A good fanfiction (advice)

317 20 10
                                    

*Un titlu care sa atraga. Si nu trebuie neaparat sa rezume actiunea de la inceput, asta ca sa stiti.

*O coperta pe masura. Daca te pricepi la photoshop, atunci poti s-o faci! Daca nu, roaga pe altcineva sa-ti faca o coperta (sunt destule carti de genul asta). Sau, daca e un Dramione ff, spre exemplu, iar o poza Dramione de pe Pinterest sau ceva.

*Un tip de capitol fix. Nu poate sa fie:

Capitolul 1- Cand (...)
Capitolul 2
Cap. 3
Ne luam adio
Cap. V
6

Please don't.

*O poveste clara. Nu incepe din Londra, apoi muta actiunea la Hogwarts, apoi prin Alpii francezi, iar apoi pe Marte. Restrange-te la cateva locuri, nu la toata planeta.

*Personaje la fel de clare. Nu-l face pe Harry vrajitorul secolului, pe Draco bad boy-ul scolii, pe Ron ala bleg si pe Hermione tocilara cu ochelari si pistrui din belsug. Si inca ceva, mai bine sa nu aflam ca X e de fapt fiul lui Voldemort, Y e bolnav de moarte si Z trebuie sa-i omoare pe Harry si Draco. Cel putin nu intr-un singur capitol.

*Nu e nevoie de 100 de puncte de vedere. Limiteaza-te doar la cateva. Mai intai intreaba-te: Persoana I sau persoana a III-a? Daca e pers. I, ramai la Harry pov si Hermione pov (spre exemplu). Daca e pers. III, sa ramana pers. III. Poti descrie si din perspectiva naratorului ce simte Hermione si cat de mult ii placea sarutul lui Draco.

*Venind vorba de puncte de vedere; chiar daca sunt doar doua, asta nu inseamna sa le alternezi din paragraf in paragraf. O sa devina enervant la un moment dat. Si confuz. Mai bine sa "rupi" povestea si s-o treci si prin celalalt punct de vedere decat sa le schimbi la fiecare cinci propozitii.

*Ori cu diacritice, ori fara. Nu face primele trei paragrafe cu ă si ț, si pe restul cu a si t.

*Ori enter simplu, ori enter+shift. Ai grija cum separi paragrafele! Daca folosesti prima varianta, ai grija la numarul de randuri. Daca o folosesti pe a doua, pune de cam doua ori space la inceputul paragrafului. Altfel vei induce in eroare putin.

*Cartea trebuie sa aiba o tema fixa. Nu poti sa incepi cu tine, acasa, primindu-ti scrisoarea si sa continui cu Hermione si Draco sarutandu-se.

*Multi se feresc de descriere ca tiganii de apa si sapun. Nu e nimic rau in a spune cum se simte Hermione cand o saruta Draco sau cum arata Marea Sala pentru Albus cand o vede prima data. Stim ce si cum, dar e mai interesant cand stim si ce gandeste personajul.
*Dar ai grija sa nu intri in detalii prea tare, mai ales la scenele de sarut. Daca descrii fiecare miscare a fiecarui muschi al lui Draco in timpul unui sarut cu Hermione, n-o sa mai para frumos, ci scarbos.

*Suspansul nu e rau, bineinteles. Dar nu trebuie sa inchei un capitol cu ... ca sa lasi cititorii in suspans. Dar gandeste-te cum arata asta pe hartie.
*Ca sa eviti ..., incearca metoda propozitiei mai scurte. Scrie tot paragraful in intregime, apoi taie partea cu care incepi capitolul urmator. Apoi delimiteaza altfel frazele ramase. Poate te ajuta sa "uiti" punctele si sa le pui la final, inainte sa publici.
*Poti incheia si cu dialog. Cu o intrebare, cu excalamtie sau cu o replica urmata de .... Ceva de genul "Tu...", nu "Draco, ce-ai facut, nu pot..." Nu poti ce?

*Recomand combinarea genurilor, dar nu in exces. Nu poti sa scrii primele 5 capitole ca evolutia emotionala a lui Hermione cu privire la Draco si sa termini cu Harry rapit de Voldemort.

*Combinarea shippurilor e ok, dar intr-o oarecare masura. N-o face pe Hermione sa se sarute cu Harry, Ron, Draco si un baiat abia aparut in scoala.

*Adu-ti aminte ca esti la Hogwarts, in lumea vrajitoreasca. Nu-i da lui Harry un iPhone 7, n-o face pe Hermione sa se taie si nu-i face lui Ron un cont de Facebook. Just don't.

*Ca la orice carte, posteaza regulat! Nu publica primul capitol pe 3 ianuarie si pe urmatorul pe 17 februarie. Am facut greseala asta din lipsa de inspiratie, dar tot nu e o scuza. Odata ce ai publicat primul capitol, ti-ai luat amgajamentul ca o sa postezi regulat.

*Delimiteaza N/A-urile. Crede-ma, daca cititorul a inceput sa citeasca despre Harry salvand-o pe Ginny, o sa-l enerveze cand o sa realizeze ca ultima parte era despre tine.

*Pune-te in pielea personajului. Daca ai fi Hermione si ai fi cu Ron si Draco ar veni si ti-ar spune ca te iubeste, ce ai face? Nu cred ca l-ai saruta. Eu una i-as da o palma sau doua.

*Cumva, cumva, intr-un mod ireal, imposibil si totusi real, toti sunt de acord cu Hermione si Draco impreuna. Nu conteaza ca Draco s-a taiat din cauza ei, sau ca Hermione e cu Ron. Fa povestea realista!

*Happy endings. Ce-i mai frumos? Dar pana acolo ai ceva drum de parcurs, nu doua capitole. Nu poti sa-i aduci pe Harry si Hermione si gata. Putina actiune, te rog.



Venind vorba de fanficion-uri, v-as ruga sa aruncati o privire si la ale mele, sa-mi spuneti daca va plac.

Just some Harry Potter thingsUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum