Magické bytosti: Drak

509 60 6
                                    

Drak je zväčša zobrazovaný ako tvor, ktorý sa podobá jašterici alebo hadovi. Je zobrazovaný hlavne v mytológii, ľudových rozprávkach a povestiach. Draci sa v mnohých kultúrach odlišovali hlavne stavbou tela, počtom hláv alebo vlastnosťami, ktoré im národy pripisovali. Predstavy o vzhľade draka prešli mnohými premenami, preto je veľmi ťažké určiť ako vyzerali pôvodne. Ďalším problémom opisu predstavy draka spočíva v krídlach. Drak mohol mať, spravidla netopierie krídla, ale z rôznych bájí je značné množstvo drakov opisovaných bez krídel. Dokonca nie je možné povedať, koľko nôh mohli mať draky podľa ľudských predstav, pretože sa vyskytujú štvornohé aj dvojnohé draky (takzvané wyverny), no sú známe draky viacerými nohami alebo dokonca bez nich. Taktiež existujú zmienky aj o morských drakoch, ale tie nie sú vo fantasy príbehoch často používané.

Vlastnosti drakov sa líšia. Závisí to hlavne od toho, aký druh predstavujú a taktiež aj prostredie v ktorom žijú. Určovanie vlastností drakov je rovnako problematické ako určenie ich vzhľadu. Niektorí si myslia, že draky sú len hlúpe a obmedzené stvorenia, čo však nie je tak úplne pravda. V niektorých kultúrach sú draci posvätnými zvieratami a ich usmrtenie sa trestá. Farba  drakov môže byť rôzna, zväčša však odtiene hnedej, zelenej, sivej a čiernej, pretože tak sú viac nenápadné ako keby boli žltej farby. Autori fantasy si ich však domýšľajú sami, a preto má drak mnohokrát úplne inú a nezvyčajnú farbu.   

Chrlenie ohňa predstavuje pre draka obranný systém, avšak závisí od druhu, pretože niektoré draky nepoužívajú na obranu oheň, ale pazúry.

Drak začal prenikať do literatúry, predovšetkým vo fantasy príbehoch, kde došlo k narušeniu pravidiel rozlišovania toho, čo drak môže a naopak čoho schopný nie je. Všetky pravidla tak boli narušené filmom, kde drak často nevystupuje ako mýtické zviera, ale ako prihlúply vraždiaci maniak, ktorý pre svoje jednanie často nemá ani motív ani jasný príkaz. Aj mnohý autori fantasy kníh si drakov prispôsobujú podľa potrieb príbehu, preto sa nedá z určitosťou povedať, ako teda drak v skutočnosti vystupuje. Predpokladám, že mnohí poznajú drakov z rôznych fantasy príbehov, či už to je séria Odkaz dračích jazdcov, alebo Harry Potter.

Menší bonus

Vedeli ste, že draky sa považujú vďaka svojej veľkosti a stavbe tela za príbuzných Tyranosaura Rexa? To v podstatne znamená, že v príbehoch teda máme dinosaurov a nie drakov!     


Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat