BAB 3 -PERHIMPUNAN

724 55 1
                                    

Semua pelajar sekolah menengah telah pun berkumpul di tapak perhimpunan.

Semua muka pelajar kelihatan pucat termasuk Fay lagi lagi apabila terlihat saintis dan polis.

Hanya Irani,Intan,Diena dan Sara yang membuat muka selamba badak diaorang tu.

"Ok pelajar semua diminta untuk duduk dahulu."
Kata Pengetua.

Pengetua pun kelihatan lebih tegas.
Pelajar juga duduk dengan senyap seribu.
Tiada seorang pun mengeluarkan suara jauh beza dengan perhimpunan perhimpunan sebelum ini.

Kecoh macam nak meletop satu dunia.

"We apehal diaorg senyap je?pengetua pun muka garang je mcm singa lapar nak makan orang ha"
Intan sempat melawak.

"Tah aku pun tak tau tho"
kata Irani.

"Better kau orang diam .
Dengar je apa cikgu besar nak cakap"
kata Sara sambil buat muka selamba rasa macam nak lempang guna kasut sekolah beratus kali kat muka dia ni.

"Ok pelajar semua diminta untuk bertenang.Kedatangan Saintis dan polis serta beberapa doktor kesini untuk membuat beberapa ujian kepada pelajar supaya tidak disyaki dijangkiti virus "RABIES" .Jadi semua pelajar tolong beri kerjasama"
ucap Pengetua.

"Ha ujian apa ni?"
Tanya Intan kepada rakan rakannya.

"We diaorang nak cek apa tho dengan kita?Virus apa ni we?Ravies?Ribies?Ribena?"
Tanya Diena.

Mereka pun mula cuak dan kecut perut.Fay memandang kawan kawannya satu persatu.

"Benda ni yang aku nak citer kat kauorang semalam tapi ada je yang menghalang"
kata Fay.
Semua mata tertumpu kepada Fay.

Fay pun memulakan cerita nya tanpa penghalang.

"Sebenarnya semalam aku nak cerita pasal berita tu ada satu virus yang bernama 'RABIES' sekarang dah tersebar dekat kawasan kita.Jadi setiap para saintis dan polis akan datang ke setiap sekolah untuk memastikan kita tak dijangkiti virus tu"
kata Fay.

" kalau ada yang terkena virus tu macam mana?"
Tanya Sara.

"Kalau yang tu aku tak tau"
kata Fay.

"Habis tu kalau yang dah kena jangkitan tu ada ubat ke nak sembuh?"
Kata Diena.

"Tak tau"
jawab Fay.

Muka polos diberikan kepada kawan kawan nya.

"Macam mana nak tau kena virus tu?" Tanya Irani.

Sorang sorang nak tanya kesian Fay nak jawab satu satu padah budak berempat ni tak reti nak tengok berita .

Bengang juga lah Fay tapi hendak bagaimana sekarang bukan masanya untuk bengang.

"Katanya benda ni tak ada simptom.Itu sebab saintis nak kena cek kita.Maybe cek darah kot nak tau ada virus tu ke tak dalam darah kita.Then katanya siapa dah kena virus tu dia boleh jadi gila sebab virus tu mengganggu saraf otak kita so orang yang kena virus tu maybe boleh gila"
Jelas Fay.

"Semacam zombie la ni?hahaha merepek la. dah macam filem filem orang putih dah zombie zombie bagai makan otak manusia bagai.
Acah je,wujud ke virus cemtu?"
Intan memperlekeh.

"Tah lah we"
Kata Fay.

Dia sendiri pun rasa kelakar ingat dunia ni filem ke apa?

Mereka pun berfikir ada betul juga kata kata Intan.

Wujud ke virus sebegitu dalam dunia ni?

❌❌❌❌❌

To be continued...
(474 words)

#1 : VIRUS OF RABIES (ADVENTURE COMING)Where stories live. Discover now