Jag är såpass koncentrerad på min text att jag först inte lägger märke till att Oscar sjunker ner på stolen bredvid mig. Det som får mig att reagera är hur han försiktigt stryker undan luggen som faller ner i min panna och jag lyfter förvirrat på huvudet och blickar över på honom.
"Sorry, det var inte meningen att störa dig" yttrar han lågmält för att inte störa någon av de andras koncentration och jag ler svagt. "Det är lugnt" yttrar jag försiktigt och han ler.
"Går det bra?" Frågar han sedan och jag nickar och skummar igenom stycket jag senast skrev och han böjer sig lite framåt och läser själv igenom det innan han nickar nöjt.
"Bara säg till om det är något, om du behöver hjälp eller så" yttrar han sedan och jag rycker till lite när jag känner hans hand mot mitt lår. Jag nickar med blicken fäst i hans och han ler och klämmer till lite med handen innan han reser sig och går vidare bort mot en av de andra vilket gör att jag släpper ut andetaget jag inte ens visste att jag höll inne.
"Okej hörrni, jag har ett nytt tema som vi ska börja med nästa vecka. Men jag vill att ni börjar att fundera lite under helgen" yttrar han plötsligt och jag lyfter blicken och betraktar honom där han står lutad mot katedern.
"Nästa tema är tabubelagda ämnen. Sådant som man sällan fick skriva om förr i tiden, förstår ni hur jag menar då? Har ni några förslag?" Frågar han och en av kvinnorna på främre raden räcker upp handen aningen osäkert och han nickar glatt åt henne att svara.
"Psykisk ohälsa" yttrar hon frågande och han nickar och ler. "Precis, mycket bra exempel. Förr i tiden ansågs psykisk ohälsa som ett tabubelagt ämne och det var inget man skrev om" yttrar han instämmande och jag lyssnar intresserat.
"Det finns mycket annat som till exempel homosexualitet, pedofili-" han tar en paus och möter min blick innan han fortsätter "sex" yttrar han med blicken fäst i min och jag känner hur det hettar om kinderna och suger till i magen.
"Okej så börja fundera, skriv gärna några rader. Så ses vi på tisdag igen, trevlig helg hörrni!" Yttrar han sedan glatt och bryter vår intensiva ögonkontakt och jag reser mig på skakiga ben.
YOU ARE READING
Kreativitet ~ foscar
FanfictionEn kvällskurs i kreativt skrivande och plötsligt stannade jag kvar längre och längre efter lektionerna för att få hjälp med mina texter, och till slut var texterna som bortglömda. Det var bara han och jag.