21 - Hantu Jubah

1.1K 96 9
                                    

"Tuan hamba dan Adli, follow jalan sana. Hamba akan pimpin tentera ikut jalan sini," kata Sang Arjuna Perkasa sedang memberi arahan pada Sang Uchan.

"Masalahnya tuan hamba, Adli ni mana?" tanya Sang Uchan.

"Banyak main la budak ni. Dia ingat peperangan sebegini benda gurauan ke?" Sang Arjuna tension.

Putera Hasanuddin dan Kamelia mengikut jalan sungai bersama sebahagian tentera pemberontak. Kelihatan beberapa tentera Ratu Kiko sedang rilek-rilek hisap rokok, dan main daun terup. Ada pulak sedang tengok DVD realiti TV keluarga Kim Kardashian.
"Santai teruk mereka ni," kata Kamelia.

"Kita jangan serang dulu. Tunggu saya beri arahan."

Tiba-tiba datang lelaki berjubah putih dengan rambut mengerbang datang dari celah pokok di tepi pos pengawal.

"Weh, amende tu?" kata pengawal kem tentera Ratu Kiko.

"Kau ni, malam-malam macam ni jangan tegur," kata seorang lagi pengawal.

"Weh, lain macam la pak haji jubah ni. Apasal muka dia.....aaaaahhhh! Hantu!"

Hantu berjubah tadi bakar mercun dan membuatkan dua pengawal tadi lari mencecet meninggalkan pos pengawal.

Kamelia dah gelak. Dah tau dah siapa punya kerja.

"Kenapa awak gelak?" kata Putera Hasanuddin.

"Takde apa-apa, serang je lah!"

"Tentera, serang!"

Sang Arjuna dah mendengar signal dari Putera Hasanuddin untuk menyerang. Sang Uchan menyerang tanpa kehadiran Adli.

Hantu berjubah tadi sibuk menakut-nakutkan tentera dalam kem. Kemudian dia rembat senapang sebelum menembak tentera-tentera dalam asrama mereka.

"Woi, hantu!"

Belum sempat tentera melakukan apa-apa, lelaki berjubah itu dah tembak dahulu.

"Terasa macam Taliban pulak aku menembak orang pakai jubah ni," Adli buka topeng hantu yang diberi oleh Sang Wira.

Belum sempat tentera-tentera bersiap, Adli dah tembak dari dalam bilik.

"Aiseh, yang ni pintu kunci la pulak. Assalamualaikum," Adli ketuk pintu.

"Siapa tu?" kata tentera dalam bilik.

Tingkap dari tepi dibuka.

"Abang tabligh la."

"Kejap-kejap."

Adli senyum apabila pintu dibuka.

"Assalamualaikum, hamba ni tabligh nak berpesan-pesan...."

PAPAPAPAPAPAPANG!

"Nak pesan korang mengucap dulu sebelum korang mampos, tak sempat pulak," Adli ambil beberapa magazine peluru untuk dia terus menembak askar-askar Ratu Kiko yang masih melepak dalam asrama.

Sementara itu, Kamelia dah pasang C4 kat gudang senjata.

Sang Arjuna pula bertarung dan membelasah tentera-tentera yang datang menyerang.

Sang Uchan pula memasang perangkap bagi memastikan askar Ratu Kiko tidak boleh bertindak pantas.

Adli masuk dalam sebuah gudang, dan ada tempat menyimpan kereta kebal.

"Power jugak kereta kebal ni, jap, macam mana aku nak masuk ni?" Adli menggaru-garu kepala nak bukak pintu kereta kebal.

"Oh, kena bukak ikut sini," Adli pusing pembuka pintu atas kereta kebal tu.

Gerobok Arwah Ayah EleenaWhere stories live. Discover now