De krijgers waren bij de open plekj aangekomen waar Eenoog en Houtbries waren gevonden. Alle katten van de Donderclan keken door de bosjes heen. "Kijk daar is de Zandclan!" Miauwde Silversteen. "Oke we gaan!" Riep Vleugelster. De Donderclan wierp zich in de strijd. Grindvacht sprong tegen een kat aan die hij niet kende. De vreemde kat lande op zijn rug. Grindvacht sprong op hem. De vreemde kat haalde zijn klauw over Grindvacht's neus. Grindvacht voelde dat er bloed uit stroomde. Hij beet in de voorpoot van de vreemde kat. De vreemde kat blies van woede en pijn. Hij schopte hard met zijn achterpoten. Grindvacht viel op de grond. Hij haalde diep adem en krabbelde overeind. Toen Grindvacht net overeind stond sprong de kat op zijn rug. De vreemde kat zette zijn klauwen in Grindvacht's rug. Grindvacht gromde naar de kat en rolde op zijn rug zodat de vreemde kat los moest laten. Nu moest Grindvacht snel opstaan anders kon de vreemde kat zijn buik open krabben. Grindvacht probeerde overeind te komen maar de vreemde kat landde op zijn buik. De vreemde kat haalde zijn klauwen over Grindvachts buik. Grindvacht probeerde zich los de wringen maar de het lukte niet. Opeens was het gewicht van de kat weg. Grindvacht sprong overeind. Webvoet had de vreemde kat van Grindvacht af getrokken. Nu waren Webvoet en de vreemde kat aan het vechten. Grindvacht sprong naast Webvoet. "Flint! Ga me helpen!" Riep een stem. Het was de kat die Eenoog had vermoord. De vreemde kat heet dus Flint. Flint keek naar zijn clangenoot. "Oke Slang ik kom" miauwde hij en hij sloeg nog een keer met zijn klauwen naar Webvoet voordat hij wegrende. Grindvacht keek om zich heen of hij iemand kon helpen. Hij zag Pluispoot en Modderpoot tegen Keverhart vechten. Snel ging Grindvacht erheen om ze te helpen, maar Grasvoet was eerder. Hij wierp zichzelf op Keverhart. Keverhart landde op zijn rug en Grasvoet sprong op hem "Keverhart wat doe je? Ik dacht dat je niet voor Zandklauw zou vechten!" Blies Grasvoet. "Tijden veranderen" blies Keverhart terug. Opeens krijste Keverhart het uit. Pluispoot beet hard in het puntje van zijn staart. Keverhart maaide met zijn poten in de lucht terwijl Pluispoot nog steeds in zijn staart beet en trok. Opeens schoot Pluispoot achteruit. Ze heeft het puntje van zijn staart afgebeten! Grasvoet sprong geschrokken van zijn vriend. Keverhart vluchtte het bos in. Grindvacht keek weer om zich heen. Slang sprong bovenop Webvoet. Flint krabte over Webvoet's neus. "Nee!" Riep Grindvacht. Slang boorde zijn tanden in Webvoet's keel. Webvoets ogen staarde in het niets. Slang en Flint liepen weg. Grindvacht rende naar Webvoet. Zijn vacht prikte van verdriet. "Help!" Riep een stem. Grindvacht draaide zich met een ruk om. Het was Vlamstaart. Zuiverhart en Wilgstaart hadden haar ingesloten. Voordat Grindvacht erheen kon rennen kwam er een witte kat op hem af. Renwind! Grindvacht voelde een golf van woede. Hij stormde op Renwind af. Renwind was duidelijk verbaasd. Hij zakte ineen, klaar om zich te verdedigen. Grindvacht deed alsof hij tegen Renwind aan zou rennen maar op het laatste moment sprong hij over Renwind heen. Snel draaide hij zich om en beet in Renwind's witte staart. Renwind gromde van woede en draaide zich met een ruk om terwijl Grindvacht het puntje van zijn staart nog tussen zijn tanden had geklemd. De vacht van het puntje van Renwind's staart zat nu in Grindvacht's mond. Grindvacht spuugde de witte vacht uit. "Donderclan katten zijn zwakke verraders! Kijk maar naar je broer! Eerst verlaat hij de Donderclan en dan verraad hij zijn nieuwe clan!" Blies Renwind. "Laat mijn broer alleen" gromde Grindvacht terug. Daarna sprong Grindvacht bovenop Renwind's rug. Renwind rolde op zijn rug en Grindvacht sprong van zijn rug af. Renwind sprong overeind en sloeg met zijn klauwen naar Grindvacht. Grindvacht dook weg, schoot naar voren en beet in de voorpoot van Renwind. Renwind schudde zijn voorpoot wild heen en weer. Grindvacht liet zijn voorpoot los. Voordat een van de twee krijgers iets kon doen sprong een zwarte kater op Renwind. Nachtpels! Nachtpels beet in Renwind's oor. Grindvacht hielp zijn vriend en haalde zijn klauw