Hoofdstuk 16

328 29 5
                                    

Grasvoet opende zijn ogen. Hij lag nog steeds in de holle boom. Grasvoet stond op. Hij liep terug naar het Zandclan kamp. Toen herrinerde hij het zich weer. Zijn broer was dood. Grasvoet ging bedroefd zitten voor op de platte steen voor het kamp. "He, Grasvoet. Ik heb de steen een naam geven. De zonsteen, omdat het altijd in de zon staat" miauwde Keverhart en hij sprong naast Grasvoet. "Grasvoet, waar was je?! Je moet Mintpooy trainen, NU!" Bromde Renwind boos terwijl hij het kamp uit kwam. Keverhart wierp een kwaade blik naar Renwind. "Jij doet anders ook niks" merkte Keverhart op. Renwind keek hem woedend aan. "Ga maar naar Zandklauw" gromde hij tegen Keverhart. Grasvoet wierp een bezorgde blik op Keverhart en liep het kamp in. "Mintpoot?" Riep hij. Mintpoot kwam het leeringenhol uit. Er waren geen kittens meer in de kraamkamer dus het was nu het leerlingenhol. "Het krijgershol is veel te klein" klaagte Zuiverhart toen ze haar kop uit het krijgershol stak. Renwind stampte op haar af. "Ga het maar groter maken dan. Maanregen en Wilgstaart helpen je wel" mauwde hij. "Maanregen hoeft niks te doen, ze heeft lang gereisd" miauwde Zandklauw die voor het leidershol zat. Mopperdend ging Zuiverhart het krijgershol in en begon met graven. Wilgstaart hielp haar. Waar is Keverhart? Vroeg Grasvoet zich af. Hij was niet bij Zandklauw. "Gaan we nog?" Vroeg Mintpoot. Grasvoet knikte. "We gaan op grens patrouille. En daarna doen we vechttraining" miauwde Grasvoet.

"Wijs de weg maar" miauwde Grasvoet tegen zijn leerling. Mintpoot keek om zich heen. "Deze kant de de grens dichtbij het Donderclan territorium" miauwde Mintpoot en hij wees met zijn staart. "Dat klopt" miauwde Grasvoet. Meteen dacht hij weer aan Grindvacht. Hij slikte. Mintpoot rende richting de grens. Grasvoet volgde hem. Opeens stond Mintpoot stil. "Ik ruik een kat" fluisterde hij. Grasvoet proefde de lucht. Zijn leerling had gelijk. Een kat. Waarschijnlijk een zwerfkat, hij rook geen clangeur. Grasvoet volgde het geurspoor. Toen kwam hij bij een oud konijnenhol. Het was best ruim. De kattengeur was erg sterk. Het rook ook naar melk. "Hallo?" Vroeg Grasvoet. Hij stak zijn kop in het hol. Grasvoet voelde een scherpe klauw over zijn neus. Meteen trok hij zijn kop terug. "Ga weg" siste een stem. "Ja, anders krab ik je ogen eruit" piepte een andere stem. Er stormde een langharige witte kitten uit het hol. "Wolk, kom terug" miauwde de eerste stem paniekerig. "We willen jullie geen kwaad doen" miauwde Mintpoot die naast Grasvoet kwam staan. Er kwam nog een kitten uit het hol. Een zwarte poes met witte pootjes en licht blauwe ogen. "Als je Wolk pijn doet doe krab ik je vacht eraf" gromde ze. "Ik kan heus wel vechten hoor Ekster" miauwde Wolk. Zijn donker gele ogen keken recht in Mintpoots ogen. Er kwam een bruine kater met donker bruine oren uit het hol. Hij had haar bovenop zijn hoofd dat een beetje omhoog zat. "Egel, ga terug, je kan niet vechten!" Miauwde Wolk. De donkerbruine kitten, egel, keek beledigd. "Hij bluft maar, je kan heel goed vechten" miauwde Ekster tegen Egel. Een rood gestreepte kat met een witte buik en witte oren sprong het hol uit. Hij werd gevolgd door een licht grijze kitten met witte strepen. Daarna kwam een volwasse lapjespoes uit het hol. "Ik ben Nina en dit zijn mijn vijf kittens" miauwde de lapjespoes. Vijf kittens! Dacht Grasvoet verbaasd. "Ja en ik ben Wolk" miauwde Wolk. "En ik ben Ekster en dit is Egel" miauwde Ekster. "Ik ben Krab" miauwde de rood gestreepte kitten. "En in ben Stormwolk" miauwde de grijze kitten met witte strepen. "Stuur ons niet weg!" Smeekte Nina. "Eigenlijk denk ik dat jullie wel in onze clan mogen" miauwde Mintpoot. "Mintpoot!" Siste Grasvoet en hij duwde hem in de bosjes. "Waarom zeg je dat nou?" Siste Grasvoet streng. "Het zijn vijf kittens! Vijf!" Miauwde Mintpoot. Grasvoet knikte langzaam. "Zandklauw zou vast blij met ze zijn" miauwde Mintpoot. Grasvoet twijfelde. De Zandclan word sterker en sterker. Straks kan de Donderclan ze niet meer verslaan! Dacht Grasvoet. Als je het doet vertrouwd Zandklauw je meer. Het zijn maar kittens en ze hebben een huis nodig! Dacht Grasvoet. "Oke" miauwde Grasvoet toen hij terug was gelopen naar Nina. "Volg mij, ik breng jullie naar ons kamp" miauwde Grasvoet en samen gingen de katten op weg naar het Zandclan kamp.

Warrior Cats Gele Ogen (#3)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu