Výber a vyvíjanie témy vo fantasy príbehu

388 48 23
                                    

Tento článok som asi mala písať niekedy na začiatku príručky a nie teraz :D.

Téma. Bez nej by sme asi ani nezačali písať príbeh. Pojem téma používame každodenne, no viete, čo znamená? Definícia témy je jednoduchá, je to vlastne myšlienka, ktorá sa opakuje v literárnom a umeleckom diele. Keď si to tak vezmeme, téma je niečo, bez čoho by sme nemohli písať. Však čo je príbeh bez témy? (dobre, viem, že sa nájdu aj príbehy, ktoré nemajú tému a sú dosť predávané :D, ale s tým už asi nič nenarobíme ). Preto by sme mali pri výbere témy a jej smerovanie dobre rozmýšľať. Nie vždy totiž na prvú šupu vymyslíme komplet celú tému. Častokrát sa stáva, že počas písania sa téma vyvíja a mení v závislosti od postáv a ich konania.

Ako prvé si musíme zvoliť správnu tému príbehu a to môže niekomu robiť problém. Téma príbehu musí zaujať nielen čitateľa ale aj samotného autora, preto to chce veľa fantázie a zdravého rozumu, aby náhodou nebola vyprodukovaná úplná hlúposť.

Chceme písať a nevieme čo. Tiež sa môže stať, že máme niekoľko nápadov a nevieme sa rozhodnúť. Preto je dobré ak si ich napíšete na kúsok papiera a porozmýšľate nad nimi. Skúste si vytvoriť postavy, ktoré budú v príbehu vystupovať a tie čo sa vám budú zdať najlepšie (to znamená, že sa s nimi stotožníte) si vyberte. Tak sa dostanete aj k tému, na ktorú bude písať. Nemôžem povedať, že je to zaručene tak, no za vyskúšanie nič nedáte ;) . Pri téme sa nezameriavajte len na hlavú dejovú myšlienku, nezanedbávajte preto ani vedľajšiu myšlienku, ukrytú za celým vašim príbehom. Obe myšlienky by mali byť objasnené pre čitateľov. Vedľajšia myšlienka, alebo teda aj vedľajšia dejová línia, by mala byť vybratá tak, aby sedela k hlavnej dejovej línii. Tiež je fajn ak máte jasno v tom, či vedľajšia myšlienka bude zahalená rúškom tajomstva, alebo ju priamo predostriete čitateľom. Je to len a len na vás ;).

Ďalšou pomôckou pri písaní a zaznamenávaní si všetkých dejových udalosti, je fajn mať pomocné papiere, ktoré slúžia ako vaše poznámky. Ak by vám čokoľvek vypadlo, na papieri to nájdete a nemusíte sa strachovať. Ja sama takéto pracovné listy, ako sa nazývajú, využívam pri každom príbehu.

Niektorí skúsenejší autori odporúčajú písať príbeh z pohľadu viacerých postáv. Ja osobne sa písala najviac s pohľadu dvoch postáv a miestami mi to dalo zabrať. Každému sa píše lepšie inak, je to aj hlavne o zvyku. Keď si to vezmeme všeobecne, je to tak pol na pol. Niekto píše z pohľadu viacerých osôb a niekto má len jednu ústrednú postavu.   

Ako sa tvorí téma vám? Máte nejaké vylepšováky? Podeľte sa s nimi! Môžete tak mnohým pomôcť ;)

Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat