TFP40

1.1K 100 10
                                    

Amani memandang keluar tingkap. Lagu we dont talk anymore berkumandang sebagai tanda kekecewaannya. Dia mengeluh hampa. Tiba2, telefonnya berdecit tanda mesej daripada aplikasi wassap masuk.

***********

Di sebelah sana,  Ain membaringkan tubuhnya ke atas tilam empuk milik Su,  ada Mak Cik Ani yang rapat dengannya. Namanya dipanggil tidak dipedulikan.

"Oh,  dia dah tidur. Letih agaknya" kemudian suara itu berlalu pergi.
Ain menarik nafas lega. Kini, tiada sesiapa akan menganggu dirinya lagi.

Deringan telefon membuatkan Ain sedikit teekejut. Nama yang tertera di skrin telefon membuatkan dia pelik. Kenapa pula si Halal menelefonnya.

"Hello... " sahut orang di sana.

"Eh Halal,  pehal call malam2 ni? " soal Ain sambil memintal hujung rambutnya.

"Huhuhu...  Nak nangis... " adu Halal sambil merengek macam budak2.

Ain hanya menjulingkan matanya ke atas. "Setakat nak menangis kat aku,  baik tak payah!  Karang, aku sekali yang nangis dengan kau" omel Ain.

"Elleh.. Kedekut.  Nak besandar kat bahu dia kejap pun tak boleh" nada rajuk ada di situ.

"Kau fikir aku ni Alif Aziz ke?  Nak sandar sandar bagai. Blah la.. "

"Huh!  K lah.. Bye,  wassalamualaikum" terus panggilan diputuskan.

Ain lalu membuka aplikasi wassapnya. Grup kelasnya sunyi sepi. Kalau tak,  tak on 10 minit pun,  chat dah menjangkau 100+ , pelik betul. Mungkin disebabkan kena gantung sekolah. Masing2 kena marah dengan mak ayah masing2, macam aku.

Kemudian Ain memulakan chat yang pertama.

Hello.
Takde orang ke?

Hanya beberapa minit kemudian,  chatnya dibalas oleh Amani.

Amani.
Ada je kat sini.
Pehal ni?
Tak pernah nak chat kat sini pun,  tiba2 saja.

Kemudian,  mula seorang demi seorang sudah mula bercakap sehingga chat menjangkau 200+, semuanya pakat2 berkongsi pengalaman kena marah dengan parents masing2. Ada yang kena baling dari tingkat empat,  ada yang kena sumbat dalam lubang jamban,  tak lupa juga,  ada yang kena sumbat dengan surat pengetua. Ema dan Amy juga bercerita dimarahi atok mereka sehingga menangis. Alahai,  comelnya.

Ain hanya ketawa membacanya. Tak sangka,  hyper jugak mak ayah zaman sekarang. Eh,  MIJ tak chat pun?  Selalunya ada juga mereka merapu dalam ni.  Merapu dalam kebaikan. Ecewaahh...

MIJ memang tanak kawan dengan kita dah ke? 
😭

Amani
Mana nak tahu,  pm la tepi
😂

Fawwaz
Kitorang ada kerja lah.  Tak sempat nak layan grup kelas. Kami semua minta maaf!
😞😊
Korang semua nampak happy. 
Bagus!

Amani.
Tak kan nak sedih memanjang.
Lagipun,  bukan senang  nak dapat cuti free.

Rina
Photo.

Rina menghantar sebuah gambar hasil ss chat bersama seorang guru.
Ain cepat2 mendownload gambar itu dan....

Rokiah
Apakah?  Buat kerja amal?!!  Aku tanakkkkkkkkkkkkkkk

Amy
#sisredho

Ain hanya mengeluh kasar. Matilah,  PK HEM telah mengeluarkan arahan bahawa mereka sekelas perlu membuat kerja amal di dalam sekolah selama sebulan. Tolonglah,  itu sememangnya amat tersangatlah tak logik!

Terus berderu chat di dalam grup itu. Masing2 meluahkan ketidakpuasan hati. Mencarut,  maki hamun semua ada. Alahai kawan2ku.

Ain mula merasa berat pada kelopak matanya. Hmm...  Tanda2 dia mengantuk sudah tiba. Matanya terus ditutup selepas meng-off kan telefonnya.

*******

Ema memandang kosong wajah di hadapannya.

"Kenapa kau macam pelik eh?  Kau nak mati ke?  Janganlah mati tau... Aku masih perlukan kau... Mmuah! Hahaha" dia berbisik di hadapan Amy yang sedang tidur mati itu. Kalau letak ayam jantan pun,  belum tentu boleh bangun.

"Amy,  bangun!!!!  Bangun!!!!  Bangun!!! " jerit Ema.

"Bisinglah! " bantal dilemparkan ke arah muka Ema.

"Bangunlah!  Fawwaz dok tunggu kat bawah tu.. " kejut Ema lagi.

Terus Amy bangun berdiri. Muka cuak ditayangkan olehnya.

"Betulkah?! " soal Amy.

"Betullah, ingat aku main2 ke? " terus Ema menolak Amy ke tandas.
Amy kemudian terkocoh2 mengunci pintu tandas.

Ema mula ketawa kuat,  hahaha..
Boleh gegar rumah banglo Haji Aziz.

"Amy,  sorry tau... Aku gurau je,  kau susah sangat nak bangun tadi." terus ketawanya galak diteruskan.

"Otak kau! Siap kau japgi.. Tapi takpe lah, aku nak sambung tidur dalam tandas." terus Amy memasuki tab mandi yang kering itu. Dia ingin menyambung tidurnya. Mimpi Fawwaz tadi perlu diteruskan. Hewhewhew.

"Janganlah!  Aku nak mandi japgi! Kau dahlah tidur mati" Ema terus mengetuk pintu tandas itu. Tunggu nak pecah je pintu ni.

"Lantak kau.. " terus tandas itu menjadi sepi.

"Aduiiii...  Nasiblah hidup dengan orang macam dia ni" Ema berbisik perlahan. Tuala diambil lalu menuju ke tandas bilik sebelah,  bilik tetamu.

"Amy,  bukak jap. Nak ambil berus gigi... Amy!  Amy!  Amy! " terus menerus dia memanggil. Namun hampa. Taguna punya adik.

"Alah,  takyah gosok gigi... Macam tak biasa, hahaha" terus dia menuju ke tandas bilik tetamu.

************

Fayyadh bersarapan bersama walid dan walidahnya. Roti dan jem strawberi menjadi pilihan.

"Alahai... Macam mana boleh kena gantung sekolah ni,  Fayyadh? " tanya walidnya.

"Kes pergaduhan walid. Sebab salah faham " Fayyadh hanya mengoles sedikit senyum.

"Budak2, hahaha" walidnya ketawa sedikit mengenangkan sikap kebudak2an yang berlaku.

"Alhamdulillah... Nasib baik ana walid tak join geng tu kan? " walidnya mengusap perlahan kepala anaknya.

"Taklah walid. Fayyadh tak akan buat perangai macam tu. Inn shaa Allah,  Fayyadh akan cuba ajak kawan2 Fayyadh untuk sama2 ubah perangai. " terang Fayyadh penuh yakin.

"Bagus anak walid ni" terus diusap kepala anak lelakinya itu. Rasa bangga terpancar dalam hatinya. Rasa tak sia2 mendidik anaknya dalam landasan agama. Harapan dan doa dipanjatkan agar anaknya berterusan malah lebih baik daripada sekarang.

Idea dah kering.  Vote n comment. Keep reading!  XXD

Twins Fighter!  [C]Where stories live. Discover now