"Abang petang ni Laila nak pergi rumah mummy dengan ibu, abang nak ikut tak? Laila pergi lepas balik kerja terus tau" ajak Laila. "Okay sayang, abang terus pergi rumah mummy ye". Ameer sempat mencium dahi Laila sebelum keluar kerja.
"Assalamualaikum mummy abah" Laila dan ibu beri salam sebaik tiba di depan rumah Datin Sharifah. "Waalaikumussalam... lah Laila kenapa tak bagitahu mummy nak datang haih meh masuk masuk" pelawa Datin Sharifah sambil memeluk menantu kesayangannya.
"Haa Laila mana Ameer? Laila datang sorang je? Drive sendiri? Haih Ameer ni tak boleh harap. Ade ke biar isteri datang sendiri" perli Datin Sharifah.
"Assalamualaikum mummy, Ameer rindu mummy" peluk Ameer sambil mencium pipi mummynya. Manjanya abang ni! Laila pun tak manja macam tu sekali. Laila senyum sendiri.
"Haa Ameer kamu biar menantu mummy drive sendiri datang sini? Hish apelah" perli Datin Sharifah lagi. "Alah mummy bukan jauh pun. Lagipun kitaorang dah janji nak jumpa kat rumah mummy. Masing-masing baru balik kerja kan". Ameer mengusik mummynya.
"2 minggu lagi harijadi Laila, Ameer nak sambut tak?" bisik Puan Mariam kepada Ameer perlahan. "Ameer ingat nak buat suprise lah ibu. Okay tak?" tanya Ameer. Ibu mertuanya hanya mengangguk setuju saja. Rahsia antara menantu dan mertua disimpan. Tak boleh sampai Laila tahu rosak lah plan!
"Ibu komplot apa dengan abang tuh? Haaa bisik-bisik dari tadi, ngumpat Laila eh?" tanya Laila yang perasan Ameer berbisik dengan ibunya. "Eh takde apelah borak je kan ibu kan kan hehe" cepat-cepat Ameer kalis dengan muka tak bersalah, selamba! Laila tetap mengesyaki sesuatu.
"Abang tadi bisik apa dengan ibu? Laila perasan ada sebut nama Laila? Abang tak baik tipu tau" rajuk Laila sambil memuncungkan mulutnya. Dia tahu Ameer pasti cair kalau dia merajuk.
"Mana ada bisik apa-apa just tanya khabar je sayang, that all" bohong Ameer kepada isterinya sambil tersengih. Rahsia bocor habislah plan aku! Laila terus mendesak dan merajuk. Ameer membuat alasan tanya khabar dari tadi sampai Laila naik bosan.
"Goodmorning sayang, bangun solat subuh" bisik Ameer ke telinga Laila. "Sayang ku Laila Khaleesa bangun solat subuh..." kejut Ameer lagi. Liatnya Laila bangun sejak tidur bilik aku! Itulah tidur lambat lagi setiap malam bercerita itu ini kongsi cerita masa dulu lah. Laila, Laila, Laila. Isteri yang selalu buat aku angau, tersengih sorang-sorang.
Abang, malam ni teman Laila tengok filem Suamiku Encik Perfect 10, i just bought the cd just now. Meet you at home. - Laila
Laila ada-ada aje. Comel. Selesai kerja Ameer memandu balik. Cerita apa tu? Suamiku Encik Perfect 10? Sound good. Mesti filem romantik. Seumur hidup aku ini first time menonton filem romantik, best sangat ke? Mesti bosan. Cerita seram and aksi lagi best kot.
Selesai makan malam Laila terus pasang cd. Okay dah start! Kan betul tekaan aku, bosan! Laila disisi Ameer mula menangis teresak-esak. Sepanjang menonton perkataan yang keluar dari mulut Laila hanya kesian, kesian, kesian. Hati Laila sangat lembut. Mudah tersentuh.
"Best kan abang cerita ni? Kesian perempuan tu, jahat lelaki tu, baik suami dia" bebel Laila. Ameer yang mendengar tersenyum melihat keletah isterinya yang lagak seperti juri. Ameer mengusap rambut Laila sambil bercerita sebelum tidur.
Seminggu lagi harijadi Laila. Ape aku nak beli ni? Perempuan suka apa ye? Teddybear? Hish takkanlah budak sekolah je suka teddy bear tu, Laila kan dah ada aku. Nanti taknak peluk aku lagi! Pertama kali membeli hadiah untuk perempuan, Ameer sangat runsing. Selama ini dia hanya belikan kek kalau sambut harijadi mummy. Hish tak pandailah!
YOU ARE READING
Suami Idaman
RomancePerkenalan pertama yang penuh tragis menerbitkan rasa cinta dalam hati Ameer Hadi. Perkahwinan yang diaturkan antara kedua belah keluarga berjalan dengan lancar. Laila Khaleesa sedikit pun tidak membantah kehendak ibunya. Terdetiknya rasa cinta di...