Fatir's POV
Jalan punya jalan akhirnya sampai jugak kat Makmal Ashzack. Cuma yang peliknya, sepanjang perjalan memang takde langsung Mousterfly level 10 keatas.
Aish, pelik nih.
Ke.. Dr Ashzack kehilangan buku ajaib dia? Hah, bagus jugak. Senang kerja kami.
Kini kami berada di depan pintu Makmal Ashzack. Aku fikir besar sangat makmal dia ni. Cehh, kecik je rupanya. Lebih kurang macam rumah tereslah.
"Belahan kayu!" Aku membelah pintu kayu itu menggunakan pedang apiku.
Makmal tu kini takde pintu. Hohoho.Makmal itu kelihatan gelap. Kami masih teragak-agak untuk masuk. Takut ada perangkap.
Nawal yang berada di barisan paling depan memberi arahan, "Aku nak korang semua jalan sama-sama. Jangan ada yang pecah pun kecuali aku yang suruh. Faham tak?" Kami mengangguk, laju
Perlahan-lahan kami melangkah masuk. Aish, pelik nih. Macam takde perangkap je? Dr. Ashzack ni buang tebiat ke ape?
Tetiba kitorang dengar ada orang menangis dari tingkat atas. Bunyi macam suara seorang gadis. "Naik semua, naik!" arah Nawal. Kami pun melangkah memanjat satu per satu anak tangga.
Tiba di sebuah pintu bilik, tangisan itu lebih kuat. "Bukak pintu ni Dr. Ashzack!" Afiey menyepak pintu itu sekuat hati.
"Ohohoho, nampak diorang berjaya sampai kesini nak selamatkan kau, Wana." Kedengaran suara Dr. Ashzack disebalik pintu itu. Dia sebut.. Wana?
Fatir's memory.
"Angah, angah! Jom kita masuk hutan kat hujung tu nak tak?" Ajak adik perempuanku. 5 tahun bezanya dariku.
Aku baru berumur 16 tahun. Ini bermakna umurnya ialah 11 tahun. Disebabkan aku ni rapat dengan dia, jadi aku layankan aje.
"Jom. Tapi Wana kena mintak izin papa dulu."
"Alah.. Angahlah mintak izin. Wana takut dengan papa."
"Papa tak makan oranglah. Wana cuba tanya elok-elok. Mesti papa baginya. Nak senang Wana guna nama angah." Wana mengangguk lalu perlahan-lahan menuju ke papa yang sedang menikmati minum petang.
Dari jauh aku melihat gelagat Wana. Kemudian ditunjuk-tunjuk kearahku. Papa menoleh kearahku. Aku pun apalagi mempamerkan barisan gigi yang tersusun ni.
Aku pun nak keluar main jugak.
Akhirnya ayah angguk! YES! Good job, Wana! Kelihatan Wana bagi kucupan di pipi papa.
"Angah, angah! Papa bagi keluarlah, angah!" Wana bersorak riang.
"Jom! Tapi sebelum tu, abang nak belanja Wana aiskrim kat kedai runcit depan tu. Jom?"
"Jom!"
- - - - -
"Angah.. Macam seramlah pulak hutan ni. Jom balik.." ajak Wana.
"Relaxlah, Wana. Angah kan ada? Angah kan berani. Angah akan jaga Wana." aku meyakinkannya.
"Hebatlah, angah!" Dia menepuk tangan. Wow, rasa megah diri ini.
Jalan punya jalan meninggalkan Wana 5 langkah di belakang. Secara tak langsung, tetiba datanglah Dr. Ashzack cekup tangan Wana. Wana berteriak "LEPAS! LEPAS WANA! ANGAH TOLONG!"
Aku pulak dah panik masatu tak sempat buat apa dah. Nak kejar memang tak sempat sebab Dr. Ashzack heret Wana laju sangat. Dari jauh hanya dengar Wana menjerit meminta pertolongan.
Aku duduk di tepi sungai. Menangis tak sudah. Aku dah mati akal. Tak tahu nak buat apa. Nak balik? Memang tak ah. Nanti mesti kena cepuk pale dengan papa. Aku kena cari Wana sampai jumpa.
Cari punya cari aku pun taktahu aku kemana. Aku dah sesat, hilang arah. Aku keletihan nak terduduk bersandarkan sebatang pohon.
"Angah mintak maaf, Wana. Anagh pun lemah orang. Maafkan Angah,Wana. MAAFKAN ANGAHHHH!!" Di dalam hutan yang tebal itu, aku menjerit sekuat hati. Aku menekup muka dengan kedua-dua belah tapak tanganku.
"Nakk.. Kenapa ni nak?" Terdengar satu suara. Aku mengangkat kepala. Aku ketakutan namun memberanikan diri, "Siapa kau?! Kau pun geng makhluk yang culik adik aku tu ke?!"
"Tak.. Tak.. Jangan tuduh sedemikian. Aku boleh tolong kau cari adik kau. Tapi kau kena tolong aku dulu." Katanya sambil tersenyum. Aku berdiri.
"Apa boleh aku lakukan?! Cepat bagitahu aku! Asalkan aku boleh jumpa adik aku balik!"
Dengan senyuman belum lekang dibibirnya, dia menjawab "Nanti aku bagitahu kerja kau. Sekarang ikut aku dulu."
Aku ikut dia balik istana. Dan baru aku tahu dia orang paling kuat di hutan dan istana ni. Dialah Tuan Shimaga.
Malam tu, aku dah tahu misi aku. Dan dia janji, kalau aku tolong dia, aku dapat jumpa adik aku.
- - - - -
End Fatir's memory."Fatir? Kau okey?" Tanya Flora.
"Adik aku ada dalam tu." Aku menggengam buku lima. Aku tertunduk.
"Hah?" Mereka terkejut, serentak. "Adik kau?" Tanya Kaze semula. Seolah-olah tak percaya.
Aku yang masih tertunduk menjawab, "Ya. Adik aku, Wana. Dia ada dalam tu. Dia kena culik 3 tahun yang lalu."
Pengembaraan bersambung...
YOU ARE READING
Realiti Fantasi
FantasyFantasi? Wujud ke dunia Fantasi tu? Bagi Aisa mungkin 'ya'. Tetapi bagi yang lain, semestinya 'tidak' dan 'mengarut bin merepek'. " Kau percaya tak dengan Dunia Fantasi? " - Aisa. " Itulah kau, banyak sangat baca novel-novel fantasi. Huh, jangan pe...