"Kau merepek apa ni, Jimin? Danbi? Ada anak? Aku dah lama kawan dengan dia, takkan perkara sebegini dia tak cerita kat aku? Hah! Maldo andwae." kata Gayeon menafikan kebenaran.
Papazola: Anak muda! Sesungguhnya, janganlah kamu menafikan kebenaran, wahai anak muda.
(Ok, aku bosan sekarang ni.)
"Eyy! Aku cakap betullah! Taehyung nampak anak dia!" Jimin mencebik sambil menggosok pipinya yang tidak bersalah.
"Kau bagitau diorang, Tae!" Jimin berasa tidak adil akibat ditampar dua orang perempuan itu.
"Aku nak jumpa anak aku." kata Taehyung ringkas lalu mencampai kotnya dan keluar dari bilik itu.
"A-anak dia? Dengan Danbi?" Minhee masih tidak percayakan kebenaran.
•
Ting~!
"Selamat datang!" jerit Hoseok daripada kaunternya. Dia memandang pelanggan yang baru datang.
"Oh, Taehyung.."
"Urmm.. Hoseok. Yoobi.. Ada tak?" kata Tarhyung sambil menggosok tengkuk. "Aik.. Yoobi? Bukan Danbi?" Hoseok berkerut dahi.
Dan pada itu, "samcheon! Yoobi nak lolipop!" dari dapur Yoobi berlari. "Yoobi, gigi rosak nanti. Gigi Yoobi tu masih belum tumbuh semua lagi." Yoobi mengeluh. "Haih.. Samcheon ni kan. Membebel macam harabeoji." Yoobi berpusing menghadap Taehyung.
Muka masam dipahitkan. Taehyung mencangkungkan badannya supaya tinggi hampir sama denga Yoobi. "Yoobi.." Yoobi mengambil langkah ke belakang ketika Taehyung menghukurkan tangan.
"Ke-kenapa ni, Yoobi?" Taehyung agak terkejut dengan tindakan Yoobi. Tadi tengah hari punyalah mesra dan peramah. Sekarang?
"Yoobi.. Tak nak cakap dengan ahjussi ke?" jelas terpapar muka Taehyung hampa dengan perangai anak perempuannya. Yoobi memandang Hoseok.
"Samcheon, tolong bagitau ahjussi ni, omma tak kasi Yoobi cakap dengan ahjussi." Tidak perlu Hoseok menyampaikan pesanan, semestinya Taehyung dapat mendengarnya.
"Kenapa omma tak bagi?" tanya Taehyung. "Samcheon, bagitau dia yang Yoobi tahu siapa dia."
"Siapa.. Ahjussi?"
Yoobi mengalih pandangannya kepada Taehyung. Dia mengangguk. Taehyung dengan penuh rasa kecewa, berdiri lalu ingin mwninggalkan bakeri itu.
Dengan tangan kecilnya, Yoobi memegang seluar Taehyung.
"Appa.." ucapnya perlahan. Tetapi cukup kuat untuk didengari Taehyung.
•
"Omma tak pernah cerita pasal appa ke?" tanya Taehyung lalu menyuapkan aiskrim berperisa strawberi vanilla ke dalam mulut. "Apa ni appa?! Tadi cakap nak belanja Yoobi! Kenapa appa je yang dapat?" soalan tidak dijawab, Yoobi merengek manja.
"Ah, sori sori." Taehyung kini menyuapkan aiskrim itu ke dalam mulut Yoobi. "Ok, tukar soalan. Kenapa nama Yoobi, 'Yoobi'?"
Yoobi berfikir sejenak. Tak pernah pula Danbi beritahu cerita disebalik namanya.. "Entahlah." Yoobi mengangkat kedua-dua bahunya.
"Hmm.. Ok, jawab soalan sebelum tu." ujar Taehyung. "Tak banyak sangat. Omma pernah tipu Yoobi. Dia cakap appa Yoobi dah takde. Ada jugak omma cakap, appa bukan orang yang baik. Hah! Omma ada cakap something.." terang Yoobi kejap-kejap menyuapkan aiskrim ke dalam mulutnya.
"Apa dia?" soal Taehyung agak teruja. Ingin juga dia tahu apa yang si ibu cakap kepada anaknya tentang si ayah. "Dia cakap appa byuntae. 'Byuntae' tu apa? Tanya halmonie atau haraboji, buat² membaca. Tanya immo dengan samcheon, dia cakap tak payah tahu. Tanya ahjussi yang bekerja tu, semua offer roti. Nak tahu jugak, byuntae tu apa, appa."
Taehyung hilang kata-kata. Boleh Danbi sebut perkataan itu depan budak berumur empat tahun? "Maksudnya dewasa tapi tak matang." Yoobi yang innocent mengangguk faham, macamlah dia dapat jawapan yang betul.
•
Praaang!
Cawan yang dipegang Danbi pecah, jatuh ke lantai.
"DIA PERGI MANA DENGAN SIAPA?!" Danbi menjerit kemerahan kepada abangnya. "Danbi! Walau apapun yang terjadi, Danbi tak boleh pisahkan hubungan diorang! Kalau Danbi dengan Taehyung, takpelah jugak. Tapi ini anak dengan ayah. Anak dan ayah, Danbi!" Hoseok menjawab.
"Huh.. Dia tak boleh jadi ayah Yoobi. Orang macam tu tak layak." ujar Danbi sebelum keluar dari bakeri bagi mencari anaknya yanh sudah keluar dengan Taehyung.
––———
Ok, tadi kat rumah pakcik kita, ada hoverboard. Adik-adik aku pun mintaklah nak main jap. Itu first time diorang, tapi diorang mai punyalah pandai. Aku cuba, takut gila namatey, tak bergerak pun. Malu seyhh.. 😳
@kimchohae- out.
YOU ARE READING
[🌹] tshirt °taehyung
Fanfic+aku dah kata, lelaki ni tak boleh dipercayai. Baru nampak badan aku sikit dia dah horny.