Hari ini merupakan hari terakhir Hana berada di Malaysia. Ya dia sudah ingin berangkat ke Ireland untuk menyambung pelajarannya as a medic students. sedihnya hanya dia sahaja yang tahu. Dia perlu tinggalkan kedua ibu bapanya, Uwais, Syasya. Macam mana dia nak cari kawan di negara orang. Allahu takutnya.
Ya keputusan SPM telah keluar beberapa bulan yang lalu. Alhamdulillah Hana mendapat straight A bersama Uwais. Manakala Marwan dan Syasya mendapat 7 A. sebab itu, ayah Hana terus mengambil borang untuk Hana melanjutkan pelajaran di Ireland. Dia ingin mendapatkan pendidikan yang terbaik buat anak tunggalnya.
Semua berkumpul untuk menghantar Hana ke airport. Uwais, Syasya, ibu dan ayahnya semua ada. Mahu sahaja air matanya menitis di situ melihat orang yang dia sayang akan ditingalkannya sekejap lagi. teringat kembali malam tadi Hana dan Uwais berbual melalui talian.
"youre gonna leave me tomorrow" kata Uwais dengan nada yang mengendur.
"i'm not gonna leave you, my heart always with you"
"but tak sama. i need you here dear"
"i promise we will always have a video call when both of us freee ok?"
"promise ok. i dont know macam mana nak hadap tak tengok muka you nanti"
Hana ketawa. "apabila mamat romeo berbicara"
"you love my romeo side dont you. baik mengaku cepat" balas Uwais dengan nada yang sinis
"nope"
"cehh jawapan macam budak hot. pirrraahhh." balas Uwais sambil berdecit
" to be honest i love it, hahaha. But i hope you only do those things only with me. can you?"
"youre the first girl ever that can see my romeo side no one else i promise"
"can't we stop the time right now, i dont want to leave you" balas Hana dalam nada yang sebak.
"hana, semua dah ada?" tanya ibunya seraya mematikan lamunannya tadi
"dah ibu"
"come here sayang, jadi anak yang solehah, belajar elok elok dekat sana, jangan tinggal solat ok? ibu sentiasa doakan kejayaan anak ibu" kata ibu Hana sambil memeluknya.
"baik ibu" balasnya dengan nada yang sebak
panggilan penumpang pesawat untuk ke Dublin telah diumumkan. Sebelum Hana bergerak meninggalkan mereka semua, Hana ingin berjumpa dengan Uwais.
"jangan la sedih. i'll make sure we will keep in touch ok?" kata Hana sambil memerhati muka masam si Uwais.
"i will miss you" balas Uwais sambil memandang tepat pada mata Hana. Ya Hana dapat merasakan cinta Uwais padanya melalui matanya.
" me too, just dont be naughty here, i know you can be loyal kan? saya percayakan awak Uwais. saya harap awak dapat jaga hati awak macam mana saya jaga hati saya untuk awak."
"promise" balas Uwais.
Hana perlu beredar dengan segera. Hana meminta pamit daripada semua orang dan melambai lambai kepada mereka sebelum masuk ke dalam balai pelepasan.
"I'm gonna miss Malaysia" bisik Hana dalam hati sambil berjalan melepasi kastam.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Akhirnya setelah setahun dia berada di bumi Dublin akhirnya dia menjejakkan kaki di Malaysia. Hana tidak dapat pulang ke Malaysia kerana jadualnya yang sangat padat. Raya pun dia sambut dengan orang Islam di sana. Baru hari ini dia dapat pulang selepas setahun belajar di sana. Itupun sekejap sahaja kerana cuti semester telah bermula.
Hubungannya dengan Uwais tetap sama tetapi tidak serapat dahulu. pada bulan pertama dia berada di Ireland mereka sering skype tak pun voice call untuk melepaskan rindu masing masing. selepas sebulan masing-masing busy dengan study sampai tak sempat nak luangkan masa bersama.
Uwais hanya melanjutkan pelajarannya di Universiti tempatan sahaja kerana ibunya taknak berenggang dengannya. maklumlah Uwais kan anak bongsu daripada 3 beradik. kakak dan abangnya masing-masing telah bekerja dalam bidang mereka tersendiri.
Kakaknya Umairah Haidira, merupakan akauntan di salah sebuah bank manakala abangnya yang kedua Umar Haris, arkitek di salah sebuah syarikat terkemuka di Malaysia.Uwais hanya menjadi budak Universiti Malaya dalam bidang business. kerana dia ingin mengembangkan bisness ayahnya.
Kepulangan Hana tidak diketahui oleh Uwais. Dia sengaja tidak mengkhabarkan tentang kepulangannya untuk membuat kejutan kepada Uwais Farhim.
Selepas sehari memanjakan diri di rumah dia ingin keluar untuk bersiar-siar di ibu kota. Rasa macam lama tidak bau tanah air yang tercinta. Cewah baru setahun kau dah buat macam 10 tahun. Over je kau Hana.
Hana mengambil peluang untuk pergi ke pavilion kerana sudah lama dia tidak shopping dekat situ. Sambil-sambil hana membeli pakaian di salah sebuah butik. Hana terlihat satu susuk badan yang amat dikenalinya.
Dia tak nak berburuk sangka tapi Hana perlukan kepastian untuk menyakinkan dirinya bahawa yang di depan matanya sekarang ini bukan Uwais Farhim, teman lelakinya. Kerana lelaki yang dia lihat sedang asyik mengenggam erat tangan seorang wanita.
"Ya Allah harap harap bukan dia" bisik hati Hana smbil mengekori lelaki tersebut.
Semakin dia mendekati pasangan tersebut, dia melihat lelaki tersebut memang betul Uwais Farhim. Ya Allah dugaan apakah ini. Aku baru pergi setahun dia dah curang belakang aku. Siap berpegangan tangan lagi. Selama aku jadi girlfriend dia tak pernah lagi kami bersentuhan tetapi dengan perempuan tu dia siap genggam dengan erat lagi.
Sebak Sedih Kecewa semua ada. Kau tak boleh nangis depan lelaki tak guna tu Hana kau perlu berlagak biasa.
" eh Uwais, buat apa dekat sini?" kata Hana sambil membuat terlanggar Uwais
Mata Uwais seperti nak tercabut sahaja melihat Hana berada di hadapannya sekarang.
"Ha... Ha... Hana buat apa dekat sini? bukan dekat Ireland ke?" balas Uwais sambil tergagap gagap
"ha'ah baru je balik semalam, tak sangka pulak saya jumpa BOYFRIEND saya curang selepas setahun saya tinggalkan Malaysia" balas Hana dengan nada yang sinis.
" let me explain to you"
" siapa perempuan ni sayang?" kata perempuan di sebelah Uwais.
hey koranggg. miss me? hehehe jngn lupa vote and comment ok?. xoxo
YOU ARE READING
Aku Pilihan Dia
RomanceHana Eliana merupakan seorang anak tunggal yang manja kepada kedua ibu bapanya iaitu Prof Helena dan Dr. Elman. al maklumlah anak tunggal. Sikapnya yang peramah dan senang dibuat kawan menyebabkan ramai gemar berkawan dengannya. Tetapi hana ni seor...