Seminggu kemudian
"Hello?" Danbi menjawab panggilan daripada telefon bimbitnya.
"Hello omma, ini Yoobi. Nanti petang ambik Yoobi dekat Hotel Saya Kipas Abe Sebentin Boom Boom. Tapi waktu petang bukan sekarang. Yoobi sihat, appa jaga Yoobi baik-baik aje."
Seperti sebelum ini, Yoobi terus meletakkan telefon tanpa memberi peluang untuk Danbi bercakap.
"Aku syak Tae yang suruh dia buat macam ni." omelnya sendirian.
"Kau kenapa tak mandi lagi?" tiba-tiba Hoseok menerjah masuk ke Dalam bilik Danbi."nak mandilah ni. Sabar sikit boleh tak?" Danbi mencebik lalu mengambil tuala bersamanya ke dalam bilik air.
•
"Appa! Kenapa susah sangat nak buat ni?" rengek Yoobi manja. "Eh, Yoobi pun teruja nak buatkan? Takdelah susah mana." Taehyung mencuit hidung Yoobi.
"Aku nak makan, kau suruh aku buat benda alah ni." Jimin merungut lalu menyepak dekorasi yang belum digantung. Taehyung menjeling Jimin. "Kalau kau kahwin, aku tak nak tolong kau buat apa-apa nanti." ugut Taehyung.Jimin mencebik dan tidak membalas apa-apa. Kalau dibalas pun, nanti tetap dia perlu tolong juga. Takde guna pun.
"Tak sabar aku nak tengok reaction Danbi bila nampak semua ni." Gayoon berfangirl. "Kalau dia tolak lamaran Taehyung, enn.. Malu siot. Dahlah ramai orang." ujar Minhee. Mereka berdua seronok bergelak ketawa mengejek Taehyung.
"Taklah, omma akan terima. Yoobi pasti." kata Yoobi penuh keyakinan. "Ha, dengar tu? Anak dia ni. Mestilah kenal mak dia." kata Taehyung bangga.
"Hmm.. Yelah." Gayoon meroll eyes.
•
"Unnie? Tak nak pick up Yoobi ke? Dah pukul 4:15 dah." kata Eunbi kepad Danbi. "Oh.. Lupa pulak. Kau sambung kerja aku, boleh?" Danbi menghulurkan mangkuk besar berisi tepung kepadanya.
"Aku? Aku cleaner je. Bukan tukang masak. Aish.. Kenapalah Jun dengan Minghao cuti? Buat banyak kerja aje. Rungut Eunbi sendirian.
Nombor telefon yang yang Yoobi gunakan tadi didail. Lalu Danbi menunggu jawapan dari belah sana.
"Hello?"
"Hello, Yoobi. Omma nak perhi hotel tu sekarang ni. Yoobi kat situ, kan?"
"Hah? Sekarang?"
"Yelah. Tadi cakap petang. Sekarang dah 4:20."
"Aa... Ok."
"Bye. Jumpa kat sana."
•
"Appa! Omma nak datang Sekarang!" jerit Yoobi menggelabah. "Huh? Sekarang?!" Yoobi mengangguk.
"Woii! Cepat sikit!" semua orang mula menggelabah. Setiap kerja yang dilakukan dibuat dengan pantas.
Danbi
Eyy, masa nilah teksi nak isi minyak. Bahabi betul. Aku cepuk kang. Nasib baik bukan dalam kecemasan. Kalu tak, aku report kat boss dia.
•
Perjalanan yang sepatutnya 30 minit menjadi 40 minit. Tapi, akhirnya aku sampai ke hotel itu.
"Terima kasih, pakcik."
Aku melangkah keluar daripada teksi itu selepas membayar.
Pintu masuk hotel itu aku tolak. Kenapa kosong aje? Ada pekerja kat kaunter aje.
Dan pada itu, sebiji hiasan bulat pokok krismas terjatuh bergolek padaku. Ketika mengangkatnya, tiba-tiba segalanya menjadi gelap. Tapi ada satu lampu menerangi aku. Itu saja.
Aku menoleh ke kiri, di mana hiasan lampu pokok krismas itu terdapat tulisan.
"Woud u mari me? Awat english teruk sangat?"
Aku rasa semua benda ni bukan untuk aku. Yelah, bercinta pun tidak, siapa yang nak lamar aku?
"Omma!" suara Yoobi menjerit menangkap perhatian aku. "Omma kenapa hiasan ni ada garis tengah?" soalan pertama yang diajukan setelah dia dekat dengan aku. Baru aku perasan. Dia ada garisan tengah. Macam kotak pun ada.Aku membukanya lalu terselahlah Cincin berwarna emas putih dengan berlian biru ditengah. Wow, ini memang bukan untuk aku.
"Omma rasa ni bukan untuk ommalah." baru aku nak menutup belas itu dan diletakkan dibawah, bunyi langkah seseorang menghentikan aku.
"Danbi.." ucap Taehyung kepada aku. Ok, nampaknya semua benda ni memang untuk aku.
Dia mengambil bekas itu, keluarkan cincin itu lalu menyarungkan ke tangan aku. "Saya sayang awak. Boleh awak jadi permaisuri hati saya buat selamanya?" kata-kata dia membuatkan aku menitiskan air mata.
Taehyung memeluk aku erat. Jujur, aku rindu pelukan dia.
"Ya, saya nak jadi permaisuri hati awak buat selama-lamanya." aku menerima lamarannya.
"Yoobi tutup mata." kata Taehyung kepada Yoobi. Setelah memastikan anak kecil itu menutup matanya, dia mencantumkan bibirnya dengan bibir aku.
Dia meleraikan ciuman itu. Dahi dia berada pada dahi aku. "Thank you, Danbi. Sebab awak, saya boleh jadi suami dan ayah."
Dia kembali memeluk aku. Sehinggalah aku tersedar-
"Eh, kejap-kejap. Apa jadi kat Yerin?"
-End-
Nanti ada special chap. Jangan risau.
YOU ARE READING
[🌹] tshirt °taehyung
Fanfiction+aku dah kata, lelaki ni tak boleh dipercayai. Baru nampak badan aku sikit dia dah horny.