"Omma.." kata Yoobi manja. "Kenapa, sayang?" jawab Danbi lembut. "Harabeoji tu appa kepada omma, kan?" tanya Yoobi penuh rasa curiga.
"Ya. Kenapa tanya?" soal Danbi pelik. "Habis tu, kenapa Yoobi takde appa?" soalan cepu emas dineri kepada Danbi. Danbi terdiam seribu bahasa. Tak tahu hendak menjawab apa. "Erm.. Appa Yoobi, ya?"
"Appa Yoobi.. Dia.. Ada, tapi.. Urmm, Yoobi tahu apa jadi pada serigala dalam cerita Red Riding Hood, kan?" anak kecil itu mengangguk. "Dia mati sebab dia dah buat jahat."
"Begitu juga dengan appa Yoobi. Dia.. Dah meninggal." Danbi terpaksa menipu. Sememangnya dia tidak akan memberitahu perkara yang sebenar tentang ayahnya.
"Dahlah Yoobi. Tidur. Dah lepas bedtime ni." Danbi menarik selimut anaknya melepasi dada. "Ok, omma. Goodnight." Yoobi mula menutup matanya.
Setelah itu, Danbi keluar daripada bilik Yoobi. "Taehyung? Apa khabarlah dia sekarang."
•
"Na na na na na na~ It's gonna be you~" tiga orang yang tak memandu menyangi di belakang. Sementara Minhee di depan yang memandu menjerit. "Ya Tohan! Apa aku dah buat sampai kena tanggung ini?"
"Eh, jangan marah sayang! Kau yang nak memandu sebab kau kan baru dapat lesen." Jimin wink pada Minhee. Namun Minhee yang nyampah gila namatey, menampar+menolak muka Jimin. "Kau tak payah nak ber-flirty sangatlah dengan aku."
"Weyy, kenapa Sowon tak join?" tanya Taehyung. "Oh, Sowon? Dia lusa nak pergi Paris. Nak jadi fashion designer lah katakan." terang Gayeon sambil membetulkan make-upnya. "Kita sekarang kat mana, Minhee?" Taehyung tanya, menukar topik.
"Kita dah sampai Pohang. Sekarang nak pergi hotel." jawab Minhee masih fokus dengan pemanduannya. "Weyh, nak makan dulu, boleh? Makan ringan-ringan je. Macam kek atau roti. Lapar~" ucap Jimin manja dengan tangannya sibuk mengusap perutnya yang agak kelaparan.
"Yelah, yelah. Minhee, kita pergi mana-mana bakeri dulu boleh." Taehyung membuat puppy eyes. "Ni satu lagi mintak pelempang. Ye~ aku bawak korang pergi bakeri eh?" Minhee menayang senyuman palsu menyampah.
•
"Immo! Yoobi nak main!" jerit budak kecil itu bermanja dengan mak ciknya, Eunbi. "Eo, kejap eh. Immo nak mop lantai dulu. Yoobi layanlah pelanggan. Diorangkan suka." kata Eunbi mengusap kepala Yoobi. "Nae~" Yoobi dengan comelnya akur.
Ting~
Loceng pintu berbunyi menandakan pelanggan masuk ke kedai mereka.
"Selamat datang!" Yoobi berlari ke arah mereka dengan senyuman manis. "Eh? Budak kecil! Comelnya!" ternyata, pelanggan itu teruja melihat Yoobi. "Ahjussi mari ikut saya. Ahjussi ambil tray dengan benda kepit(?) ni. Dan ahjussi boleh pilih apa yang ahjussi nak. Yoobi boleh tolong pilihkan." Yoobi menarik tangan lelaki itu ke arah roti-roti yang diasingkan mengikut jenis.
Eunbi memandang Yoobi yang sebegitu comel dengan senyuman.
"Ahjussi boleh ambil yang ni. Omma Yoobi suka yang ni sebab ada rasa strawberry kat dalam. Ahjussi wajib beli banyak. Sebab kalau ahjussi beli banyak, omma dapat duit. Kalau omma dapat duit, omma boleh belikan set mainan. Kat set mainan tu.. Ada gaun. Kalau Yoobi pakai mesti cantik. Bukan macam Jooyi dari kedai sebelah yang jual gula-gula tu. Ahjussi jangan pergi situ. Nanti omma Jooyi dapat duit, boleh beli gaun yang Yoobi nak. Nanti mulalah dia berlagak."
"Eh, banyak pulak budak tu membebel. Nanti lari pelanggan kang." senyuman Eunbi todak lekang dari bibir. Namun, apabila matanya mendarat pada muka pelanggan itu, senyuman Eunbi mula pudar. Mata dia dibulatkan dek rasa terkejut. Eunbi berlari ke arah kaunter di mana abangnya berdiri.
Eunbi menarik badan abangnya ke bawah. Mereka berdua berada dalam keadaan mencangkung.
"Apa kau ni? Tiba-tiba tarik aku." soal Hoseok tak berpuas hati. "This is an emergency. Yoobi tengah bercakap dengan ayahnya." dahi Hoseok berkerut. "Heh? Apa kau merepek ni?" Eunbi memukul bahu Hoseok. "Kita ni cuma lari daripada Taehyung. Bukan bunuh dia. Mestilah dia masih hidup." akhirnya sel-sel otak Hoseok bergabung. Dia mengintai sedikit daripada belakang kaunter.
"Korang kenapa bercangkung bagai ni?" Danbi muncul daripada dapur. Mereka berdua terkejut. Dan nasib tak menyebelahi mereka, Yoobi menjerit memanggil Danbi.
"Omma!" - Yoobi
"Yoobi!" - Danbi
"D-danbi?" - Taehyung
"Tae..hyung.." - Danbi.
"Omma kenal ahjussi ni?" - Yoobi.
–—–––—
Ok, this is so cliche.
@kimchohae- out.
YOU ARE READING
[🌹] tshirt °taehyung
Fanfiction+aku dah kata, lelaki ni tak boleh dipercayai. Baru nampak badan aku sikit dia dah horny.