TFP21

1.4K 131 13
                                    

"Atokk!! " Haji Aziz tersenyum sambil mendepakan tangannya.

Sungguh dia merindukan cucu2nya yang hanya pulang ke rumah sebulan sekali.

Terasa rindunya sedikit terubat.

"Atok,  nenek mana? " Ema melepaskan pelukan lalu memandang wajah atoknya yang selalu menceriakan hidup mereka.

"Nenek korang kat belakang rumah. Kita buat kejutan nak? " Haji Aziz membuat muka eksaited. Bukan selalu nak buat sweet macam dolo2.

"Mestilah nak! "

Mereka pun mengatur langkah ke arah pintu belakang. Kelihatan Mariah terbongkok2 melihat tanaman bunga2nya.

"Bah! " terus Ema,  Amy dan tak lupa juga,  orang tua berdarah muda,  Haji Aziz turut join untuk mengejutkan isterinya.

"Oo mak kau meletup! " terus hos air ditalakan ke arah tiga suspek yang mengejutkannya.

Kuyup!

Sedih!

"Padan muka! Rasakan! Hohoho" Mariah ketawa berdekah2.

'What the...' Ema membulatkan matanya.

'Nenek dah berjangkit dengan atok kah?'

Amy hanya tersenyum lalu berdekah bersama2.

              🐙
                   🐙
                         🐙

Kepala digaru kasar.
Pipi digaru kasar.
Nafas dihembus kasar.
Habis semua kasar...

"Huwarghh!! " Amy mengangakan mulutnya seluas2 yang boleh.

Pap!

"Adoi" tangan Ema telah selamat mendarat di pipinya.

"Lain kali,  menguap tu tutuplah mulut!  Dah lah busuk! " Ema bangun dan meregangkan badannya.

"Kau nak bau lagi tak? " Amy bertanya penuh manja.

"Bau apa? " Ema hairan bin pelik bin aneh bin ajaib bin...  (Readers sambung sendiri)

"Bau mulut aku..  Fuh! " terus dihembus di hadapan muka kakaknya.

Terus dia berlari sepantas penyu kudung.

"Tak guna kau!! " tanpa menggunakan aksi klise yang kejar mengejar,  Ema nekad melakukan sesuatu yang terbaru.

Langkah di atur ke bilik stor.

Ridsect diambil.

"Mana kau?!! " bergegar satu rumah dengan suara Ema.

"Hihihi" Ema terdengar orang ketawa. Itu suara Amy, aku yakin!

"Amy!! " ridsect ready untuk disembur.

"Hei!  Bahaya lah! " Itqan merampas ridsect itu secara automatik.

" kenapa buat macam tu ha?! " nada Itqan sedikit meninggi.

Ema dan Amy tersentap!

Daddy marah lah!
But,  kitorang tak kesah pown!

"Sorry,  gurau je" Ema menjawab seolah tiada perasaan.

Itqan menggeleng laju.

"Jangan buat macam ni lagi!  Karang ada yang buta pulak dan ada pulak yang kena bunuh" Itqan pun berlalu ke stor untuk meletakkan kembali ridsect tersebut.

"Kau ah punya pasal! " terus kepala adik ditunjal.

Serabut habis rambut adiknya akibat tunjalan yang kuat sebentar tadi.

Amy menahan geram lalu mencubit tangan kakaknya.

Dia kemudian berlari lagi. Kali ini macam penguin kudung tangan gayanya.

'Ambil pisau pulak lah' Ema pun mengatur langkah ke dapur tetapi...

"Ema. Daddy ada ni" Itqan membuat suara tanpa perasaan sambil membaca akhbar bersama Haji Aziz.
Haji Aziz membuat 'buu' kepada cucunya.

'Geramnya!! ' Ema pun mendaki lif. Nyesal turun bawah!

🌴

🌴

🌴
 

Ema membetulkan kaca mata miliknya.

Penampilannya ditilik.

Pin bunga berwarna hitam putih diletakkan di rambut hitamnya.

Nafas ditarik.

Malasnya~

"Baru je balik tadi, sekarang dah nak keluar. Adeyhhh... Penat tahu enggak?!" Ema memekik seorang diri.

"Tahu deyh. Aku penat jugak. Readers pun penat dok layan drama kau tu" Amy menjeling kakaknya sambil memakai jam BUM miliknya.
           
Ema bangun lalu mengacah mahu menumbuk adiknya.

"Mulut tu kang pecah karang " ugutan keras dilontarkan.

Amy hanya menjulingkan mata ke atas.

'Kesah pulak aku. '

"Amy,  cepatlah!  Bersiap apa lama2 sangat tu? " jeritan nenek dari bawah berjaya membuat Amy kelam-kabut.

"5 saat" Amy pun menutup pintu bilik dan terus menuju ke garaj kereta.

Setelah Uncle Asri memasukkan gear,  Ema dan Amy pun mula bertanya.

"Kita nak pergi mana? "

"Kenapa kena pakai lawa2?"

"Kejap lagi kita nak makan apa? "

"Kita nak shopping barang dapur ke? "

"Kita nak ziarah orang mati ke sebab Amy tengok orang tu pakai hitam je hahaha" Amy ketawa setelah dapat mengenakan kakaknya.

"Kalau kau botak kejap lagi,  jangan tanya kenapa! " Ema membuang pandangan di luar.

Kemudian Amy mengeluarkan cadangan.

"Kita makan kfc nak? "

"McD la"

"Pizza hut"

"Dominos"

"Marry brown"

"Kenny rogers roaster"

"Chicken rice shop"

"Warung tepi jalan! "

"Ma...

"Kita makan kat rumah orang lah hari ni! " Mariah sudah menaikkan suaranya seoktaf.

"Pening deyh. Nenek dah tak larat korang gaduh nu na ni ne" Mariah mula hendak berleter.

"Nu na ni ne?! " Ema dan Amy berpandangan sesama sendiri. Tak paham nek.

"Ala... Maksudnye,  sikit2 nak gadoh" Mariah memberi keterangan ringkas.

"Mana ada gadoh.  Kita perang bibir je" lalu mereka memeluk bahu masing2.

Mariah hanya menggeleng perlahan sebelum memandang ke hadapan kembali.

"Asri,  jangan bawak laju sangat" pesanan Mariah menjadi santapan kereta yang sudah senyap sunyi.

"Baik puan" Asri hanya berhehehe,  kalau emoji punya kes,  yang ada peluh tepi dahi tu.

"Eh,  dah tido dah kembar tu" ujar Asri melalui cermin yang selalu orang gantung tasbih dalam kereta tu.  Author tak tahu nak sebut apa.

"Letih lah tu.  Baru balik tadi je dari shopping baju dengan Itqan. " kemudian Mariah memandang ke luar tingkap.

Hatinya berasa kenikmatan hari tua dengan kehadiran cucu2nya.
Harapkan anak,  useless! 







Vote ☆★

Comment  ⬇

Sorry klw chap pendek.

Kalau korang tak puas hati ke apa,  just comment.

Malu nak comment,  tulis kat wall author.  😜

Twins Fighter!  [C]Where stories live. Discover now