5 - Tegur

1.4K 146 9
                                    

Aku bersiul-siul kecil. Ingat aku perempuan tak reti bersiul ke ha? Mimi di sebelah aku kerling. Sibuk sungguh dia main telefon.

Aku dah suruh budak ni balik tadi. Degil. Nak juga tunggu sampai aku balik. Takut aku kena culik katanya.

Aku bukan tak nak tumpang dia balik. Rumah dia lain arah dengan rumah aku. Habiskan minyak motor dia je.

Aku masih melangut tunggu abah. Jiran sebelah dah hanyut dalam dunia whatsapp dia.

"Wei Syaf, buh sat nombor kau."

Telefonnya aku ambil. Lepas itu terus aku bagi balik telefon dia. Tak nak pegang lama-lama. Karang rosak naya aku.

"Syamimi."

Aku dengan Mimi berpaling memandang gerangan yang memanggil Mimi tadi. Aku tahu aku bukan Mimi tapi tak salahkan kalau nak pandang?

"Kau nak apa?"

Aku mula pandang jalan raya semula. Malas pula nak menyibuk. Lagi-lagi si Aidil tu duk menjeling aku tak sudah. Eleh. Macam aku nak tahu sangat apa yang diaorang nak bualkan.

Aku pandang Mimi yang tiba-tiba bangun. Kening dikerutkan. Apahal tiba-tiba bangun pula minah ni?

"Ayah kau akan ambil kau lagi 30 minit kan?"

Aku hanya mengangguk. Dah kenapa tiba-tiba tanya pula ni?

"Kau sembanglah dulu dengan Aidil."

Mimi kenyit mata kat aku. Aku pula rasa macam nak cekik-cekik si Mimi ni. Siap lambai tangan ala diva pula tu. Memang nak kena tendang budak ni.

"Sorry tau pasal tadi tu."

Dia yang tengah garu leher aku jeling. Sorry celah ketiak pakcik Kumari la. Nak je aku luku kepala dia tu.

"Tak akan jatuh longkang tadi terus hilang suara?"

Dia cakap perlahan. Rasa panas je telinga ini. Dia fikir aku tak dengar ke apa? Eh pakcik podah!

"Em kau marah aku lagi ke?"

Dia bersuara lagi. Macam mana aku nak bagi mamat sebelah ni senyap eh? Perlu ke campak kasut sekolah ini kat mulut dia. Ahahhahahaha biar berbuih mulut tu. Pfft.

"Entah."

"Jangan la marah lagi. Nanti muka tua."

"Tak susahkan hidup kau pun."

"Susahlah. Nanti hilang seri kau bila kita kahwin nanti."

Aku pandang dia tak berkelip. Siap nganga lagi mulut tu. Aidil pula boleh kenyit mata lagi dekat aku.

"Boleh aku join?"

Aku memandang manusia yang bersuara tadi. Pengawas hello kitty. Ha sudah! Tambah lagi satu masalah.

"Kalau aku cakap tak boleh?"

Aku pandang Aidil dengan riak yang sungguh tak puas hati. Dia ni nak timbulkan gosip pasal aku dengan dia bercinta ke apa ni?

"Maaflah. Aku tetap nak join. Bukan apa, duduk berdua macam ni tak manis."

Okey. Aku tak tahu nak cakap apa. Pengawas hello kitty itu aku pandang pelik. Dia tak nampak ke punya banyak makcik kantin bergosip kat depan tu?

Aduhai Mimi. Mana engkau?

"Suka hati kau la."

Aku rasa macam nak pengsan. Okey tak ada lah. Aku tipu je. Aku rasa macam nak sembelih diaorang dua ni.

Aku rasa sangat kekok sekarang ini. Safwan dengan Aidil tengah pandang aku. Apahal do pandang aku macam aku baru bunuh kucing bunting?

Aku keluarkan cermin kecil dari poket. Mana tahu kot-kot bulu hidung aku terkeluar. Tahi hidung tersembul ke. Tersembul pun boleh.

Aku tengok bahagian mata pula. Yela kan karang tiba-tiba ada tahi mata fuh boleh sawan aku kat sini.

"Dah lawa dah. Tak payah susah-susah tengok cermin."

Aku rasa nak terajang je manusia yang kata macam tu tadi. Tapi lepas aku angkat muka, terus tak jadi nak terajang. Aku rasa nak cincang-cincang daging dia.

Aku pandang Mimi yang tengah buat muka kerek gila nak mati tu. Agak-agak kalau aku lempang muka dia nanti mak dia saman aku tak?

¤¤¤

Ternaik kening sebelah aku melihat chat dari manusia seorang ini. Banyak kali juga la aku gosok mata. Mana tahu salah tengok ke kan?

Ting!
Ting!
Ting!

Mesej dari orang yang sama. Mana mamat ni dapat nombor aku? Aku garu kepala yang tak gatal buat kesejuta kali.

Nama contact manusia itu aku save. Cepat-cepat aku balas chat dia bila dia mula ugut nak call aku.

Aidil si Hodoh : Uiiii
Aidil si Hodoh : Halamak dia bluetickkan kita
Aidil si Hodoh : Wahai manusia, kalau kau tak reply
Aidil si Hodoh : Aku call kau

Syafiqah : ?

Aidil si Hodoh : Aku happy walaupun kau rep camtu

Kalau si Aidil ni kat depan mata aku, dah lama kena penyek mamat ni aku pijak.

Syafiqah : Pergi
Syafiqah : Mati

Aidil si Hodoh : Janganlah garang sgt

Syafiqah : Kau nak apa ni?

Aidil si Hodoh : Saje je, bosan

Syafiqah : Btw aku ada gambar nak tunjuk kat kau
Syafiqah : Izikan aku?

Aidil si Hodoh : Yes ofc boleh, my dear

Heh. My dear konon. Pui!

Syafiqah : Gambar kau, comel sangat
Syafiqah : (gambar)

Aku dah gelak tak ingat dunia. Jangan menyesal bro. Kau yang izinkan tadi.

Aku tak adalah kejam mana. Mulanya niat memang nak bagi dia gambar hantu. Tapi fikir balik karang dia demam, satu hal aku ke rumah dia pula nak melawat.

Aku cuma bagi gambar haiwan warna merah jambu tu je. Pfft. Woo dia tengah record beb.

Seperti yang dijangka. Dia mencarut gila-gila dalam tu.

¤¤¤

Hari ini aku pergi sekolah lebih awal dari semalam. Sangat awal. Pukul 6.30 pagi, aku dah terpacak dekat sini.

Semuanya sebab Wan. Tak nak lambat lagi katanya. Eleh. Kalau nak awal sangat, pergi jalan kaki la.

Macam aku tak tahu je motif sebenar Wan. Dia nak mengorat budak kelas dia. Yang aku pelik confident level dia tinggi gila. Tapi aku salute la!

Kawan dia tu lawa gila nak mati. Wan pula muka macam bangla sesat. Ada hati nak mengorat kawan dia tu? Tak apa Wan, nanti angah bagi kau cermin sebagai hadiah hari jadi kau nanti.

"Kenapa sengih sorang-sorang?"

"Opocot mak kau letup-letup."

Okey. Boleh aku nak nyorok dalam almari tak?

"Ehem. Ha letup apa?"

Manusia depan aku yang sedaya upaya tahan gelak itu aku jeling tajam.

Love Scenario ✔Where stories live. Discover now