TFP23

1.4K 132 30
                                    

Ema dan Amy menutup mata sebagai tanda kepenatan telah melanda badan mereka.

"Jomlah balik, Nek... " meleret suara Amy tanda merayu.

"Okaylah... Kesian cucu2 nenek ni" Mareah mngusap2 rambut milik Amy dan Ema.

Mereka pun bersalaman dengan tetamu2 yang lain. Tidak lupa juga, Raihana. Meskipun meluat dengan gadis itu tapi demi menjaga air muka dan maruah Mareah, ku gagahkan jua.

Setelah selesai bersalaman, mereka pun menuju ke arah Toyota Vellfire yang berbaring di laman rumah Tini.

"Uncle Asri, bawak kereta perlahan2 sikit tau, kami nak tidur lama2 sikit" itulah pesanan Ema kepada driver atoknya.

Sebut pasal atok,

Rasa rindu pulak kat atok hipster yang tiada ganti ini.
Kenapa lah atok pergi ke Indonesia tanpa membawa cucu2mu?

"Inn shaa Allah... " jawab Asri sambil tersenyum.

Setelah ber'bye2' dengan mummy Tini, Ema dan Amy memasang muzik di dalam kereta itu. Mulut mereka juga tidak lupa untuk berkarok!

"Nenek, nak tanya sikit boleh? " muzik tadi diperlahankan sedikit.

"Apa cu? " soal Mareah.

Ema memandang Amy.
Amy memandang Ema.

"Yang tadi tu, mak kitorang ke? " soal Ema menunjukkan sedikit kematangannya.

Mareah tersenyun tawar dan menggeleng perlahan kepalanya.

"Bukan, itu Roseanita, adik papa kamu. " jawab Mareah.

"Ooo... Papa dan mama kitorang mana? "

Skreet!!

Boom!!!

Soalan itu bagaikan lenyap apabila kereta Vellfire itu terlanggar pembahagi jalan dan berguling.

Amy hanya mendengar jeritan sambil matanya tertutup kerana sakit pada badan dan kepala yang terlampau.

Air matanya mengalir sebelum matanya tertutup.

.
.
.
.
.
.
.
.
.
***********

Mata Ema terbuka. Kemudian dia memandang adiknya yang berada di sebelahnya. Terdapat kesan parut di dahi adiknya. Selain itu, terdapat kesan parut juga di hati mereka apabila menahan perit kehilangan yang tersayang. Ya, sangat2 sayang.

Uncle Asri.

bersemadilah dengan aman. Wahai hati, jangan izinkan aku lupa akan jasa uncle Asri walaupun sekejap.

Air mata jantannya pun mengalir.
Sungguh, hati mereka agak terkesan dengan kemalangan ngeri tersebut.

Amy terjaga apabila terasa badannya dicuit.

Amy pun terpisat2 bangun, pelik dengan kakaknya yang tiba2 menangis.

"Apesal ni? " tanyanya lembut. Kadang2, hati mereka pun selembut tisu.

"Nenek, aku rindu dia " kata Ema.

"Aku pun nak jaga nenek. Kesian atok, mummy n daddy.. Jaga nenek tanpa bantuan kita. " ujar Amy.

Flashback

Kereta Vellfire itu berguling di atas jalan raya. Namun lebih malang lagi apabila kereta tersebut dilanggar oleh sebuah treler yang tidak sempat membrek.

Pelanggaran ini tidak membaikkan tragedi ini, malah memburukkan lagi kemalangan ini.

Jalan raya menjadi sesak. Pihak media juga sibuk untuk merakam dan membuat liputan mengenai keluarga jutawan Haji Aziz ini.

Ema tidak mampu membuka matanya. Dia hanya mampu menangis kerana sakit yang dialami bukanlah seperti jatuh kerusi atau dirotan cikgu, tetapi rasanya seperti berada di ambang sakaratul maut.

Dia terdengar Amy mengerang kesakitan sebelum cahaya di dalam dunianya dipadamkan.

Setelah dia tersedar daripaa kemalangan tersebut, dia tidak dapat menerima kenyataan berhubung neneknya telah lumpuh dan Amy koma. Hatinya bagai tertusuk dengan lembing.

Amat sakit.

Dia melihat kakinya yang berbalut dengan simen, kepalanya pula berbalut dengan kain kasa. Alhamdulillah, badan aku belum dibaluti kain kafan.

Atok.

Tolong Ema.

Flashback end

Kaki mereka menjejaki ke Magnificent Highschool. Sudah 3 tahun mereka menetap di sekolah ini. Fatih sudah menginjak ke tingkatan empat,  Raykal Irfan menginjak ke tingkatan enam.

Ema dan Amy?
Sudah tingkatan tiga! 
#pt3

"Aduh... Malasnya! Pt3 dah habis pun,  kena datang sekolah jugak ke?!" kata Amy sambil meletakkan kepalanya di atas meja.

"Kena lah datang... Boleh main" sampuk Amru.

Sibuklah mamat ni.

"Mana tahu,  nanti ada kawan2 kita yang pindah tahun depan...  Time ni lah nak spend time together" dari sudut kelas Dina berceloteh.

"Hmm... Yela2" ujar Ema sebagai tanda menyetujui kata2 mereka. Sebenarnya, malas nak dengar potpet... Semak je.

Tiba2 dari jauh,  kelihatan seorang gadis berlari dengan laju meluru ke arah kelas 3 Pearl.

Skreet! 

Gadis itu meluncurkan kasutnya. Dan menghembuskan nafas.

"Weyh hampa semua!  Dengaq aku nak habaq ni!!!  Esok toksah mai sekolah dah!  Pengetua bagi cuti kat kita dah..  Kelliaaa! " umpama laungan merdeka,  riuh kelas itu dengan gelak tawa,  jeritan,  sorakan dan macam2 lagi.

"Ya Allah...  Bahagianya"

"Lega aku dengar...  Kita shopping nak? "

"Weyh,  esok wayang,  jom? "

"Uh.. I rindu family! Nak balik!!! "

"Malam ni kena kemas2 la pulakk..  Malas den. "

Perbualan daripada murid2 dalam kelas ini memeningkan kepala Ema.
Macam2 ragam mereka.

"Weyh,  Ema ,Amy!  Ada orang bagi surat kat korang! " terus dilempar surat tersebut oleh Ilham.

Kau baling surat kat aku? Nak main punya pasal.. 

Ema menghulurkan surat kepada Amy yang sedang tersandar lemah di kerusi.

Mereka pun membukanya bersama2.

What?!!

Tekeluar biji mata!!  😨

What the-

Hye~

Selamat hari raya author ucapkan kepada semua..

Author minta maaf zahir dan batin...

Maaf klw lambat update...  Author sibuk memasak,  kemas rumah... Dok asrama pulak jarang tgok fon dan pelbagai alasan lagi...

Harap keep reading

Love u meh!

Vote

Comment

Tegur2lah dkat wall..  😂

K bye.

Twins Fighter!  [C]Where stories live. Discover now