Danbi
Sejak dari balik rumah, aku hanya melayan telefon kesayangan aku. Baca wattpad, texting dengan Minhee, tengok YouTube.. Anak dara jenis apalah aku ni? Bila ajak turun makan, barulah aku tinggalkan tilam yang empuk, lembut macam pau.
"Kakak! Maih la turun makan! Berat badan asyik turun aje." mulalah mama ni terjerit-jerit cakap aku makin kurus. Aku cam.. Ma, kakak baru makan dua minit yang lepas.
"Tak payah bersusah-payah panggil dia, mama. Dia baru lepas break up dengan boyfriend dia. Itu yang mereput ka-- Aah! Sakitlah!" Eunbi menggosok kepalanya yang baru lepas dipukul dengan sudu oleh aku. "Haa, mengumpat mengumpat. Aku doakan kau tak jumpa abang-abang gotseben kau tuh." pantang aku dengar orang mengumpat pasal aku. "Ish, at least Eunbi tak cerita macam-macam. Tak tokok-tambahkan lagi cerita." dia mencebik. "Tak puas kena sekali ke, budak?" aku mengangkat sudu itu acah hendak pukulnya sekali lagi.
"Eh, sudahlah. Sudu untuk dibuat makan. Bukan pukul." Hoseok mengambil sudu yang dipegang aku tadi. "Oh yeah~ stu pes kacang. Buatan mama pulak tu." dia bersorak dengan muka serabai, baju kotor tak basuh dua minggu dia. Dah serupa pengemis dalam Gag Concert aku tengok.
Semua ahli keluarga aku menikmati makan malam yang disediakan oleh mama. Tapi suasan agak kekok sehinggalah, "Danbi ada boyfriend ke?" "pfft.." sku tersembur ketika mendengar soalan papa. "Apa tadi?" aku tanya papa takut-takut aku tersilap dengar ke apa. "Adalah tu." Papa tidak menjawab soalan aku.
"Siapa dia jejaka yang menawan hati anak papa ni?" tanya papa lagi. "Nama dia Kim Taehyung, pa.-- Aduh!" mulut Eunbi ditampar sekali oleh aku. Kalau tak menyampuk, memang tak boleh budak seorang ni. "Dia tipu je. Kakak takde boyfriend." papa aku mengangguk. Nasib baik dia percaya aku.
"Jadi korang dah break la?" aku hanya membuat muka –_–.
•
Waktu pertama kelas bermula. Nasib menyebrlahi mutid-murid kelas 5-4, Mr.Jo tak datang. Sakit tekak. Uish, selama 15 tahun jadi cikgu yang suka memekik, akhirnya jatuh sakit juga. Aju Naiss.
"Ok, walaupun cikgu korang takde harini, jom kita main satu permain." kata cikgu ganti kami. Ayu bukan main lagi. Ada eye smile pulak tu. Umur baru 24 tahun. Cikgu sementaralah katakan. Semua murid lelaki cair mendengar suara cikgu itu. Muka dah jadi macam kat baeah ni.
(。♥‿♥。)
(♥ω♥*)
(●♡∀♡)
乂❤‿❤乂"Ok, awak semua duduk di belakang kelas. Buat satu bulatan. Kalau tak nak pun tak pe. Cikgu tak paksa."
"Nak join tak?" tanya Gayeon sambil menyiku lengan aku. "Sure, apa salahnya?"
Hampir semua murid kelas 5-4 pergi ke belakang. Yang tinggalnya budak-budak gedik nyampah dengan cikgu cantik tu. Jeles dengan cikgu tu mungkin. Dan juga Taehyung.
"Ok, cikgu nak korang sediakan satu kertas. Tulis satu soalan. Cikgu akan mainkan muzik dan letakkan soalan korang dalam kotak. Korang pass sekeliling. Ok, mula sekarang."
Aku hanya menurut kata-kata cikgu itu. "Kau tulus apa?" tanya Minhee pada aku. "Hmm.. 'Adakah betul bahawa Najib dan Rosmah kahwin atas dasar cinta?'" itu jawapan yang diberi Gayeon. Aku hanya menggeleng mendengar jawapan itu. "Uish, pedas soalan kau. Kau pulak?" siku Minhee datang menyapa lengan aku. "Rahsia~" cepat-cepat aku lipat dan letakkan dalam kotak ysng disediakan cikgu. Ok, inilah soalan aku. Yang mungkin tak boleh dijawab.
'Kalau 'kita' yang dulu tak berubah, boleh?'
Aku tahu, soalan aku tak mungkin dapat dijawab. Sebab soalan ni untuk Taehyung.
"Ok, jom mula. Siapa yang tangkap kotak ni waktu muzik berhenti, kena jawab soalan itu." ok, peraturan senang aje.
•
Setelah beberapa minit bermain, aku masih tak dapat pegang kotak itu. Minhee sudah. Gayeon tak kenal kertas sendiri, dapat kertas sendiri. Sowon dapat soalan 'is u like my?'. BI ke laut gila penghantar soalan itu.
Nanana navillera, barama barama, bureora~
Hwalhwal naraga, neouige ddo dag halsu issdorok
Hanyang jinsimeul dama~
Muzik berhenti dan aku memegang kotak itu. Senyuman aku terus pudar dari muka. Duhaii, janganlah soalan ngarut aku dapat.
"Ok, Jung Danbi. Ambik satu kertas. Jawab." arah cikgu yang manis itu. Kotak kecil dalam tangan aku dipandang. Tinggal dua keping kertas. Yang aku tahunya, salah satu tu aku punya. Sebab jawapan aku belum dituju sesiapa. Jadi pilihan aku adalah kertas yang satu lagi. Kertas aku warna kuning dan kertas lahi satu warna biru. Kertas itu dibuka lipatannya. Rahang aku jatuh membaca soalan yang diberi.
Cikgu memandang aku pelik. "Jawablah soalan tu, Danbi." kaki aku terketar-ketar menahan takut dan malu. "Tapi.."
"Eh, apa ni? Jawablah!"
"Penakut betul!"
"Kenapa dengan kau ni!"Mulalah kelas mem-bash aku. Nak tak nak, aku kenalah jawab.
"Benarkah Jung Danbi mencintai Kim Taehyung?" aku membaca soalan itu. Aku melihat sekeliling. Dan aku nampak Taehyung sedang duduk dalam bulatan ini. Sejak bila pulak dia ikut serta main permainan ni?
Goodnight! Sleep tight. Dont let the bed bugs bite. 🙆
YOU ARE READING
[🌹] tshirt °taehyung
Fanfiction+aku dah kata, lelaki ni tak boleh dipercayai. Baru nampak badan aku sikit dia dah horny.