•thirty one

1.7K 198 16
                                    

Taehyung

"Appa.. Apa appa buat sampai omma benci appa?" tanya Yoobi. "Appa.. Buat Yoobi. Sebab tulah omma marah." penerangan yang tidak begitu jelas kepada budak berumur empat tahun itu.

"Buat Yoobi? Macam mana?" eh, dia tanya pulak macam mana. "Erm.. Yoobi nanti dah besar, baru tahu." kau nak aku bagitau dia mcam mana dia terhasil?

Memang taklah.

"Appa, Yoobi nak omma dengan appa kahwin. Nanti dua-dua boleh jaga Yoobi. Sama-sama." kata Yoobi teruja.

"Appa pun. Nak kahwin dengan omma. So, Yoobi nak tolong appa tak?" tiba-tiba rancangan untuk melamar dia datang.

"Tolong apa? Appa nak buat power puff girl, eh?" aku ketawa mendengar dia berkata begitu.

"Bukan Power Puff Girl, Yoobi. Proposal." aku betulkan kesalahan dia tadi. "Oohhh.. Proposal. Proposal macam mana, appa?" tanya dia lagi.

Aku membisikkan rancangan aku pada telinganya.

"Eyy, sweetnya! Tak sabar Yoobi nak buat!" Yoobi menjerit teruja.

Danbi

Riiingg! Riiingg!

Bunyi telefon kedai berbunyi. Eunbi datang lalu mengangkatnya.

"Yeoboseyo?----- oh, kejap eh.– Ni untuk unnie." katanya lalu menghulurkan telefon itu kepada aku.

"Yeoboseyo?"

"Yeoboseyo, omma. Ini Yoobi. Yoobi akan tidur dengan appa buat masa seminggu ni. Ini bukan minta izin. Ini bagitau. Yoobi akan telefon omma balik lepas seminggu. Annyeonghigaseyo, saranghaeyo omma."

Terus dia letak telefon selepas itu. Langsung tak bagi aku peluang untuk bercakap. Pastu apa? 'Ini bukan minta izin. Ini bagitau'? Eh, Tae ajar apa kt anak aku ni? Mintak kena cepuk?

No one

"Bagus. Sekarang bolehlah kita mulakan rancangan." Taehyung mengusap-usap rambut Yoobi. "Upah Yoobi mana?" Yoobi menghulur tapak tangan kecilnya. "Tak boleh. Tak elok makan benda manis banyak sangat." Taehyung mencuit manja hidung Yoobi manakala dia mencebik.

"Ini ke anak Danbi? Comel. Muka ikut mak dia." Jimin tersenyum melihat gadis kecil itu. "Ahjussi siapa?" terkebil-kebil Yoobi melihat Jimin. "Erk.. Ahjussi?" terkejut benar Jimin mendengar dirinya dipanggil 'ahjussi.

"Memanglah kau dah tua. Sedar diri sikit." Taehyung menyindir Jimin. "Takpe ahjussi. Ahjussi tua pun, handsome. Lagi handsome dari appa." Yoobi memujuk Jimin.

Giliran Taehyung pula yang terkejut. "Ahahahaha! Dengar tu? Aku lagi handsome dari kau. Taenuk!" Jimin mula mengejek Taehyung.

Bukk!

Satu bantal melayang ke muka Jimin yang sibuk ketawa.

"Kau jangan sampai aku halau kau tidur lat luar." ugut Taehyung dengan jelingan.

"Yoobi tidur sini ke, appa?" tanya Yoobi, menukar topik. "Tak. Yoobi tidur dengan–"

"Dengan unnie!" tiba-tiba Minhee datang. "Eh, taklah dengan aku." Gayoon menyiku Minhee.

"Yoobi tidur jelah dengan sesiapa." kata Yoobi, menamatkan perbalahan.

–––——–

Short update again. Sorry.

Korang pasti ke penamatnya bahagia nanti? (͡° ͜ʖ ͡°)

[🌹] tshirt °taehyungWhere stories live. Discover now