Bab 28

2.8K 170 4
                                    

Lepas tamat 'perbincangan' tadi aku terus masuk bilik..tak bercakap langsung dengan khai..pandang lagi laaa..aiyyan ? Aiyyan dia tidur dengan boy..katanya

'tak elok tidur ngan mama sebab aunty pon ada'

banyak alasan dia..papa dia adakan..tu laa tak nak tidur ngan aku..

" Kau rasakan..siapa future fiancee kau tu ? " Hensem tak eh ? Baik tak eh ? " haliza dah berangan angan dah..macam dia pulak nak bertunang..apa apalahh si diaorang nii..

" Haish..macam kau pulak nak bertunang..tapi sama laa aku pun tertanya tanya jugak siapa tunang kau..hermm.. " aish..dua kali lima je dengan haliza..sama je duaorang ni..tak liza soleha tak soleha haliza..

" Kan..tengok gaya umi ngan abah cakap pastu senyum senyum tadi..macam dah lama kenal..kan ? " Aish biarlaa diaorang selesaikan kes tu..esok tahu kan..

Aku malas nak layan diaorang..aku baring sebelah zu..dia ni sorang lagi duk bergayut dari tadi..haish kawan punya pasal..nasib sayang..

Aku ambik iphone aku..bukak ig..hehe lama tak layan ig..

Ehh izham ada post ..lama dia tak on ig..gambar dia dengan seorang perempuan..so sweet..tunang dia kut.

Eiz_:alhamdulillah..you're mine..next month sepenuhnya awak saya punya.. @-srh_

What !? dia tunang dengan sarah ? uish..hebat dia ni..aku ingat siapalaa..rupanya sarah..ish ish ish..aku apa lagi..balas congrats laaa..apa lagi..dia kan pernah nak jadi tunang aku..apasalahnya nak jadi peramah sikit..huhuhu

Scroll scroll and scroll bila aku bosan aku bukak wassup pulak..haih mata berilah kerjasama..nak tidur ni..nanti nak bangun subuh pulak..

" Juwita ! kau nak tahu tak siapa tunang kau ? ! " laju aku bangun dari pembaringan lalu pandang kearah soleha dengan haliza..

" Ingat taknak ambik tahu tadi..cepat je dia bangun ye..hehehe " adeh..terkena aku..diaorang menipu rupanya..

"Buatlahh lagi kalau nak kena ni. ! " marah aku sambil tunjuk buku lima kat diaorang..huff..geram aku rasa..aku baring balik..laa dah tidur dah zu ni..dengan iphone nya kat telinga..aku ambik iphone dia lepastu letak dekat meja lampu sebelah dia..

Aku pun nak tidur..night gaiss..mueh..eheh

SKIP

Lepas solat subuh berjemaah tadi , aku langsung tak keluar bilik sampai laa sarapan pagi..diaorang balik tengah hari katanya laa..diaorang bukan boleh percaya..kut kut nak jumpa bakal tunang aku ke..

" Aish..ita..umi tengok dari subuh tadi lagi duk monyok ngan senyap je..awat ni ? " umi datang duduk sebelah aku..ouh aku ada kat buai depan rumah sebenarnya..biarlaa diaorang duduk dalam rumah..

" Herm..entahlah umi..ita tak tahu kenapa.. " aku senyum..walaupun aku tahu itu senyuman paling hambar pernah aku buat..umi gosok kepala aku yang ditutup dengan tudung..

" Sayang , look..umi tahu ita tengah sedih , sebab ita kena tunang , tinggalkan boyfriend..lepastu ada masa sebulan je pulak tu nak main ngan kawan semua..lepastu ita kena tinggalkan umi dengan abah..and pergi london bina hidup baru..mesti susah kan.. " kata umi..betul aku sedih sebab semua tuu..ibu mana tak tahu bila anak dia sedih ? Dia yang kandungkan kita selama 9 bulan lepastu besarkan kita dah memang ngam sangat dengan perangai kita..

" Ita takut diaorang tak leh terima yang ita nak tinggalkan diaorang..nak nak khai umi.. " jatuh jugak setitik air mata aku ketanah..sedih bebenor bila ingat balik kata abah tu semalam..hermmm..