over Renwind's snuit. Renwind schudde Nachtpels af en vluchtte. Grindvacht knikte naar Nachtpels als bedankje. Nachtpels rende weer weg om Mospels te helpen. Grindvacht keek om zich heen. Toen schoot hem weer iets te binnen. Vlamstaart! Zou ze nog leven? Grindvacht keek om zich heen. Nergens zag hij Vlamstaart's rood bruine vacht. In de verte zag Grindvacht een vel rode staart. Dat is Vlamstaart! Vlamstaart zag er niet goed uit. Stond op drie poten tegenover Zandklauw. Net boven haar oog zat een lelijke snee. Daar kom ik nooit optijd! Dacht Grindvacht toen Zandklauw zijn klauw over haar neus haalde. Toen zag Grindvacht nog een zandkleurige vacht. Zwartoor? Zwartoor sprong bovenop Zandklauw. Vleugelster beet in Zandklauw's achterpoot. Zandklauw schudde Zwartoor af. Bij blies naar Vleugelster. Vleugelster haalde uit en sneed met zijn klauw het puntje van Zandklauw's oor af. Toen zag Zandklauw Grindvacht. Zandklauw keek met een blik vol haat naar Grindvacht en stormde op hem af. Hij botste tegen Grindvacht's zij. Grindvacht landde op zijn rug. Zandklauw krabde Grindvacht's buik open. Hopeloos probeerde Grindvacht Zandklauw van zich af te duwen maar Zandklauw was te sterk. Een bruine flits kwam tegen Zandklauw aan. Het was Grasvoet. Grindvacht krabbelde overeind om zijn broer te helpen toen hij Ijstand zag. Asstaart was Ijstand's buik aan het bewerken. Ijstand krijste het uit van de pijn. Een witte poes sprong tegen Asstaart aan. Het is Sneeuwpels! Sneeuwpels zette haar klauwen in Asstaart's zei. Asstaart sprong op Sneeuwpels' rug en zette zijn klauwen in haar vacht. Met veel kracht krabte hij een groot gat in haar rug. Sneeuwpels viel om de grond en Asstaart sprong van haar af. Bloed stroomde uit Sneeuwpels' wond. Ijstand keek geschrokken naar de medicijnkat. Asstaart leek zelf ook geschrokken. Hij keek naar zijn zus. Toen rende hij er vandoor. Nachtpels was met Ratvacht in gevecht. "Dit krijg je nog terug!" Krijste Nachtpels en hij beet in Ratvacht's keel. Grindvacht keek geschrokken naar zijn vriend. Hij heeft een kat vermoord! Dat mag niet volgens de krijgscode! Nachtpels sprong van Ratvacht af. Opeens werd Grindvacht omgeduwd. "Nu is het jou beurt!" ,Blies Zandklauw, "nog een laatste woord?" "Ehmm... Nachtpels!" Riep Grindvacht toen Nachtpels tegen Zandklauw sprong. "Jij volgt Ratvacht!" Blies Nachtpels en hij boorde zijn tanden in Zandklauw's keel. Zandklauw's lichaam schokte nog een keer. Daarna keken zijn ogen in het niets. Hij was dood. "Grasvoet?" Grindvacht keek bezorgt de open plek over. "Grasvoet!" Grasvoet lag bij een boom. Grindvacht vloog op zijn broer af. "Wakker worden Grasvoet, het is voorbij" miauwde Grindvacht blij tegen zijn broer. "Grasvoet?" Miauwde Grindvacht toen zijn broer niet bewoog. Grindvacht legde zijn poot op zijn broer. Hij was koud. Hij is dood! De wereld tolde om hem heen. "Nee Grasvoet! Word wakker!" ,Jammerde Grindvacht verdrietig, "Kom we gaan naar huis." Grasvoet bewoog niet. Grindvacht drukte zijn neus in zijn broers vacht. "Het spijt me, Grindvacht" miauwde Vleugelster die opeens achter Grindvacht stond. Grindvacht stond op en sleepte zijn broer naar zijn clangenoten. Hij legde zijn broer naast Webvoet. "Ijstand" miauwde een zwakke stem. Het was Sneeuwpels. "Ijstand... Je moet iets weten" miauwde Sneeuwpels. "Ik... Ben je moeder" miauwde ze met haar laatste krachten. Ijstand keek verbaasd naar de medicijnkat. Sneeuwpels sloot haar ogen. Het laatste zuchtje adem verliet haar longen. Sneeuwpels zou nooit meer haar ogen openen. "Kom, we moeten naar het kamp" miauwde Vleugelster. De clan vertrok naar het kamp.
"Hoe ging het?" Vroeg Uilklauw toen Vleugelster door de doorntunnel liep. Toen zag hij Sneeuwpels, Grasvoet en Webvoet. Hij keek verdrietig. "Ik moet iets doen" miauwde Vleugelster en hij verliet het kamp. Grindvacht ging meteen naar het krijgershol en viel in slaap.
JE LEEST
Warrior Cats Gele Ogen (#3)
Fanfic*Het 3e deel van mijn warrior cats serie (de andere delen staan op mijn profiel)* Grindpoot is een krijger geworden en heeft zijn krijgersnaam: Grindvacht. Zandklauw, Grindvacht's aartvijand, maakt een plan om zijn eigen clan te maken: de Zandclan...