Postavy a ich „ne"idealizovanie

412 60 41
                                    

Mnoho postáv na Wattpade je takmer bezchybných. Je to však ale pre príbeh dobré? Ja osobne si myslím, že nie. Už len z dôvodu, že nikto nie je dokonalý a dokonalosť v príbehoch tak kazí skutočné ponímanie príbehu. Aj z tohto dôvodu je idealizovanie postáv záporným faktorom príbehov. Keď si vezmete akúkoľvek vydanú knihu a pozriete sa na postavy, zistíte, že každá postava má svoje klady a zápory, nielen jeden druh vlastností. Preto keď tvoríte svoju postavu alebo aj bytosť, dbajte hlavne na to, aby mala svoje chyby ako v povahových črtách tak aj výzorových.

Ako teda postavu predstaviť čitateľovi tak, aby z nej nedostal cukrovku alebo ho nerozboleli oči? Dá sa to celkom jednoducho. Upozornenie dopredu: treba byť kreatívnym a nebrať si ako predlohu pre vlastnú postavu už vytvorený charakter postavy, či dokonca vytvorenú postavu. Tiež by bolo fajn netvoriť postavu nasilu, ale nechať ju vyplynúť z deje (viem, že sa to vždy nedá).

Začať by sme mali asi vzhľadom postavy. Ten sa odvíja od toho, ako a kde bude daná postava v príbehu vystupovať, pre každú to je teda individuálne. Častokrát už samotný vzhľad prezrádza aj vnútorný charakter postavy a teda sa dá dopredu predvídať, aká postava bude. Treba sa teda poriadne zamyslieť nad charakterom a vlastnosťami vašich postáv. Mnoho dokáže o postave prezradiť aj jej správanie sa v určitých situáciách za určitých podmienok.

Vnútro postavy by sa mala formovať aj postupom deja v príbehu a nie hneď na úvod pacnúť čitateľovi všetky informácie o hrdinoch príbehu a pripraviť ho tak o spoznávanie postáv. Ako autor si môžete na papier napísať poznámky k postave, vytvoríte si tak jej profil s vlastnosťami, záľubami a všetkým na čo si len spomeniete. Avšak je dosť pravdepodobné, že postava nebude spolupracovať a jej charakter sa bude od toho vášho určeného líšiť. Mne osobne sa to tiež stalo, a hoci som sa snažila pozmeniť svoju postavu, veľmi mi to nevyšlo.

Dôležitou súčasťou postavy jej aj jej minulosť a vzťahy, či už rodinné, priateľské alebo romantické. Preto by sme pri vytváraní postavy nemali zabúdať ani na toto. Mnohokrát môže práve minulosť, nech už je akákoľvek, ovplyvniť konania postáv či už k lepšiemu alebo horšiemu.     

Ako sú na tom vaše postavy? Majú svoje chyby, alebo sú skôr dokonalejšie? Keď čítate iné príbehy, všímate si charakter postavy? Dokáže vás niekedy odradiť až tak, že príbeh radšej okamžite zavriete?

P.S.: viem, že toto nie je práve dokonalé zhrnutie,  preto akékoľvek pripomienky uvítam ;)

A na čo sa môžete tešiť nabudúce? Dejová línia a forma rozprávača a možno ešte nejaký ten bonus v podobe ďalšej magickej bytosti :D

Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat