TFP36

1.2K 102 14
                                    


Apabila masuknya lima sekawan itu,  pelajar2 di dalam kelas mula tersenyum dan mengucapkan terima kasih kerana mereka telah berjaya merampas fail tersebut.

"Oh..  Tak de pape la..  Biasee je tu" itu adalah ayat yang akan dibalas oleh mereka apabila diucapkan terima kasih.

Namun,  tengah best2 celebrate... MIJ masuk ke dalam kelas. Terus kelas itu bertukar menjadi kubur.

Lima sekawan itu hanya sengih sinis,  kempen korang tak akan berjalan punya...

Namun kehadiran MIJ yang cool itu menghadirkan perasaan pelik dalam hati mereka.

"Wei..  Korang tak rasa ke yang MIJ tu macam cool je..  Macam tak de pape... Aku pelik la" cuit Ain lalu ditutrkan ayat tersebut sambil membuat mimik muka yang comel.

"Aku pelik juga..  It's okay..  Kita tengok nanti ye sayang.. " kata Amani dengan nada gediknya.

*********
*********

Fawwaz menghempaskan punggungnya ke atas kerusi library.
Buku yang diambilnya tadi dibuka.

'Dengan Ikhlas,aku berserah padaMu'  tajuk buku itu (author hentam je ni.. Haha)

Fawwaz memulakan pembacaannya dengan khusyu'. Ketika sedang tekun membaca,  dia terkejut dek tiba2 bunyi kaca landing ke lantai.

"Allah! " lantas dia mengurut dadanya. Seb baik takde sakit jantung.

Apabila dia menoleh,  di disitu terdapatnya Halal yang sedang kaku sambil membuat 'peace'.

Lalu,  Halal meletakkan jari telunjuk ke bibirnya isyarat diam kepada Fawwaz.

Fawwaz pelik dengan tindakan Halal yang aneh.

"Siapa tu?!! " jerit Cikgu Bahjah.

Lalu,  Halal lari sambil mengenyitkan mata kepada Fawwaz.
Sehilangnya Halal dari pandangan mata,  Cikgu Bahjah pun hadir bersama amarah di hati.

"Kamu ke yang bagi pecah?! " jerit cikgu Bahjah kepada Fawwaz. Suaranya mampu memecahkan gegendang telinga sesiapa yang mendengarnya.

"Tak... Seorang budak perempuan cikgu. Tapi dia dah lari." adu seorang pelajar lain.

"Dan dia pengawas perpustakaan" tambahnya lagi.

"WHAT?!! " kalau tidak,  pecah gegendang ja,  tapi sekarang tercabut terus telinga.

"Err...  Cikgu dah tahu siapa yang buat ni" tutur Cikgu Bahjah lalu dia mengemam(?) mulutnya tanda geram.

Fawwaz hanya mengabaikan segala apa yang berlaku dan menyambung pembacaannya.

Tiba2 Faizi datang terkocoh2 berlari.
"Why? " soal Fawwaz.

"Ana jumpa ni" kata Faizi sambil menunjukkan sebuah fail dibawah meja.

"What?! " terkejut Fawwaz lalu cepat2 buku tersebut ditutup dan diletakkan di tepi.

Mereka menyorok di bawah meja lalu membuat semakan di dalam fail tersebut.

"Alhamdulillah...Semua ada...  Nasib baik tak hilang apa2.." mereka menghembuskan nafas lega.

"Tapi... "

"Tapi apa Faizi? " soal Fawwaz gementar.

"Tapi ana jumpa fail ni dekat rak yang yang tak guna tu. Orang last yang ana nampak ialah Halal. " terang Faizi.

"Hebat jugak anta ni ye..  Spy habis2an..." Fawwaz menepuk2 bahu kawannya itu lalu keluar daripada meja tersebut.

"Allah! " jerit Fawwaz dan Faizi kerana terkejut.

Kehadiran Fayyadh,  Hadi dan Fadhli yang sedang berdiri ibarat patung annebelle(?) memang membuatkan jantung terkeluar.

"Ana dapat tahu something! " tegas Fayyadh lalu mereka membuat persidangan meja bulat di situ.

Dalam keheningan waktu tersebut,  beberapa orang sedang menggigil di balik rak2 yang tersusun.

"Aduii...  Macam mana diorang boleh jumpa ni? Habislah... " rungut salah seorang daripada mereka.

"#sisredho" mereka mengeluh beramai2.

Manakala,  MIJ meneruskan perbincangan sehingga tamat waktu rehat dan menyambung perbincangan pada waktu balik.

Dahsyat betul problem mereka.



Vote n comment


Twins Fighter!  [C]Where stories live. Discover now