Čo vlastne fantasy je?

2.1K 186 57
                                    

Myslím, že by bolo vhodné najprv si na úvod povedať čo to vlastne fantasy je. Fantasy je vlastne žáner, ktorý je založený na fiktívnom príbehu, zväčša doplnený magickými schopnosťami. Môže sa v ňom miešať vymyslený svet s tým reálnym. Postavy bývajú častokrát prevzaté z mytológie alebo už existujúcich príbehov. Najčastejšie si však autor vymýšľa svoje vlastné postavy. Dá sa povedať, že celý príbeh je založený len a len na autorovej fantázii, avšak každý dobrý fantasy príbeh má svoje pravidlá, ktoré dávajú zmysle a neporušujú sa. Toto pomáha udržať celý príbeh vo vierohodnej rovinne (Wikipédia trochu pomohla :D ).

Teraz sa poďme presunúť k tomu najdôležitejšiemu a to téme. Mnoho ľudí si myslí, že fantasy príbeh je jednoduchý žáner a napísať takýto príbeh je malina. Možno to niekoho sklame, ale napísať kvalitnú fantasy je pomerne ťažké. Už len vymyslieť originálnu tému a zápletku je zložité. Teda ako kedy. Nápad môže prísť častokrát rýchlo, avšak jeho rozvitie a pretvorenie do niečoho normálnejšieho a hlavne čitateľnejšieho vám zaberie celkom dlhú dobu. Ja sama s tým mám často problémy a niekedy mi trvá týždne kým sa mi podarí dať dokopy jednu kapitolu príbehu. Pri písaní je vhodné sa inšpirovať inými fantasy príbehmi, ale nie je správne celý takýto príbeh skopírovať, to už je totiž krádež a my predsa nie sme zlodeji.

Čo by mala kvalitná fantasy mať okrem originálnej a neskopírovanej témy? Predsa úžasného a neomylného hlavného hrdinu alebo hrdinku bez jedinej chybičky (sarkazmus ;D ). Práve takýchto hrdinov môžeme nájsť v mnohých príbehoch na wattpade. Úprimne, mňa takýto príbeh okamžite odradí. Keď tvoríte svoju postavu, položte si otázku či ste vy sami dokonalý. Ja myslím, že nie. Nikto predsa nie je dokonalý a aby váš príbeh nebol len nudnou dokonalosťou, dajte svojim postavám a ich konaniu chyby, ktoré môžete vidieť vo svojom skutočnom svete okolo seba. Toto predsa čitateľa zaujme oveľa viac ako niečo nudné a rovnaké ako v mnohých príbehoch ;) .

Vo fantasy príbehu by tiež nemali chýbať magické tvory. Najčastejšie v príbehoch môžeme nájsť víly, elfov, trolov a podobné tvory, ktoré sú už použité v mnohých príbehoch a dá sa povedať, že sú typické pre tento žáner. Čo takto si vytvoriť niečo vlastné? Niečo čo bude len vaše a hlavne, bude to originál. Pokojne môžete skrížiť vílu so sovou a vznikne vám bytosť, ktorá sa bude ponášať na vílu, avšak bude mať sovie krídla, lepší zrak.... Fantázii sa predsa medze nekladú. Samozrejme, že nezabudnite svoju novú magickú bytosť predstaviť svojim čitateľom v priebehu príbehu. Nepredhoďte ju však okamžite v jednej kapitole, ale odhaľujte ju postupne, presne ako zápletku samotného príbehu. Čitateľ by mal pri príbehu vydržať predsa až do konca, no nie?

Mágia a kúzla sú neoddeliteľnou súčasťou fantasy príbehov. Popremýšľajte ako budú mágiu používať postavy a tvory vo vašom príbehu. Budú mať nejaký magický predmet, ktorý im bude pri čarovaní pomáhať? Výber je na vás, avšak nekopírujte nápady z iných už vydaných príbehov. To je krádež a tá sa trestá. Ja napríklad vo svojich príbehoch mágiu používam celkom často, v jednom príbehu s ňou hlavná hrdinka pracuje pomocou prívesku, ktorý zdedila (toto prosím neberte ako reklamu, len som chcela uviesť príklad :) ). S čarami sa dá pracovať aj pomocou slov a gest. Je už len na vás čo z toho sa rozhodnete použiť vo svojom príbehu.

K tvorbe príbehu by to bolo asi všetko a poďme sa pozrieť na fantasy ako kategóriu na wattpade. Stačí si ju rozkliknúť a môže vás trafiť šľak. V tejto kategórii sú zaradené príbehy, ktoré tam ani nepatria, napríklad príbehy týkajúce sa vlkov a upírov, ktoré majú samostatnú kategóriu. A keď ju teda majú, prečo nie sú zaradené tam? Ja na toto odpoveď nemám, ale zaujímala by ma. Taktiež som vo fantasy kategórii našla príbehy, ktoré patria do fanfiction a tie pravé fantasy príbehy sú zahrabané niekde naspodku pod týmto všetkým a povedzme si úprimne, málokedy sa k nim dostaneme ak je ich autor na wattpade „nepopulárny". Týmto vás chcem poprosiť, snažte sa správne zaradiť svoj príbeh. Ak si s tým neviete rady, skúste sa niekoho opýtať. Je to normálne, že si niekedy nevieme poradiť a popýtať o pomoc nie je hanba.

Tak toto už je naozaj odo mňa všetko. Ak by ste mali akúkoľvek otázky, neváhajte,pokojne mi napíšte a ja sa pokúsim čo najlepšie pomôcť. 

Vitajte! Dúfam, že sa prvý článok páčil :) Čoskoro pribudnú aj ďalšie články a ja pevne dúfam, že vám budem nimi schopná poradiť čo najlepšie. :) 

Maťka     

Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat