2 - Cendawan Angkasa

1.6K 153 28
                                    

Kamelia dan Adli main ping pong depan rumah, sementara Nizam duduk di buaian sambil bermain gitar.

"Mana aci, Adli! Kau ni suka main tipu la!" kata Kamelia marah-marah manja.

"Mana ada tipu, betul la! Dah aku skil power main ping pong," kata Adli yang guna backhand smash untuk menumpaskan Kamelia.

"Ei, menyampah la! Tak kasi chance!"

"Aik, kata feminis. Karang kalau aku cakap kau memang tak terror, kau tuduh aku seksis pulak," kata Adli sambil pukul bola ping pong.

"Kau masa sekolah dulu masuk kelab sukan apa?" tanya Kamelia.

"Aku? Memanah."

"Kau macam terror je memanah," kata Kamelia sambil membalas bola ping pong Adli.

"Aku takdelah terror macam Suria. Suria bila memanah macam Robin Hood, kau tau? Siap bulleye, lepas tu belah panah lagi. Gila babi terror," kata Adli.

"Aku masa sekolah, aku sukan aku masuk Taekwondo," kata Kamelia.

"Tau, aku kenal kau masa aku nampak kau terajang terbang masa mula-mula masuk sekolah."

"Kau masuk Persatuan apa?" tanya Kamelia.

"Aku masuk Persatuan Rakan Sebaya."

"Kau ni bukan Rakan Sebaya, Rakan Menaya ada la," kata Kamelia.

"Kau lak?"

"Aku masuk English Society."

"Fuyoo!"

"Badan uniform?" tanya Kamelia.

"Bomba."

"Tipu lah! Aku pun Kelab Bomba!" kata Kamelia.

"Ah aku dari sekolah rendah masuk Kelab Bomba, tak pernah tukar. Tak pernah pun nampak kau dalam kelab Bomba," kata Adli.

"Aku register je, tak pergi pun Ko-K," Kamelia berhenti main pingpong.

"La, berhenti pulak?" Adli pelik tiba-tiba Kamelia meninggalkan meja pingpong.

"Rilek la kejap. Kau tengok la Nizam, dari tadi asyik monyok je," Kamelia pandang Nizam.

"Dia rasa bersalah dengan Chester B tu. Sebab curi kaset Hybrid Theory kat Balakong dulu," kata Adli.

"Kau pepandai je lah!"

"Aku tau la, Kam. Kau ingat dia terror menyelinap tu sebab apa? Kau letak censor kat depan pintu pun dia boleh curi lagi. Nizam ni, kalau masuk kedai muzik, macam budak-budak masuk kedai mainan. Kalaulah Tower Records wujud lagi," kata Adli sambil minum air.

"Eleena mana?" tanya Kamelia.

"Tengah goreng cekodok!"

"Nizam ni, kalau blur comel, kalau sedih comel," kata Kamelia.

"Cakap je la kau crush dengan dia lagi, kemain marah aku dengan Ustazah," Adli merajuk.

"Ala jangan la camtu, kau comel gak Adli."

"Hotak kau aku comel. Aku ni brutal, kau tau tak? Kalau Nizam comel macam Teletubbies, aku macam Rambo. Takpun Jean Claude Van Damme. Muka aku ni punyalah ganas, komunis pun cuak tengok muka aku."

"Babi perasannya kau!" Kamelia ketuk kepala Adli.

Suara Nizam menyanyi lagu I Will Follow You Into The Dark dari kumpulan kegemarannya Death Cab for Cutie memecah kesunyian malam.

Eleena keluar bawa pinggan.

"Lah, karipap? Aku ingat kau masak cekodok," kata Adli.

"Kan awak suka makan karipap sardin. Kebetulan ada saya beli sardin, saya buat lah. Cinta, mari makan karipap," kata Eleena.

Gerobok Arwah Ayah EleenaWhere stories live. Discover now