" Shhh..jangan sedih sedih..nanti tak cantik anak umi..haa satu lagi family tunang ita dah on the way katanya..nanti sampai laa tuu..jangan sedih sedih tauu.. " pujuk umi lagi..lega laa sikit bila umi pujuk sambil tepuk tepuk belakang badan aku..hermm..

" Ehh family ? dah orang nya tak datang ? " Tanyaku pada umi..umi just senyum bermakna je kat aku..haihh ni aku lemah nii..

" Nak buat apa datang kalau dah memang ada kat sini.. " senyum umi lagi lebar lepas kata macam tuu...ish ada ada je umi ni..makin buat aku tertanya tanya jee..

" Heerm..umi ita takut laa.. " aduku lagi bila suasana senyap tadi..umi pandang aku dengan muka yang tak dapat nak tafsir langsung..huhuu..

" Laa tak yah takut takut..dah pergi masuk siap siap kasi cantik..baru orang tahu anak puan norizan ni cantik kalah ratu model yang dalam tv tu.. " alaa umi nii puji pulak..malu laa..dah kembang nii..

" Alaa..sekarang tak cantik ke ? " saja aku nak bermanja ngan umi..alaa bukan selalu pon..lagipun tak dosa nak bermanja dengan mak sendiri..hehe..

" Dah cantik..anak umi semua cantik cantik comel plus chubby lagi haa.. " puji umi lagi sambil gelak..aku ngan umi cerita lagi..macam macam lagi laa..banyak menda umi pesan..sampai ke rumah tangga dia bukak cerita..huish..

" Gaduh kecil tu biasa..jangan sampai gaduh besar besar tau..bincang elok elok..elakkan salah faham antara satu sama lain..kalau boleh jangan ada terus laa salah faham tu..kalau tak yakin tanya..lepastu bincang..baru rumah tangga jadi aman..faham ? " aku angguk je dengar umi bercerita..macam aku nak kahwin esok je dia cakap macam tu..

Borak borak sampai ada satu kereta masuk dalam halaman rumah..siapa tu ? Herm..macam pernah tengok je kereta tu..

" Siapa tu umi ? " Tanya aku..umi punya senyum tu lagi lebar daripada tadi..

" Your future family in law.. " terus terbuntang mata aku bila nampak pasangan suami isteri itu keluar dari kereta..dan seorang lelaki yang amat aku kenali sambut diaorang..

Seriously ? dia bakal tunang aku ? macam tak percaya je...waaaa aku rasa macam nak menangis je sekarang nii..aku pandang umi..umi macam tahu je aku tak percaya..dia pun angguk..

Cepat cepat aku berlari pergi kat family tuu..terus aku peluk 'isteri' tadi..huwaa terharunyaa..thank umi abah..

" Ehh ita ni dah kenapa..terkejut ke mummy ada kat sini ? " Yes.. !! Future family in law aku keluarga khai..huwaa ya allah terima kasih sebab makbulkan doa aku..huwaaa..aku dah menangis kat bahu mummy..

" Ehh kenapa nangis pulak ni ? Ya allah budak nii.. " tegur umi bila nampak aku teresak esak kat bahu mummy...

" Ita terharu..huhuu..thank umi mummy..ita macam tak percaya je.. " terang aku pada umi dan mummy..dua dua senyum bila faham maksud aku..siap angguk lagi..

" Haa khai tunggu apa lagi ? Cerita laa dekat ita ni haa..buat sampai dia percaya 100% " kata daddy..ok aku tuntut siap kau khai..aku nak korek semua sekali..aku pandang dia..boleh dia senyum kat aku..haish nak kena budak nii..cepat cepat aku tarik baju dia ikut aku..

" Explain now ! " haa kan dah nak marah nii..jadi dia tahu laa ehh..siap dia aku kenakan..patutlaa semalam riak muka tak sedih langsung..

" Sebenarnya.. "

*********************
~~bersambung~~

Keep reading🐰

Vote and comments🐝

[C] Musuhku Mr InstafamousWhere stories live. Discover now