19 - Khinzir

935 116 37
                                    

Aku termenung sambil menanti Mimi menyiapkan tugasnya. Dia tak siap kerja Sivik. Kemain huha huha. Tak siap rupanya.

Dia kena denda. Gelak sikit guys.

"Oi!"

Aku memandang manusia yang meng'oi'kan aku. Nama aku oi ke?

"Ha apa kau?"

"Mimi mana?"

"Dalam. Denda. Sivik."

Dia pandang aku tak beriak. What? Aku salah cakap ke?

"Okey I got it."

Aku tahan senyum. Dia speaking sia. Bapak la aku bangga do.

"So, pergi la tolong dia."

"Nanti dia halau aku."

Aku jeling dia. Gedik je la mamat ni.

"Dah tu macam mana kau nak ambil hati dia saiton?!"

"Aku bukan saiton! Aku Aidil!"

Dia pijak kasut sekolah aku. Aku baru kapur semalam.

Kau bukan saiton. Kau bukan Aidil. Tapi kau haiwan kaler pink sebenarnya.

Khinzir tak ada akal. Sama macam kau, khinzir. Perangai serupa khinzir!

Nak tahu perangai khinzir macam mana? Macam Aidil ni la.

Fuh sabar Syafiqah. Khinzir memang macam ni. Biasalah, khinzir baru nak up. Hashtag emoji khinzir.

"Lantak kau la. Malas aku nak layan."

Aku hanya pekakkan telinga bila dia tanya itu ini. Nak aku jawab, bayar la. Dasar Sajat.

Okey tak ada kena mengena.

"Hye."

Siapa pula yang main hye-hye depan tandas ni. Depan tandas jugalah nak beramah mesranya pun.

Aku angkat kepala. Huhu kacak depan mata. Adakah ini cinta? Adakah dia jodohku?

"Hye juga."

"Hey brother!"

Aku jeling Aidil di sebelah. Nampak tak manusia kuat dengki? Tak boleh tengok aku bahagia. Cuba kasi ruang aku nak sembang berdua dengan kacak ni.

Oh lupa. Dia kan khinzir.

"Korang dua ni couple kan?"

Aku dah tayang muka nak maki orang bila Aidil dengan terujanya menjawab, 'Siapa je kat sekolah ni tak kenal kami? Kami couple yang popular tau.'

Tahi dia la. Satgi aku nak minta Mimi sikit tahi. Nak salatkan kat muka Aidil. Bagi dia insaf sikit.

"Aku Amir Syah. Pelajar baru."

"Aku Aidil."

Dan mereka pun bersalaman. Mata aku dah terbuka luas.

"Jangan salam!"

"Kenapa?"

"Apahal kau ni?"

"Haram sebab dia babi. Nanti kena samak."

"Tak guna kau Syafiqah!"

Bergemalah satu blok ini dengan jeritan Aidil. Sehingga menyebabkan Mimi menjengukkan kepalanya keluar tandas memandang kami.

Euw ada tahi kat pipi kanan dia.

¤¤¤

"Asal nak jumpa aku?"

Aku memandang wajah bersih Safwan. Tiba-tiba ajak jumpa, tak ke pelik?

Dah la tadi tengah lepak dengan Aidil. Aidil pula dengan senang hati halau aku. Tak guna betul.

Ayat dia tadi tu masih terngiang-ngiang kat telinga aku.

"Pergi je la Syafiqah. Tak payah aku beli milo kau hari ni."

Ayat terakhir tu dia bisik kat aku. Tak guna kan?

"Saja."

Sebab ni la aku rasa nak cekik manusia depan aku ni. Hashtag emoji jari tengah warna hitam.

Ya Allah, seronoknya main emoji-emoji ni.

"Asal kau couple dengan Aidil?"

Huhu fikir aku nak sangat ke couple dengan budak tu?

"Sebab aku suka dia."

"Kau rasa dia suka kau ke?"

Huhu dia benci. Hari-hari ulang perkataan tu bila dia belikan milo aku.

"Kalau tak suka, kitaorang tak couple."

Apa macam bangang je jawapan aku ni?

"Kau yakin ke dia suka kau?"

"Yang kau sibuk dah kenapa?"

Tiba-tiba timbul isu ni. Cuak juga aku. Karang kantoi pula benda sebenar. Habis topup aku.

"Just asking. Salah ke?"

"Kita tak rapat mana pun Safwan."

"Kita boleh jadi rapat."

"Hah?"

"Kita boleh berkawan."

"Okey."

Aku dah tayang muka pelik. Pelik la kalau tiba-tiba ajak berkawan. Suka aku ke pun?

Maaf typo jika ada.

Love Scenario ✔Where stories live. Discover now