Dah dua minggu aku jadi girlfriend si doktor. Dia hari-hari kasi ayat manis. Boleh jatuh cinta aku dengan dia ni.
"Wei sorry kitaorang lambat."
Aku pandang merpati sejoli di hadapan. Entah la tiba-tiba si Minah ajak jumpa.
Dah merdeka katanya. Tak apa la, layankan je la budak-budak lepasan SPM ni.
"Dah order ke?"
Belum sempat aku nak jawab soalan Amir, mamak kacak dah hidangkan air depan mata.
Tak payah susah jawab. Jawapan dah ada depan mata.
"Em Syaf."
Aku pandang Amir seraya angkat kedua-dua belah kening. Apa panggil-panggil?
"Minah ada cakap kat saya yang awak tengah nak move on dari Safwan. Betul ke?"
Aku pandang Minah pulak. Dia tayang muka tak bersalah. Aku baru je bagitau dia semalam. Cepat betul tersebar.
Dia dengan Mimi sama je perangai, tak boleh simpan rahsia betul. Mesti nak bagitau pasangan masing-masing.
"Syaf?"
"Ha ya betul la tu."
Aku jawab malas. Sambil-sambil tu milo ais di hadapan aku sedut.
"Em kenapa tak nak jujur pasal perasaan awak dekat dia?"
Aku geleng kepala.
"Malas."
"Dia tak tahu awak ada simpan perasaan dekat dia."
Aku pandang Amir tajam.
"Jap apa motif dia rapat dengan saya? Tiba-tiba je rapat."
Aku teringat masa Safwan try hard gila nak rapat dengan aku dulu. Pelik betul.
"Dia cuba rapat dengan awak sebab dia tak nak awak kecewa."
Aku kerut kening. Kecewa daripada apa?
"Okey macam ni. Ni saya jujur dengan awak tau."
Aku angguk kepala dan cuba fokus. Permainan video jiran sebelah yakni Minah, aku cuba abaikan walaupun terlalu kuat bunyinya.
Biasa la Minah kan, tau-tau je la perangai dia.
"Aidil. Dia tak jujur dengan awak. Dia cuma permainkan awak."
Belum sempat aku nak menjawab, Amir sambung lagi.
"Safwan dengar dari mulut Aidil sendiri. Aidil hanya mainkan awak. Safwan benci situasi macam tu. Dia tak suka."
"Ha mati pun kau!"
Jeritan Minah buat fokus aku pada Amir terganggu. Minah terus pandang kami dengan sengihannya.
Aku terus pandang Amir semula sambil arahkannya sambung balik cerita tadi.
"Dia ambil keputusan untuk rapat dengan awak. Dia nak jauhkan awak dari Aidil. Saya dah nasihatkan dia. Saya dah larang dia. Tapi biasalah Safwan, dia degil."
Dia sambung lagi lepas berhenti sekejap minum air.
"Dia tetap dengan keputusan dia. Saya ingat bila awak dengan Aidil dah putus, dia akan berhenti. Rupanya dia stay rapat dengan awak sampai sekarang. Dia tak nak awak rapat balik dengan Aidil dan dikecewakan lagi."
Aku terdiam. Niat Safwan memang baik. Aku dengan dia tak kenal rapat tapi dia sanggup buat macam tu kat aku.
Walaupun agak kelakar pasal Aidil permainkan aku tu tapi abaikan la. Niat Safwan baik. Tapi dia tak tau akibat lelaki dengan perempuan berkawan rapat.
"Saya terjatuh cinta dengan dia."
"Tak nak jujur dengan dia?"
Aku geleng lagi. Berapa kali la dia nak tanya soalan ni.
"Kenapa dia macam tu?"
"Tolong awak tu ke?"
Aku angguk.
"Sebab dia pernah kena dulu. Dipermainkan."
Aku terdiam lagi. Jujur perasaan aku pada Safwan dah hilang. Sikit pun tak ada. Cuma kawan pada aku.
¤¤¤
Safwan : Syaf
Safwan : Kau pelik la skrg
Safwan : Kau mmg dah taknak lepak dgn aku ke?Aku baca sekali chat Safwan tu. Memang la perasaan aku kat dia dah hilang. Cuma aku kekok. Dia tu tak apa la, suka aku sikit pun tak.
Aku baru teringat chat Taufiq tadi. Dia ajak aku teman dia esok sebab dia ada game bola.
Syafiqah : Lepak tu boleh
Syafiqah : Tapi nanti la
Syafiqah : Aku sibuk laLepas je hantar tu kat Safwan, aku terus chat Taufiq.
Syafiqah : Wei okey la aku jadi teman kau
Masalah aku dengan Safwan dah selesai. Sekarang tinggal masalah dengan Taufiq. Pasal luahan Taufiq.
Esok je la aku terang kat dia pasal perasaan aku. Harap dia faham la.
Ting!
Bukan balasan dari Safwan. Bukan juga dari Taufiq. Tapi dari si doktor.
Dr Cinta : Hai
Ni kes rindu ke apa?
Syafiqah : Rindu la tu
Dr Cinta : Hahaha perasan
Dan kami pun bercerita itu dan ini. Kata manis dia sumpah buat boleh aku rasa aku di awangan. Boyfriend material sungguh si doktor ni.
¤¤¤
"Nah."
Huluran air aku disambut elok oleh Taufiq.
"Dah la reject aku. Pastu boleh pulak kasi air kat aku."
Aku gelak perlahan. Tadi sebelum game dia mula, aku dah jujur pasal perasaan aku kat dia.
Mula dia macam tak percaya tapi akhirnya macam ni la perli-perli aku. Ceit.
"Kau masih kawan aku."
Dia pulak ketawa.
"Aku tak sangka boleh syok kat kau. Kelakar do. Lagi kelakar cenggitu je kau reject aku."
Aku pandang dia.
"Sorry."
"Tak apa la. So, kawan?"
Dia pandang aku lalu ukir satu senyuman.
"Kawan."
"Kau jangan dendam dengan aku pula."
Dia ketawa kuat.
"Alah Syaf, suka aku kat kau sekarang ni suka-suka monyet je."
Er suka monyet? Bukan cinta monyet ke? Ah apa-apa je la.
Masalah kedua selesai!
Maaf typo jika ada.
YOU ARE READING
Love Scenario ✔
HumorPreviously known as Pau Vs Babun N O T A K A K I Bukan seorang iKONIC tapi cuma minat lagu Love Scenario. "Aku suka yang situ, yang situ pulak buat-buat dungu. Yang sana boleh pulak terjatuh suka kat aku ni, aku pulak pergi tolak mentah-ment...