Dejová línia a forma rozprávača

547 60 14
                                    

Vybrať formu rozprávača je niekedy zložité, presne tak je to aj s dejovou líniou. Dnes sa pozrieme aj na jedno aj druhé. Začnem výberom rozprávača a potom budem pokračovať dejovou líniou.

Keď si to tak vezmeme, vo fantasy príbehoch prevláda hlavne vševediaci rozprávač, čo znamená, že všetko vie a všetko videl. Myslím, že väčšine fantasy autorov si vyberie práve tento typ rozprávača, pretože vďaka nemu môžu lepšie opísať všetko čo sa deje naokolo postavy, emócie nielen hlavnej postavy ale aj vedľajších a taktiež aj všetky veci, ktoré si postavy nemusia všimnúť, ale pre autora a čitateľa sú celkovo podstatné. Pri písaní v tretej osobe nezabúdajte na to, že postavu môžete pomenovať aj inak ako jej meno, napríklad pomocou prídavných mien, nielen vlastností ale aj charakteristických čŕt. Pri písaní dialógov medzi postavami, je aspoň zo začiatku vhodné čitateľovi ukázať, kto s kým hovorí, potom to už z rozhovoru zväčša vyplynie samé. Avšak keď do rozhovoru vstúpi niekto ďalší, nezabudnite to čitateľovi ukázať, pretože inak sa v tom môže rýchlo stratiť.

Pri písaní v tretej osobe si dávajte hlavne pozor, aby sa vám nepošťastilo písať zrazu v prvej. Ja s tým mám svoje skúsenosti :D. Najlepším učiteľom písania v tretej osobe je čítať príbehy písané týmto štýlom. Dokážete tam nájsť množstvo inšpirácie, ktorú neskôr určite zužitkujete vo svojom vlastnom príbehu.

Ak si však vyberiete rozprávanie v prvej osobe, nezabúdajte, že ak chcete v jednej kapitola opísať pohľad niekoľkých rôznych postáv, musíte to neustále meniť. Niekedy práva týmto spôsobom totálne zmätiete čitateľa a on môže váš príbeh pokojne zatvoriť.

Výber rozprávača je hlavne na autorovi, pretože príbeh je písaní ním a on sa musí rozhodnúť v akej forme sa mu píše lepšie. Nech si vyberiete akéhokoľvek rozprávača, nikto vás nemôže súdiť, je to čisto len vaša voľba. Ak však máte problém s vhodným výberom, môžete niekoho poprosiť o pomoc.

Dejová línia v podstate nadväzuje na výber rozprávača. Podľa toho akého sme vybrali, sa bude ďalej odvíjať aj dejová línia. Ja osobne odporúčam vziať si papier s perom a zapísať si, čo približne chceme aby sa dialo v príbehu. Je síce pravda, že aj keď máte takúto dejovú líniu, nie vždy sa vám ju podarí aj udržať, pretože vývoj deja závisí aj od správania postáv a to sa počas príbehu neustále mení. Pri vytváraní dejovej línie sa môžete inšpirovať aj týmto obrázkom:

V mnohých fantasy príbehoch je niekoľko dejových línii, ktoré sú súbežné a môžu sa aj pretnúť

Ups! Tento obrázek porušuje naše pokyny k obsahu. Před publikováním ho, prosím, buď odstraň, nebo nahraď jiným.

V mnohých fantasy príbehoch je niekoľko dejových línii, ktoré sú súbežné a môžu sa aj pretnúť. Vďaka ním si čitateľ omnoho lepšie môže vychutnať celý príbeh, pochopí prečo sa deje to čo sa deje v príbehu a mnohokrát odhalí aj pohnútky konania postáv. Ak má váš príbeh násobnú líniu, každú si na papier načrtnite zvlášť aby ste v tom mali pekne prehľad a nezamotali sa vo vlastnom príbehu. 

Ako postupujete pri výbere rozprávača vy? Dejovú líniu máte jednoduchšiu, alebo práve naopak, zložitejšiu?

Sprievodca svetom FantasyKde žijí příběhy. Začni objevovat