Určite mnohí z vás by chceli napísať nielen jednu knihu, ale rovno celú sériu. Ja tiež nie som výnimka :D. Tak sa poďme spoločne pozrieť na to, ako správne postupovať pri písaní takejto úspešnej série. Knižná séria je ako klasický príbeh (avšak veľmi dlhý), a preto pri písaní platia rovnaké pravidlá ako pri kratšom príbehu. Hneď na úvod, ponúkam niekoľko tipov ako sa popasovať s písaním série ;) .
Najprv potrebujeme plán, presne tak ako keď si plánujete začínajúci príbeh. Teraz však musíte plánovať viacero príbehov naraz, pretože ako iste viete, chystáte sa písať sériu. Ako autor musíte vedieť ako príbeh skončí, čo všetko sa tam má udiať, aby to čo najviac zaujalo čitateľov. Súčasťou príbehu je aj zápletka a takzvané zvraty v deji. Okrem toho príbehom sprevádzajú čitateľa aj konflikty a vzťahy medzi postavami, či už hlavnými, alebo aj tými vedľajšími. Avšak písanie série nie je len o nápade a deji, ale aj o postavách, pretože v každej časti sa postavy budú vyvíjať, nielen po emocionálnej stránke, ale aj vrámci rôznych vzťahov. Charaktery postáv by sa mali počas deja gradovať, nielen zostať stáť na plytčine ako uviaznutá loď. Preto je dobré, keď sa s postavami pohráte. Ďalším bodom, ktorý treba dodržať je aj reálnosť celého príbehu, to znamená, že krajina v ktorej sa dej príbehu odohráva by mala byť dôkladne premyslená. Mali by ste mať vytvorené pravidla pre fungovanie (napr.: fyzikálne zákony, mágiu, zákony a iné), vymyslené rody rodín, ich tradície a zvyky, ktoré budú dodržiavať. Dôležitým pre príbeh je aj presúvanie sa z miesta na miesto, preto je fajn, keď máte vymyslené dopravné prostriedky. Ak už sa v príbehu presúvate z miesta na miesto a striedate pohľady rôznych postáv, je dôležitý aj výber rozprávača. Nejdem to tu celé rozpisovať, pretože som sa tomu venovala v predchádzajúcom článku.
Každá kniha zo série má svoj názov a preto aj názvy každej knihy zo série musia na seba nadväzovať a taktiež by mal byť každý originálny, a zároveň nie príliš prehnaný. To však nie je k vymýšľaniu názvov všetko! Nielen samotné knihy zo série musia mať svoje názvy ale aj celá séria sa musí predsa nejako volať. Preto vyberajte názov tak, aby v jednoduchosti vystihoval podstatu každej knihy, nech nie je zbytočne dlhý a taký, že čitateľovi nič nepovie. Keď píšete sériu, je dobré vedieť kedy treba ktorú knihu ukončiť. Samozrejme, že pokračovania v sérií by mali na seba nadväzovať.
A asi najdôležitejšia vec: kde vlastne vezmem inšpiráciu? To je celkom jednoduché, stačí keď budete veľa čítať, hlavne knihy na pokračovanie, pretože čítaním získavate poznatky, ktoré môžete neskôr použiť pri práci na svojom vlastnom sériovom diele. Nikto učený z neba nespadol, a preto nemôžeme očakávať, že budeme tak úžasní spisovatelia ako G. R. R. Martin alebo J. R. R. Tolkien. Nevešajte však hlavy, praxou sa môžete dopracovať až na ich úroveň ;) .
Tak sa pochváľte, kto chce písať alebo už píše takúto sériu?
Obrázky zo stránok: http://www.nownovel.com/blog/how-to-write-a-book-trilogy/ a http://www.nownovel.com/blog/how-to-write-book-series/
ČTEŠ
Sprievodca svetom Fantasy
DiversosChcete písať fantasy príbeh a neviete si s ním rady? V tom prípade by vám táto príručka mohla pomôcť. Rady a postrehy, nielen moje, recenzie na wattpad fantasy príbehy a rozhovory s autormi, ktorí sa venujú fantasy. cover od @VeronicaElisse