Subžánre fantasy príbehov

440 56 11
                                    

Možno viete, možno nie, no fantasy nie je len samotné. Presne tak ako romány, má aj svoje podžánre. Je ich hneď niekoľko, avšak ja som vybrala len niektoré, pretože inak by sme sa asi nezmestili do limitu slov :D. Dámy a páni, držte si svoje fantasy stvorenia na vôdzkach, začíname!

Science fantasy

Dávnejšie som písala článok o fantasy a sci-fi, takže trochu naň nadviažem. Spomínala som rozdiely medzi fantasy a sci-fi, ale spojenie týchto dvoch žánrov dokopy, som akosi vynechala. Chyba, veľká chyba. Zisťujem, že v dnešných fantasy príbehoch sa vyskytuje aj mnoho prvkov sci-fi, čo vôbec nie je zlé. Práve naopak, mix týchto dvoch žánrov vytvorí niečo, čo sa bude páčiť väčšej základni čitateľov. Niekedy sa však môžu do tohto žánru primiešať aj prvky hororu, ale takéto dielo som osobne ešte nevidela. V príbehu majú byť prvky sci-fi a fantasy použité rovnomerne, netreba to preháňať.

Dark fantasy

Slovenským názvom temné/tmavé fantasy. Je tiež podžánrom fantasy s častými prvkami hororu. Úlohou takéhoto príbehu je navodiť strašidelnú atmosféru a dotyk smrti. Tento podžáner nemá presnú definíciu, je ich totiž niekoľko a nedokážu sa zhodnúť. Základom je mať v príbehu nadprirodzeno. Niektorí autori pojmom dark fantasy označujú horor, čo však nie je celkom správne, nakoľko vo fantasy ide hlavne o magickosť.

Historická fantasy

Ďalší podžáner, tentokrát však zabŕdneme do histórie, pretože hoci tento žáner využíva hlavne fantasy prvky, čerpá mnoho z nášho skutočného sveta, respektíve z našej histórie. Tento subžáner sa dá ešte rozdeliť podľa prostredia, do ktorého je zasadený. Napríklad antická fantasy, stredoveká fantasy, či fantasy, ktorá je inšpirovaná japonskou a čínskou kultúrou (wuxia).

High fantasy

Príbeh tohto subžánru má vyššie posolstvo. Je to pomerne mladý podžáner, nakoľko bol prvýkrát spomenutý až v roku 1971. Zväčša sa odohráva v alternatívnom svete a sústreďuje sa na hlavného hrdinu a na jeho mystickú náturu.

Steampunk

Názov vznikol v 80. rokoch 20. storočia a je zameraný na technológiu a paru, ktorá je považovaná za hlavný zdroj energie. Dej sa odohráva v rôznych alternatívnych historických či sci-fi kulisách. Diela predstavujú niektoré vynálezy, technológie alebo historické udalosti. Asi to bude zvláštne, no steampunk má tiež svoje vlastné podžánre. Clockpunk je z veľkej časti podobný steampunku až na to, že sa zameriava na všemožných prístrojoch zostavených vďaka ozubeným kolieskam, teda hlavne na hodinové strojčeky. Gaslamp fantasy je orientovaný na viktoriánsku éru a dej sa odohráva viac v skutočnom svete a nachádza sa v ňom omnoho menej nadprirodzených prvkov.

Romantická fantasy

V tomto podžánry je zastúpená hlavne romantika, fantasy prvky sú vytláčané na okraj a nahrádza ich romantická zápletka.

Urban fantasy

Fantasy príbeh odohrávajúci sa v jednom meste. Predtým sa používal v súvislosti s bežnými stredovekými kulisami a vyznačoval sa intrigami, detailnými popismi mesta a jeho kultúry. V dnešnej dobe sa tento pojem používa skôr v súvislosti s fantasy detektívnej zápletky v dnešnom svete alebo meste.

Magický realizmus

Prvky fantasy sú zasadené do dnešnej doby kde sa stretáva mágia s výdobytkami modernej doby. Nie je viazaný na jedno konkrétne miesto ako urban fantasy. Podstatou tohto subžánru je používanie skutočných miest, názvov a prvkov, ktoré sú v našom súčasnom svete.

Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat