Bab 6

104 16 8
                                    

Sudah 2 hari kami berjalan. Mananya destinasi tak sampai-sampai lagi. Jadi aku bercadang mahu bertanya kepada mereka.

" Korang, istana Naga Mabra tu berapa kilometer weh. "

" 1500 kilometer. Jangan cakap, aku tau memang jauh. " Jawab Kaze.

" What the.. "

" Tapi sebenarnya, destinasi pertama kita Makmal Ashzack. " Afiey pula menjawab.

" Makmal Ashzack? Tempat dimana Dr. Ashzack tinggal ke? " Tanya Aira. Kaze dan Afiey menangguk.

" Aik, aku fikir Dr. Ashzack tu tinggal kat istana Naga Mabra? Bukan eh? " Tanyaku lagi.

" Tak. Cuma, setiap hari Selasa dan Khamis je Dr. Ashzack tu lepak kat istana Naga Mabra. " Jawab Kaze.

" Eh yeke. Camne kau tahu dia lepak hari Khamis ngan Selasa je? " Helena mengangkat kening sebelahnya.

" Aku cakap je. Tak suruh percaya pun. " Kaze mula membuat muka poker-face buruknya.

Haih, ini yang buat kitorang naik angin ni!

" Aisa, Aira. Korang taukan nak buat apa kat Kaze ni. " Helena berpaling kearah kami. Kami berpaling kearahnya sambil tersenyum senget. Kemudian mengangguk.

" Kuasa beku! " Aku mengeluarkan kuasaku dan menembaknya ke kaki Kaze. Perkara ini membuatkan Kaze terbeku disitu.

" Aku pulak! Curahan air panas! " Selepas Aira berkata begitu, air mula tumpah atas badan Kaze. Uihh, dahlah panas.

" AHHH! Panaslah baka! " Gerang Kaze kesakitan. Dah keluar dah perkataan tak elok dia dalam bahasa Jepun.

" Helena! Tolong pulihkan akuu! Aku menyesall! " Rayu Kaze.

" Padan muka. Lain kali main-main lagi. " Helena tersenyum senget. Kemudian di raba-raba dalam beg penawarnya. Dibawa keluar sebotol penawar kecil. Kebarangkalian itulah penawar untuk Kaze.

" Nah minum. " Helena menghulurkan botol itu.

" Alah tolongla aku minum. Tangan aku melecur ni. Kaki aku kena beku pulak. " Kata Kaze, penuh sifat kepondanan.

" Haih, pondanlah kau ni. " Jawab Helena sambil membuka penutup botol itu dan memasukkan kedalam mulut Kaze.

Kaze menelannya. Dalam sekelip mata, dia kembali pulih dan sihat.

" Ha terima kasih, Helena. Ha dah jom, yang lain dah sampai kat depan dah. " Kata Kaze kemudian menunding jarinya kearah kumpulan mereka yang lain.

" Entah apa-apalah. " Kata Aira dan Helena, beza 5 detik. Maksudnya, hampir serentaklah lol.

" Oh, by the way, Makmal Ashzack tu jauh mana pulak? " Tanya Aira.

" 200 kilometer lagi. " Jawab Helena.

" Aduhai. Takleh jauh lagi ke do. " Gurauku.

" Woi taknak! Aku tak sanggup lagi dah! " Jerit Kaze.

Aku, Aira dan Helena hanya menjelingnya tajam. Kemudian kami berempat mula mempercepatkan langkah untuk mendekati ahli yang lain.

" Bestlah Hutan Magika ni. Indah je. " Puji Aira.

" I know right? "  Helena tersenyum. Kami membalas senyumannya.

Akhirnya kami kembali bersatu dengan ahli yang lain.

" Sedap kau kena buli dengan minah-minah gangster ni? " Ejek Fatir.

" Bolehlah. " Jawab Kaze, menjeling tajam. Yang lain hanya tergelak besar.

Pengembaraan bersambung.

Realiti FantasiWhere stories live. Discover now