Hoofdstuk 25

307 27 4
                                    

Grindvacht opende zijn ogen. Vandaag moest hij op dageraad patrouille lamg de Windclangrens met Mospels, Modderpoot en Witbloem. Grindvacht stond op en liep het krijgershol uit. Toen herrinerde hij het zich weer. Eenoog was dood en Nachtpels was nog steeds niet terug. Eenoog lag op de open plek. Mospels lag bij hem met haar neus in zijn vacht en had haar poten onder zich gevouwen. Ze sliep. Naast haar lag Zwarthart. Hij sliep ook, maar had zich opgerold en lag met zijn rug tegen Eenoog aan. Vleugelster stak zijn kop uit zijn hol. Daarna liep hij naar Grindvacht. "Ik ga wel mee in plaats van Mospels" miauwde hij. Grindvacht knikte. Daarna liep hij naar het leerlingen hol. "Wakker worden Modderpoot" miauwde Grindvacht. Modderpoot werd niet wakker maar Pluispoot wel. "Wat?" Vroeg ze slaperig. "Je moet Modderpoot wakker maken" miauwde Grindvacht. Pluispoot porde haar broer in zijn rug. Modderpoot schrok wakker. "Kom je?" Vroeg Grindvacht. Modderpoot stond op en volgde Grindvacht. Toen ze voor de ingang van het kamp waren, stonden Vleugelster en Witbloem er al. "Modderpoot, waarom leid jij deze patrouille niet? Dan kunnen we zien hoe goed je het territorium kent" miauwde Vleugelster. Modderpoot keek bang naar zijn mentor. Grindvacht knikte naar Modderpoot. "Je kan het wel, je weet toch waar de Windclan grens is?" Miauwde Grindvacht. Modderpoot zei niks maar liep het kamp uit. De rest van de patrouille volgde. Het gras was nog nat van de regen maar gelukkig regende het niet meer. Opeens knalde er iets tegen Modderpoot aan. Modderpoot viel om en landde hard op de grond. Grindvacht sprong voor Modderpoot. Hetgene wat tegen Modderpoot knalde was een kat. Het was Nachtpels. "Nachtpels!" Miauwde Witbloem bij. Nachtpels keek verward om zich heen. "Haankreet's kittens komen!" Miauwde hij angstig en hij rende terug naar het kamp. "Ik ga wel achter hem aan, jullie kunnen doorgaan als jullie willen" miauwde Grindvacht. "Kittens?" Vroeg Witbloem. "Hij is in de war" ,loog Grindvacht, "ik ga wel met hem praten." Vleugelster knikte. "Modderpoot blijf bij Witbloem en Vleugelster" miauwde Grindvacht tegen zijn leerling. Modderpoot knikte braaf. Grindvacht sprintte terug naar het kamp. Daar zag hij net de zwarte staart van zijn vriend in het medicijn hol gaan. Grindvacht rende er naartoe maar voordat hij binnen was kwam Bladneus al naar buiten met wat bladeren in zijn mond. Nachtpels flitste lang hem en rende vooruit. Bladneus begon ook te rennen. Grindvacht rende ook achter Nachtpels aan. Ik hoop dat Haankreet het nog even vol houd dacht Grindvacht. Nachtpels stond opeens stil. Grindvacht botste tegen hem aan. Haankreet lag naast een boom. Bladneus schoot naar haar toe en gaf haar de blaadjes die hij had. Haankreet at het op. Je kon aan haar gezicht zien dat ze de blaadjes vies vond maar ze at het toch op. "Ik heb dorst" miauwde ze schor. Grindvacht pakte wat mos en rende naar een plas water. Het zag er modderig uit. Grindvacht besloot een andere plas water te zoeken. Hij zocht verder maar al het water was modderig. Ja! Grindvacht had een plas water gevonden die niet modderig was. Hij doop de mos in het water en rende terug. Haankreet lag opgerold. Bij haar buik lag een kitten. Het was een schilpad kat, de helft van zijn gezicht was zwart en de andere helft roodbruin. Verder had hij een schildpad vacht. "Nachtpels heeft een zoon gekregen" miauwde Bladneus tegen Grindvacht. Grindvacht legde het bolletje mos bij Haankreet. Ze knikte vriendelijk. Nachtpels staarde naar de kitten. Is hij.... Teleurgesteld? Vroeg Grindvacht zich af. Hij dacht aan Maanregen. Grindvacht was een beetje jaloers. "Haankreet het is veiliger als je naar het Donderclan kamp komt, het is niet ver en Ijstand vind het vast niet erg als je in de kraamkamer bent" miauwde Bladneus. Haankreet knikte. Nachtpels liep naar Haankreet en raakte zijn zoon aan met zijn neus. De kitten piepte. Daarna likte Nachtpels het oor van Haankreet en pakte de kitten op. "Kom" miauwde hij door de vacht van de kitten. Daarna liepen ze naar het kamp. Toen ze er waren keek iedereen ze nieuwschierig aan. Haankreet ging meteen naar de kraamkamer en Nachtpels ging mee. Vleugelster kwam aanlopen. "Haankreet heeft een kitten gekregen, mag ze hier blijven tot ze klaar is om terug naar de Windclan te gaan?" Vroeg Grindvacht. "Een kitten? Hoezo is ze hier?" Vroeg Vleugelster. "Lang verhaal. Nachtpels is de vader" miauwde Grindvacht. Hij was te moe om het hele verhaal te vertellen. "Nachtpels?" Vroeg Vleugelster. "Je ziet er moe uit, ik vraag het wel aan Bladneus" miauwde Vleugelster. "Is er iets dat ik kan doen? Ik kan misschien jagen" miauwde Grindvacht. "Ja, ga slapen" miauwde Vleugelster en hij liep naar het medicijnhol. Grindvacht's maag knorde maar hij was te moe om te eten. Hij liep naar het krijgershol, rolde zich op en viel in slaap.

Warrior Cats Gele Ogen (#3)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu