15 - Kaktus

1K 119 8
                                    

Aku tak dapat kawal riak cuak. Tak akan la tak cuak kalau baru je lepas sembang mesra dengan makhluk lain yang bukan manusia.

Aku rasa kalau si Safwan toreh muka aku pun, mesti tak keluar darah. Pucat sungguh.

"Wei, kau okey tak ni?"

"Ada nampak aku macam okey ke?"

"Okey sorry."

Aku hanya mendiamkan diri. Malas nak cakap dah.

"Aku masuk kelas dulu."

"Tak takut ke dia tegur kau balik? Hahahaha."

"Tak kelakar Safwan. Tak kelakar."

Geram pula aku. Orang tengah takut elok pula dia gelakkan orang.

"Okey fine. Aku nak hiburkan kau je."

Waklu hibur kau.

¤¤¤

Siti pandang aku pelik. Aku mengeluh lagi. Jangan la pandang aku macam tu Siti.

"Kenapa?"

"Kau okey?"

Aku senyum hambar. So sweet of you.

"Aku okey."

"Tipu."

Aku pandang dia tapi cepat-cepat pandang tempat lain. Tak nak la kantoi dengan dia.

"Ish. Aku okey la. Hahahaha."

"Tak payah la nak gelak sangat. Tak ikhlas gelak kau tu."

"Apa kau merepek ni?"

"Cerita kat aku. Kenapa? Aidil buli kau?"

Aku tayang sengih bila keluar nama Aidil. Aidil buli aku? Tak sempat dia nak buli, aku dah piat telinga dia.

"Bukan la. Em tadi aku pergi taman bunga tu."

"Okey, so?"

Aku pelik. Dia tak pelik ke aku pergi tempat berhantu tu? Atleast bagi la respon 'oh wow, really?' sebab aku berjaya melangkah ke kawasan tu.

"Well, tempat tu kan keras sikit. So, aku tadi tersembang dengan benda tu."

Dia pandang aku lama. Aku dah kerut kening. Jangan cakap dia ni bukan Siti yang sebenar. Aku tak nak cakap dengan benda tu lagi.

"Kau sembang dengan kaktus? So, apa masalahnya?"

Kaktus?

"Aku tak faham."

"Tak la, tadi kan kau cakap kau pergi taman. Taman tu keras and kau sembang dengan benda keras tu. Benda keras tu kaktus."

"Jap jap. Jadi tak ada hantu la ni?"

Dia yang tengah minum air terus tersembur ke aku. Tak guna budak kecik ni.

"Hantu jadah kau! HAHAHAHAHAHA."

Safwan tipu aku. Tak guna betul. Siap kau! Mati-mati aku percaya.

¤¤¤

"Acane sekolah ni? Okey tak?"

"Okey la. Asal kau tanya?"

"Tak akan tak boleh tanya. Kau sepupu aku kot."

Safwan siku lengan sepupunya sambil buat muka miang keladi.

"Tak payah buat muka macam tu la setan!"

Amir tolak muka Safwan dengan kuat. Gila! Berminat dengan lelaki ke pun?

"Rileks la Mir hahahahaha."

Safwan pegang perut dia. Senak perut aku macam ni kalau gelak selalu.

"Dah la kau. Jom balik."

Amir menumpang rumah sepupunya buat sementara waktu sementara menunggu ibu bapanya yang bakal berpindah di sini beberapa bulan saja lagi.

"Woi manusia!"

Safwan dan Amir berpaling serentak. Mereka kerut kening melihat seorang gadis yang mengamuk sakan ni.

"Yes?" Amir tayang senyum kacaknya. Sumpah, gadis depannya ini sangat comel. Dah la kentut depan dia tadi.

"Not you, handsome." Syafiqah senyum sikit.

"So, aku ke 'manusia' tu?"

Safwan buat muka pelik. Kenapa minah ni cari aku?

"Yela kau babun! Siapa lagi selain kau yang tak guna sangat perangai!"

Amir sembunyi riak terkejut. Gila tak terkejut? Muka kemain comel. Tapi bila muka mulut, ya tuhan, rasanya pakcik guard pun boleh dengar dia ni menjerit.

Syafiqah minum air sekejap. Letih tekaknya melalak panas terik macam ni.

"Okey, kenapa cari aku?"

"Look, aku tak ada buat masalah kat kau kan? So, apa masalah kau takutkan aku dengan cerita palsu kau tu setan?"

Safwan baru tersedar yang 'hantu' itu ada sebelahnya. Dah kantoi la ni? Patut marah semacam.

"Aku gurau je kot. Tak payah la serius sangat. And one more thing, tak payah panggil aku setan boleh tak?"

"Pergi mampus la gurau kau tu! Ah tak kisah la."

"Sorry. Mana aku tahu yang kau takut hantu. Pfft, penakut rupanya."

"Tak guna kau!"

Amir tutup telinga dengar jeritan si gadis. Lain macam perempuan ni. Dia sepak kaki Safwan sambil tunjuk jam di tangannya.

Safwan yang melihat kelakuan sepupunya baru tersedar. Cepat-cepat dia tarik tangan sepupunya meninggalkan Syafiqah yang dah terlopong.

¤¤¤

Ya Allah, Safwan dengan si kacak tu gay ke? Wei serius la, diaorang pegang tangan kot.

Ya, aku tahu, tak berdosa. Tapi- Argh! Jangan la rampas si kacak tu dari aku! Aku benci Safwan. Sibuk je kacau kacak aku tu.

Nak gay, gay la sorang-sorang. Jangan la ajak kacak gay sekali.

Walau apa pun yang terjadi, kacak tu milik aku. Safwan boleh pergi bergay dengan lelaki lain.

Maaf typo jika ada.


Love Scenario ✔Where stories live. Discover now