50 - Diari

676 74 1
                                    

Chapter 50 dah!

+++

Aku cuba kawal riak muka.

"Kau buat apa kat sini Wan?"

Safwan pandang aku sekejap sebelum menjawab soalan Taufiq.

"Jiha ajak aku teman dia tengok wayang."

"Nizam mana?"

Taufiq masih tak puas hati.

"Dia bergaduh dengan Nizam."

"Jangan la kacau diaorang Wan."

Taufiq bersuara perlahan. Jiha tak dengar sebab dia dah pandang hadapan semula.

Safwan hanya buat bodoh tanpa membalas kata-kata Taufiq. Heh orang dah kasi nasihat tu tak reti-reti nak cakap terima kasih ke?

"Dia suka Jiha ke?"

Aku buat-buat tanya Taufiq bila Safwan dah fokus dengan movie itu semula.

"Ada satu hari tu aku terbaca diari dia. Mula tu aku tak tau pun perempuan tu Jiha tapi kat muka surat akhir tu ada gambar Jiha."

Er Taufiq baca diari orang sia. Dan psiko gila Safwan. Er psiko ke obses? Ah apa-apa jela.

"Seram."

"Kau nak tau tak..."

Aku mendengar dengan tekun gosip Taufiq ni. Jangan ingat lelaki tak pandai bergosip.

¤¤¤

"Wei kau pergi mana dengan Taufiq tadi?"

"Kau ada apa-apa ke dengan dia?"

Aku pandang Mimi dengan Aidil silih berganti. Pasangan kecoh.

"Saja jalan-jalan. Kenapa?"

Aidil dah kecilkan mata. Eleh tak nak percaya sudah la kau.

"Tak la tadi kitorang datang rumah kau konon nak ambik kau la bawak jalan-jalan-"

Belum sempat Aidil nak habiskan ayat, si kekasih memintas laju.

"Pastukan wei, adik kau buat muka sombong berlagak dia kat aku. Dia ingat aku suka dia ke wei."

Aidil dah jeling Mimi.

"Jangan perasan la. Aku je yang tak betul boleh minat kat kau. Orang lain tu waras lagi."

Er aku pandang Aidil. Soalan Mimi lain sebenarnya. Kenapa jawapan Aidil tu menyimpang jauh sangat?

Berbalik kepada soalan Mimi. Oh aku tercakap Mimi syok kat dia sebab aku nak pinjam baju cantik dia tu.

Lupa pulak nak mintak maaf kat Mimi.

Aku pandang Mimi semula. Terus aku sengih tak bersalah kat Mimi.

"Korang ni memang tak reti-reti nak balik ke?"

"Ha ye la kitorang gerak dulu."

Lepas je budak dua tu dah balik, aku terus ke dapur.

"Oh mak kau!"

Gayah hanya meow meow tanpa rasa bersalah langsung.

Dah terkejutkan aku tak reti nak minta maaf ke?

"Dah la Gayah tepi sikit. Mummy nak merajuk."

Gayah masih tak putus asa. Dia masih lagi gesel-gesel badan dia kat kaki aku. Dia tak tau ke aku dah jauh hati?!

Ke dia...

"Aw Gayah tengah pujuk mummy ke sekarang ni? Alah comelnya dia!"

Terus aku dukung Gayah bawak pusing-pusing dapur. Gayah pun masih meow meow. Aku tau Gayah suka!

"Gila."

Wan terus berlalu pergi dan sejak bila pulak budak ni ada kat dapur?

¤¤¤

Aku tengok gambar aku dengan Safwan lama. Walaupun baru beberapa bulan je kitorang kenal, aku tak sangka boleh rasa macam ni kat dia.

Ke aku ni yang cepat jatuh cinta?

Aku siap print lagi gambar ni, tapi tu la nanti last-last dalam tong sampah jugak benda ni akhirnya.

Ting!
Ting!

Aku capai telefon comel aku di tepi katil. Siapa saja la yang kacau aku malam-malam ni.

Taufiq : Oi
Taufiq : Buat apa tuuuuuu

Aku pandang chat Taufiq.

Syafiqah : Pergi tidur la kau

Aku tunggu balasan daripada Taufiq. Lama.

Aku masih menunggu.

Dan terus menunggu.

Dan akhirnya, dia tinggalkan bluetick.

Ceit.

Maaf typo jika ada.

Love Scenario ✔Where stories live. Discover now