16 - Tahi Atas Dahi

1.1K 97 6
                                    

Team Gunung Kickapoo terdiri dari Eleena, Nizam, Dayang Selasih dan Puru Cendana Pura, mula berjalan menuju ke Gunung Kickapoo, tempat tinggal Dewa Batu dan Guling. Perjalanan dijangka memakan masa lima hari untuk berjalan kaki memandangkan jalannya yang sempit dan berbukit bukau.

Eleena pagi-pagi lagi membungkus sandwich untuk mereka berempat berjalan sebelum memulakan perjalanan.

Perjalanan di tebing sungai yang indah, di samping suasana hutan yang menenangkan mengiringi mereka berempat.

"Cinta, cuba tengok tu, ada sang kancil lah," Eleena tunjuk ke arah pokok tempat kancil menyorok.

"Sini memang banyak kancil pun. Lepas tu banyak juga kambing hutan," kata Dayang Selasih.

"Adui, kalau Adli ada, boleh suruh dia panah, boleh buat BBQ," kata Nizam.

"Awak reti sembelih binatang?" tanya Eleena.

"Dulu belajar kat kampung."

Bunyi kicauan burung menemani mereka berempat. Di kawasan mereka berjalan ini, tidak ada ramai penduduk, dan tidak ada tentera Ratu Kiko yang mengawal. Walaupun prophecy itu diketahui oleh ramai orang besar, tetapi ramai yang tidak mengetahui bagaimana rupanya geng empat pemuda itu.

Idea Sang Uchan untuk berpecah dua juga sebenarnya idea baik, cuma perjalanan tak semeriah bila ada Adli. Secara tak langsung ia akan mengelirukan pihak tentera Ratu Kiko.

Tapi Eleena rasa janggal bila tiada Kamelia. Nizam pula rasa janggal tanpa Adli. Nampak Dayang Selasih dan Puru cuba berbual dengan mereka, tetapi mereka memang tak tahu nak cakap apa.
"Apa agaknya Kamelia tengah buat tu," kata Eleena.

"Entah-entah dia tengah stress kot," Dayang Selasih mencelah.

"Kenapa pulak macam tu?"

"Dengan Sang Arjuna? Oh my Atom! Teruk! Tak tau la kenapa la dia tu jadi abang I!" Dayang Selasih facepalm.

"Nizam, hamba sebenarnya boleh main bass," kata Puru Cendana Pura.

"Ye ke, tapi tu la, aku tengah fikir jugak ni, macam mana rupanya si Dewa Batu dan Guling tu. Susah hati juga aku kalau aku termasuk dalam kawah gunung berapi ni. Mana tau rock off challenge ni berat ke metal je. Aku layan metal, tapi nak main tu, payah la," kata Nizam.

"Kalau tak ada Nirvana mungkin sampai bila-bila orang ingat rock kena rambut panjang menggerbang macam tu agaknya," kata Puru.

"Eh tak gak, ada Sonic Youth, ada sebelum tu pun banyak lagi band lain. The Pixies, The Stooges, Sex Pistols..."

Dayang Selasih pandang Nizam.

"You ni memang music nerd, kan? Eleena, you suka lagu yang macam mana?" tanya Dayang Selasih.

"Saya universal," jawab Eleena.

"Selalunya yang cakap universal ni takde taste muzik, betul ke, Nizam?" tanya Dayang Selasih.

"Eh, Eleena ni dia layan dari muzik baroque, klasik, eksperimental, punk, twee pop, grunge, metal, hiphop, EDM, K-Pop, Indo pop, J-Rock, keroncong, semua dia tahu sejarahnya. Kadang-kadang dia betulkan saya," kata Nizam.

"Wow, sorry cakap macam tu tadi. Tak sangka ya?" kata Dayang Selasih.

"Eleena ni selalu orang banyak benda tak sangka pasal dia," kata Nizam.

Eleena senyum sambil pimpin tangan Nizam.

--

"Macam mana dengan rancangan tuan hamba hari tu, Adli?" tanya Sang Uchan.

Gerobok Arwah Ayah EleenaWhere stories live. Discover now