17 - Kampung Sagil

1.1K 96 1
                                    

"Kau buat apa tu, Adli?" Kamelia tegur Adli sedang masukkan mercun padi yang dibelinya secara pukal dengan menggunakan wang yang dilukis dengan Pen Hikmah Puru hari tu.

"Kau tengok je, jangan banyak tanya," kata Adli, sambil mengeluarkan isi tembakau dalam rokok.

"Kenapa kau keluarkan tembakau dalam rokok?" Kamelia mencangkung sambil fokus melihat Adli tekun mengeluarkan isi rokok.

Adli buat tak tahu dengan pertanyaan Kamelia.

"Aku kata kau tengok, kau tengok je. Nanti bila aku dah siap, kau akan faham," kata Adli, tenang.

Kemudian dia masukkan mercun padi  dan memasukkan tembakau yang dikeluarkan tadi dalam kelongsong rokok.

"Oooh, aku dah tau kau nak buat apa dah ni!" Kamelia excited sampai lepuk bahu Adli.

"Haa, kau nak try rokok ni?"

"Babi, kau nak letupkan mulut aku ke?" Kamelia senyum.

Adli gelak. Semua orang dah tidur kecuali mereka berdua.

"Adli, kenapa kau kata aku ni takkan bahagia dengan kau?" tanya Kamelia, membuka topik hari tu.

"Hah? Bila masa aku kata ni?" kata Adli.

"Ada, kau cakap depan aku, Nizam, Eleena..."

"Bila pulak ni?"

"Yang kau cerita kaset 13 Sebab yang kau bakar tu..."

"Mana ada?"

"Kau ni kan Adli, Melayu mudah lupa la."

"Aku stoned teruk kot, biasalah, effect butterscotch cookies Eleena kan kuat gila. Alim Kasut pun boleh berenang atas lantai," Adli perlahan-lahan masukkan tembakau bercampur belerang dalam rokok.

Kamelia tahu Adli tak nak cakap tentang perkara tu.

"Apa kata kita cuba dulu? Sebulan? Seminggu? Tiga hari? Sehari?"

Adli diam, tak cakap apa-apa.

"Kalau kita tak cuba, kita tak tahu," kata Kamelia.

"Benda macam ni, not my thing la Kam. Macam aku beritahu kau la, elok kita member-member gini."

"Habis tu, kau suka Ustazah ya?"

"Kam, Ustazah dah tunjuk segala benda kat aku, sikit pun aku tak goyang. Aku memang macam ni. Lepas Joanna bunuh diri, aku tak nak ada orang mati bunuh diri sebab aku lagi."

Kamelia diam, kemudian dia duduk sebelah Adli.

"Betul ke kau kentut depan muka aku tu sebab kau suka aku, Li?" tanya Kamelia.

"Hah? Adoi kau percayalah cakap Alif Zakwan tu. Dia kalau kau dengar dia merapu, memang merapu dia epik," kata Adli.

Kamelia tahu masa Adli stoned hari tu dia memang maksudkan apa dia cakap. Dia memang tak nak cakap pasal benda tu lagi.

"Entah macam mana lah Nizam dengan Eleena kat sana tu ya?" tiba-tiba Kamelia bersuara.

"Aku risau je dia kena masuk kawah gunung berapi tu. Buatnya Dewa Rock dan Guling tu berat ke heavy metal, dia nak main lagu apa? Sixpence None The Richer? Kena bakar pulak mamat tu," kata Adli.

"Harap dorang okay la."

"Macam susah je semua ni. Aku risau je nak jawab apa kat Encik Osman, Pakcik Lazim, Makcik Latifah, pasal apa-apa jadi dengan Nizaleena nanti. Takkan nak kata, 'anak makcik kena campak kat gunung berapi sebab kalah rock off challenge dengan Dewa Batu dan Guling'? Penat pulak kepala aku nak menjawab ni," Adli susun kemas-kemas rokok mercun tu.

Gerobok Arwah Ayah EleenaWhere stories live. Discover now