•nineteen

1.8K 229 26
                                    

"Gurauan apa ni? Awak tak payah jawab. Duduk balik." cikgu itu membela aku. Nasib baik aku tak payah jawab. Aku menghela nafas lega. Siapa yang tulis soalan tu?

Permainan diteruskan. Kini tinggal soalan aku untuk dijawab. Siapa yang dapat mesti pelik dengan soalan aku.

Muzik dimainkan. Kotak yang berisi soalan aku dipasskan pada semua orang. Sehingga muzik itu berhenti.

"Ok, Kim Taehyung. Bangun, bacakan soalan, dan jawab." mata aku terbuntang mendengar nama penerima itu. Taehyung? Dia yang kena jawab soalan aku?
"Kalau 'kita' yang dulu tak berubah, boleh?" dia membacakan soalan aku dengan suara yang jelas. Ramai yang berkerut dahi mendengar soalan itu. Tapi Taehyung seakan tahu yang akulah penulis soalan itu memandang aku. Senyuman penuh makna dilontarkan.

"Mungkin..." jawabnya ringkas. Mungkin?

Taehyung

Waktu rehat bermula. Seperti pelajar yang lain aku berada di kantin. Kotak susu aku dipegang rapi. Aku berjalan mencari tempat duduk yang kosong. Nilah yang aku tak suka sangat pergi kantin. Semak sangat dengan pelajar sekolah Hansung ni.

Mata aku tertumpu pada sebuah meja yang kosong. Dan apabila aku menghampiri meja itu, rupanya seseorang sedang duduk menjamu makanan di situ. Niat aku dibatalkan. Namun satu suara memanggil nama aku membuat langkah aku terhenti.

"Taehyung sunbae!" memang dia sorang je yang panggil aku sebegitu, Jung Yerin. Badan aku dipusing menghadapnya. "Ye?" senyuman palsu ditayangkan. "Duduk jelah sini. Bukan ada meja lain yang kosong." dia menepuk tempat duduk di tepinya. Dah dia pelawa, aku terima jela. "Terima kasih." ucapku kepada Yerin.

Susu dan kimbap dijamu penuh selera. Dan pada itulah, Yerin memecahkan kesenyapan yang bersuka ria di udara. "Taehyung sunbae..." tanpa bersuara, aku memandangnya. Bisu kot aku ni. "Saya sukakan sunbae." ucapnya tiba-tiba. Eunbi, adik kepada Danbi juga berada di situ. Air milo yang elok diteguk tersembur keluar. "Kau apa?" kalau dah penyibuk tu maka penyibuklah dia.

"Kalau saya nak gantikan tempat Dnbi sunbae, boleh?" sekali lagi soalan cepu emas diberi. "Kau jangan Yerin. Sebaik-baik kau pun, aku tetap lagi sayang unnie aku." Eunbi menyampuk kami. "Eh, engkau ni stop jadi penyo uk boleh tak?" Yerin pun dah mula menyampah. Dan mukanya kembali memandang aku.

"So, boleh tak?" mata dia dikerdipkan beberapa kali. Muka comel ditayang harap tergoda. Namun, aku menggeleng. "Yerin.. Sunbae bukannya nak tolak Yerin mentah-mentah. Tapi.." belum habis lagi aku bercakap, dia mengangkat tangannya tanda 'stop'. "Saya faham. Taehyung sunbae masih lagi cintakan Danbi sunbae, kan?" dia tanya dengan penuh yakin. Memang patut Pun dia yakin. Dah jawapan dia betul.

Aku mengangguk perlahan. "Bodoh." omelnya dengan suara membisik. Namun dapat didengari aku. "Kalau dah suka tu, kejarlah. Danbi sunbae tu cantik, comel, lawa. Kalau lelaki lain rembat, acanner? Barulah sunbae nak meroyan kat katil namakan teddy bear sunbae 'Danbi' pastu bebel kat dia pasal Danbi sunbae reject sunbae?" aduh, sarkastik betul junior seorang ni.

"Termenung apa lagi? Pergilah kejar! Jangan sampai terlepas!" Yerin menarik tangan aku supaya aku Bangun lalu menolak badan aku. Aku tak tahu dia dapat kekuatan dari mana. "Woah~ wise words, Yerin." sempat lagi Eunbi memuji Yerin sambil menepuk tangannya.

Ye, aku kena kejar dia. Sebelum dia dirampas oleh yang lain.

Sunbae, Yerin memang suka sunbae. Tapi kita tak sepatutnya ambil hak orang lain, kan?

Siapa tak tidur lagi? Me. Tengah pukul 3 pagi sempat nak update buku ni. Inilah yang dikatakan pakar buang masa.

[🌹] tshirt °taehyungWhere stories live. Discover now