Episdoe 26

376 44 8
                                    


"Tadaaa bubur ayam sudah siap!"

Puan Kim meletakkan bubur Ayam di atas meja makan. Manakala Taehyung pulak memandang bubur ayam yang sedang berasap di hadapannya.

"Makan lah sayang"

Kata Puan Kim yang duduk di sebelah anaknya.

Taehyung pun menghirup bubur ayam itu.

"Makan banyak sikit biar badan kamu yang kurus ini bertenaga semula okk!"

"……"

"Macam mana sedap tak?"

Taehyung menganggukkan kepalanya.

"Sedap, macam selalu" kata Taehyung dengan senyuman kecil di wajahnya. Akhirnya setelah berbulan-bulan Taehyung dapat juga tersenyum. Walaupun hanya sebuah senyuman kecil.

Puan Kim mengusap-usap lembut rambut anaknya. Menandakan betapa rindu dia dengan anaknya. Sama seperti mana dia merindui menantunya dan juga cucu kesayangannya.

"Kamu tahu bila tengok kamu nii kan Omma rasa macam teringat balik kenangan masa kamu kecil-kecil dulu, kamu suka sangat tengok Omma masak kan" kata Puan Kim.

"Perangai yang sama macam Tae In" sambung Puan Kim di dalam hatinya.

"Nenek, Tae In nak tengok Nenek masak lagi!"

"Boleh! Jom ikut Nenek pergi dapur"

"Yeeey!!"

"Sayang, kamu tahu tak yang perangai kamu nii sama macam Appa kamu! Dia pun suka sangat tengok Nenek masak masa kecil-kecil dulu!"

"Mesti lah Appa kan Appanya Tae In! Mestilah Tae In ikut perangai Appa!"

"Aigoo pandai hero Nenek nii hum"

Puan Kim tersenyum sendu apabila teringat kenangan dahulunya bersama cucunya.

Kenangan yang terasa ingin di ulanginya semula.

"Omma…"

Panggilan Taehyung menyebabkan lamunan Puan Kim menghilang.

"Kenapa Taehyung?"

"Bila Omma cakap pasal kenangan, Tae teringat kenangan Tae dahulu"

"Kenangan apa?"

"Saat Tae sakit dulu Je In pun selalu rawat Tae, buatkan bubur ayam, lepas tu selalu letakkan tuala hangat ke kepala Tae setiap malam sewatu Taeh tidur dan Je In juga selalu tidur dekat pintu bilik Tae hanya semata-mata nak jaga Tae"

Puan Kim memandang tepat ke wajah anaknya.

"Dengan Tae In yang akan selalu berdiri di tepi katil Tae apabila melihat Tae sakit sebab dia nak teman Tae"

"……"

"Tapi…"

Taehyung menghentikan suapannya.

"Tae akan tengking Je In apabila Je In merawat Tae. Tae akan buang bubur ayam yang di masak oleh Je In ke dalam tong sampah tepat di hadapan Je In. Tae akan maki Je In bila Tae terbangun daripada tidur apabila melihat Je In yang meletakkan tuala basah ke dahi Tae sebab Tae jijik dengan sentuhannya. Bahkan Tae juga akan maki, tengking, marah Tae In bila tengok muka dia di tepi Tae, sebab Tae rasa rimas tengok muka dia"

Kali ini kedua mata Puan Kim teralih ke bahu yang sedang bergetar.

"Tae…"

"Tae jahat gila kan Omma?"

Perlahan-lahan Taehyung mulai memandang wajah Puan Kim. Memandang wajah wanita yang sangat disayanginya.

"Omma, Tae dah tak sanggup lagi, tubuh nii dah cukup sakit, mata nii dah tak larat nak keluarkan air mata, pikiran ini dah hampir gila, hati ini dah terlalu sakit"

Please Forgive MeWhere stories live. Discover now