Hoofdstuk 6

455 29 33
                                    

'Goed, dus het enige wat we hoeven te doen is bewijzen dat die zogenaamde 'Gouden God' niet bestaat, en we kunnen geen hulp verwachten van de koning en ondertussen zijn we nog steeds op zoek naar de moordenaar van de koningin die een expert is met gif,' vatte Gilan alles samen.
'Nou dat moet lukken, toch? Waarschijnlijk zijn we binnen een week klaar,' reageerde ik sarcastisch.

Gilan gaf me een zijdelings blik, misschien om te bepalen of ik mijn verstand verloren had. Ik haalde mijn schouders erover op. Ik had belangrijkere zaken aan mijn hoofd.

Zuchtend zei Gilan: 'Ik wilde dat Halt hier was. Hij zou weten wat me moeten doen.'
Treurig knikte ik. In gedachten zag ik het bebaarde gezicht van mijn mentor voor me. Het keek me teleurgesteld aan en schudde zijn hoofd.

Ik haalde diep adem en keek mijn vriend recht aan. 'Halt is hier niet, maar wij wel. We zijn niet voor niets al drie jaar lang opgeleid door een van de beste, misschien wel dé beste, Jagers om het nu op te geven. We moeten gewoon bedenken wat Halt zou doen en zeggen als hij hier was.'
Het blijf een tijd stil terwijl Gilan mijn woorden in zich opnam. Toen hij opkeek, leek een nieuwe vastberadenheid zich van hem meester te hebben gemaakt.

'Als eerste moeten we bedenken wat we weten,' begon hij. Hij gaf me geen tijd om te antwoorden, maar ging gelijk verder. 'Een zogenaamde priester werkt samen met de man die de macht over het land naar zich toe wilt trekken. En hij heeft een Genovees ingehuurd om de koningin te vermoorden en onrust in het land te veroorzaken. Ook terroriseren zijn mannen de plaatselijke bevolking en hebben de edelen constant ruzie met elkaar. Ben ik nog iets vergeten?'

Ik dacht een minuutje na. 'Als het goed is niet. Maar hoe weet je zo zeker dat heer D de Genovees heeft ingehuurd?' Het moment dat ik die vraag stelde, wist ik het antwoord al.
Toch gaf Gilan antwoord: 'Dat is het meest logisch. Het was het plan van heer D om de macht te grijpen als het koninkrijk op zijn zwakst is, dus is de kans groot dat hij ook de Genovees heeft ingehuurd.'

'Goed, dat is alles wat we weten. De volgende stap is: wat doen we eraan? We roepen wel zo leuk dat we moeten bewijzen dat die god niet echt is, maar dat is niet iets wat je zo even doet. En dan hebben we ook nog het probleem dat heer D waarschijnlijk weet dat ik in het land ben; dat hebben we ook niet echt geheim gehouden. En dan is er nog het probleem met die gifmenger die er alles waarschijnlijk alles aan zal doen om mij net als de koningin te laten eindigen.'

'Ben jij altijd zo negatief?' vroeg Gilan zich hardop af.
'Ik zeg alleen waar het op staat.'
Een diepe zucht was het antwoord. Inwendig glimlachte ik. Gilan won bijna nooit van me in woordspelletjes.

'Je hebt wel gelijk,' gaf hij toe. 'We moeten nu een stuk voorzichtiger zijn als we niet in een hoopje leerling Grijze Jager willen veranderen.'

We bleven lange tijd stil. Mijn hersenen maakten overuren om een plan te bedenken.

'Ik denk dat ik een idee heb,' verbrak ik aarzelend de stilte. Gilan gebaarde dat ik mijn gang kon gaan en ik vervolgde: 'Wat als we ons bij Lysander aansluiten.' Ik zag dat Gilan wilde protesteren, maar ik ging snel verder. 'Ik ben niet opeens bekeerd, maar als we ons bij zijn groep volgelingen aansluiten, kunnen we misschien meer te weten komen. Over hem, over heer D en misschien komen we ook wel te weten waar die verrekte Genovees zich ophoudt.'
'Is 'verrekt' je stopwoordje, ofzo,' mompelde Gilan, maar hij zag wel de logica van mijn plan in.
'Het is geen slecht plan,' gaf hij toe. 'En het enige wat we hebben.'

Hij leek met zichzelf te overleggen en ik kende hem goed genoeg om te weten dat ik nu beter mijn mond kon houden.

'Oké, we doen het,' zei hij na een tijdje. 'Het staat me ontzettend tegen, maar het is de beste kans die we hebben.'
'Geloof me, ik heb hier ook geen zin in, maar ik zie niet in wat we anders kunnen doen. Behalve blind naar het kasteel van heer D afrijden, hem dwingen ons te vertellen waar de Genovees is en afstand doen van zijn plan om de macht in het land over te nemen natuurlijk.'

'Nou, ik kan in ieder geval niet zeggen dat het saai is met jou in de buurt,' mompelde Gilan net luid genoeg voor mij om het te horen.
Ik grijnsde hem toe. 'Nooit,' beaamde ik.

Allereerst mijn excuses voor het saaie hoofdstukje! Ik weet dat het niet interessant is, maar ik wilde toch dat ze een plan maakten. Ik was wel van plan om ze ook nog het plan te laten uitvoeren, maar het plan stukje werd iets langer dan verwacht en anders zou dit hoofdstuk veel te lang worden. Maar ik beloof dat de volgende hoofdstukken een stuk leuker en spannender gaan worden!

Ook mijn excuses dat het wat later is dan normaal. Ik ben na school gelijk met wat klasgenoten mee gegaan om voor Grieks een reclamefilmpje over de godin Athena en de stad Athene op te nemen. En voor iedereen die het wil weten: hij is slecht. Super slecht.

Nog een laatste ding: zoals jullie waarschijnlijk weten zijn de Grijze Jager dagen komende zaterdag en zondag. Ikzelf ga zondag, dus jullie kunnen, naast een nieuw hoofdstuk, een extra A/N over de GJ dagen verwachten XD. Gaan jullie er ook heen?

Dag, dag mijn Jagertjes.

Xx Charlie

De Grijze Jager, De Vermoorde Koningin (gaat herschreven worden)Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu