" siapa perempuan ni sayang?" kata perempuan di sebelah Uwais.
"hi, saya Hana Eliana just call me Hana" balas Hana sambil menghulur tangan untuk bersalam dengan perempuan tersebut.
"Qalisya, just call me Keisha" balas perempuan itu dengan sombongnya sambil menyalam tangan Hana nak tak nak sahaja.
"nice to meet you guys, I think I must go now" balas Hana untuk mengundur diri dari mereka. Dia takut jika berlama di situ dia akan menitiskan air matanya
Hana dengar Uwais memanggilnya tetapi dia hanya buat tak tahu dan jalan meninggalkan mereka. Tiba tiba dia merasa ada orang menarik tangannya. Ya dan orang itu Uwais.
"Hana listen to me first." Kata Uwais sambal memegang pergelangan tangan Hana
Cepat cepat Hana menepis tangan Uwais. "Don't you dare to touch me ever again" balas Hana sambil membalas pandangan Uwais. Uwais dapat melihat mata Hana kemerah merahan dan air matanya bertakung di tubir mata seolah bila bila masa sahaja akan menitis.
"you need to hear me out first"
"mata saya jadi saksi kecurangan awak Uwais Farhim. I just want to say that we're done" balas Hana lalu melarikan diri daripada Uwais.
Air matanya tidak dapat ditahan lagi. Sesampainya di kereta Hana menghamburkan segala kesedihannya. Ya Allah sedihnya. Uwais merupakan cinta pertamanya, tak pernah dia sangka perkara sebegini akan berlaku kepadanya.
Apabila dia sudah penat untuk mengalirkan air mata, Hana memulakan pemanduannya untuk pulang ke rumah.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
"syaa...." Panggil Hana. Sesampainya di rumah dia terus menghubungi Syasya. Dia memerlukan seseorang untuk bercerita. Syasya seorang sahaja kawan baiknya. Semua masalahnya Syasya orang pertama yang akan dia beritahu.
"kenapa dengan kau Hana, aku pergi dekat kau sekarang ye?" balas syasya dengan suara yang panik
" tak apa, aku nak cerita something je dekat kau" balas Hana sambil teresak esak
" kau nangis kenapa weh? Siapa buat kau? Ada orang kacau kau ke?"
" tak, tak ada, ni pasal Uwais"
" dia buat apa dekat kau?"
"dia curang, aku jumpa dia keluar dengan perempuan lain, siap pegang tangan lagi Sya"
"macam mana kau tahu yang perempuan tu girlfriend dia?"
"She call him sayang depan aku"
" kau dah tanya Uwais yang perempuan tu memang girlfriend dia ke?"
" dia tak cakap pon, dia just kata dia nak explain, tapi aku tak nak dengar penjelasan dia, bukti dah ada depan mata, dia nak explain apa lagi"
"but you need to hear his explanation first then baru kau boleh buat assumption kau"
"no need, my heart are so hurt like hell sya" balas Hana dengan tangisannya
Mereka meneruskan panggilan sehingga Hana betul betul reda tangisannya. Tidak sangka percutiannya ke Malaysia akan jadi begini. Kalau dia tahu dia tak akan balik.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ku tak habis fikir kurangku dimana
kau tega melepaskan aku
jauh ku menatap namun terlalu jauh
imajinasiku terberai
terdiam aku beku tanpamu
didalam letak hatiku
kau putuskan tuk mendua
dengan dia di belakangku
padahal ku pilih dirimu
jadi cinta terakhirku
ku tak habis kurangku dimana
kau tega melepaskan aku
jauh ku menatap namun terlalu jauh
imajinasiku terberai
terdiam aku beku tanpamu
dimanakah letak hatimu
kau putuskan aku tuk mendua
dengan dia dibelakangku
padahal ku pilih kamu
jadi cinta terakhir
Hana perlukan masa untuk pulihkan dirinya semula. Walaupun tempoh dia dan Uwais menjadi kekasih hanya dua tahun lebih cukup untuk mereka melakar kenangan manis dan duka bersama. Apabila teringat kembali kengan dia bersama Uwais, air matanya kian menitis. Kalau dia tahu pengakhiran cintanya akan menjadi begini dia takkan sesekali jatuh cinta dengan Uwais.
Hari ini merupakan hari terakhir Hana berada di Malaysia setelah seminggu dia berada di rumah. Dia menghabiskan masanya dengan keluarganya sahaja. Kerana mereka merupakan kebahagiaan yang di ada. Bukan pada orang lain.
Lagipula baginya pengalaman mencintai seorang lelaki telah memberi banyak pengajaran kepadanya agar sentiasa berhati-hati di masa hadapan. Jangan terlalu cepat untuk mencintai seseorang. Dia berharap Uwais dapat mencari kebahagiaannnya dengan perempuan lain.
" aku harap dengan pemergianku membuatkan kau lebih bahagia dengan perempuan lain" bisik hati Hana sebelum berjalan ke balai perlepasan.
Hana harap dia dapat memulakan hidup baru selepas dia pergi Ireland dan melupakan segala yang terjadi kepada dirinya. Hana akan mencari dirinya yang baru. Insyallah.
_____________________________________
" sekiranya jodoh yang Tuhan tetapkan untukku adalah kamu, aku tidak boleh menghalang ketentuan Tuhan walaupun kau memberi kenangan buruk kepadaku pada waktu dulu"
hai dear, i hope you guys enjoy this update, jgn lupa vote and comment ok. love you guyss
YOU ARE READING
Aku Pilihan Dia
RomanceHana Eliana merupakan seorang anak tunggal yang manja kepada kedua ibu bapanya iaitu Prof Helena dan Dr. Elman. al maklumlah anak tunggal. Sikapnya yang peramah dan senang dibuat kawan menyebabkan ramai gemar berkawan dengannya. Tetapi hana ni seor...