KENANG

715 29 0
                                    


"Fuyyooh! Cantik gila muka kau! Kau ni lelaki ke perempuan?". "Hah? Cantik? Aku lelakilah!". "Seriuslah kau lelaki? Apasal muka kau lagi perempuan dari aku hah? Hah! Aku tahu, entah-entah kau minat K-pop. Hahaha artis k-pop lelaki kan muka macam perempuan". "Diam! Kau ni merepek tak habis-habis!". Nak buat macam mana, dah dia memang 'cantik'. Putih melepak, kulit licin. Hahaha muka macam ni jadi penculik? Ridiculously funny lah wei!.

"Lantaklah, kau dah cam tak muka aku ni?". "Nope, aku tak kenal. Kau siapa?". Serius aku tak kenal. Bukannya main-main. "What? Seriously?!". Ish mamat ni tak payahlah diva sangat gaya cakap tu. Geli pula aku. Mana pergi suara deep kau tu?. "Haah, seriuslah, kau siapa aku nak kenal? Oh, entah-entah kau saudara jauh aku kot! Eh kejap, entahlah!". "Heh". Sengih dah kenapa mamat ni? Alamak, dia gelak pula. Gelak jahat. Eh, orang jahat, mestilah gelak jahat. Tapi siapa dia ni eh? Penting ke aku nak kenal dia ni?.

"Yang saya tahu saya tak salah, dia yang membuli, dia ingat dia siapa?". Hah? Apasal tiba-tiba je mamat ni? Gila ke apa? Eh kejap, macam pernah ku dengar ayat itu. "Kau ingat lagi ayat tu? Agak-agak kau cakap kat siapa?". "Ha? Mana kau dapat ayat tu doh?". Tu kan ayat yang aku cakap dekat budak yang aku belasah dulu tu?. Wait... jangan cakap yang "Kau ke yang kena bantai dengan aku dulu tu? Masa sekolah menengah?". Tahan... tahan... jangan gelak depan dia. Mati kau nanti. Tapi memang lawaklah kalau betul pun.

"Aku tak taulah kenapa kau tiba-tiba belasah aku time tu...". Alamak, betullah. "Err... tu kan cerita lama, yang lepas jangan dikenang, kelak merana badan di kemudian hari". Alamak, dia pandang aku dengan pandangan menikam tembus ke tulang belakang. "Heee..." try cover. "Cerita lama? Heh, cerita lama yang tak akan aku lupakan. Aku, aku kena belasah! Dengan perempuan! Kau rasa berapa lama aku ambil masa nak fully recover mental dengan fizikal aku?!". "Hakkalah, nak marah-marah pula! Kau tu, siapa suruh buli budak tu? Separuh nyawa dah aku tengok dia masa tu tau! Hah, kau rasa berapa lama pula budak tu ambil masa nak recover?!". Haa.. kan dah kena dengan aku.

Dia ketap bibir dia sambil genggam tangan sekuat hati. "Kau rasa kenapa aku 'belasah' budak tu dulu?". "Mestilah sebab kau nak lepas geram. Biasalah, pembuli, sesuka hati nak belasah anak orang". Elleh, dah jahat tu jahat jelah. "Heh, pembuli ek? Well I'm a very big bad bully sebab dah tolong dia daripada jatuh longkang dalam". Hah? Apa dia cakap?. Aku pandang muka dia tak percaya. "J..jatuh longkang? Siapa?". "Budak yang nak separuh mati tulah". Gulp! "Err.. habis tu yang sampai berdarah muka dia tu kenapa? Takkan jatuh longkang sampai berdarah muka? Hah? Hah?".

Alamak, dia smirk pula. "Budak tu, muka dia terseret kat dinding longkang tu. Kau tak ingat ke longkang sekolah kita tu dalam? Lagipun muka ia tak adalah berdarah teruk sangat. Bercalar je pun". Ya ke calar je? Haahlah kot, aku ni suka besar-besarkan cerita. "Err... sorrylah bro. Sorry sangat-sangat. Aku tak taulah pula macam tu ceritanya". "Sorry? Sorry je kau mampu? Kau dah belasah aku macam naik hantu guna penyapu, lepas tu sorry je? Hahah... good joke man, well done!". Dia pukul meja kuat-kuat. "Hmm... habis tu nak buat macam mana? Ala.. itu kan salah faham je. Lagipun sekali tu je aku cari pasal dengan kau. Muka kau pun aku tak ingat dah lepas accident tu". "Hahaha! Itu lagi satu aku tak puas hati dengan kau. Kau tau tak, lepas kau belasah aku tu, aku follow je kau. Tapi 'malangnya' kau tak perasan pun aku".

Hah? Apasala dia nak follow aku pula? Oh.. of course lah nak balas dendam. "La... aku memang macam tu, mana nak ingat orang. Aku ingat orang yang penting-penting je... nak nak lagi aku reckon kau sebagai pembuli masa tu. Memang taklah aku nak ingat. Heee" sengih lagi. Nak cover. "Hah, lagi satu, pasal tu je kau culik aku? pasal accident masa sekolah menengah. Kau ni memang dendam kesumat punya orang betullah. Kita ni dah 21 dah tau. Grow up lah bro!".

"Kau je yang 21, aku 23. Kau tau tak aku balik rumah aku kena marah dengan mak bapak aku? Diorang tak percaya cakap aku, walaupun aku dah terangkan banyak kali. Diorang kata aku ni dah memalukan nama diorang dengan buat masalah kat sekolah. Heh, ingat seronok jadi anak orang berada?". Err... alamak, dah masuk mak bapak ni rasa bersalah lah pulak. "Err... habis tu macam mana kau selesaikan?". "Aku panggil budak tu suruh dia cerita kat mak bapak aku, barulah diorang percaya, tu pun ragu-ragu sebab takut aku paksa budak tu menipu".

Aduh mamat ni. Besar punya BOB lah dia. Aku tak tau pula sampai macam ni sekali jadinya. Yalah, aku pun ingat-ingat lupa je pasal kes tu. "Err... habis tu, kau nak apa lagi sekarang? Kau nak culik aku sampai bila? Mak bapak aku mesti risau kan aku. Hantar lah aku balik, lepaskanlah aku. Tolonglah bro, aku mintak maaf sangat-sangat. Yalah, aku ni masa tu belum matured lagi, buat andaian melulu". Manalah tau masih ada sinar harapan. "Heh, nak lepas? Okay". Seriouslah wei? Mata aku dah bercahaya dah ni. "Ops, aku cakap okay ke tadi? Lupa nak sambung, kau ingat senang je nak keluar. Mestilah ada something yang kau kena buat. Tak pernah tengok tv ke?".

Alamak... apa lagi lah ni...


Cinta Culik Aku?!Where stories live. Discover now