20 ♚

35 5 52
                                    

"hey tak payahlah pegang-pegang." kataku apabila tangan kim dah dekat kat muka aku. kotorlah muka aku nanti.

"hek heleh kau tu, kalau naz pegang boleh pula." jawabnya. far dah pandang aku semacam.

"hey bukan sengaja macam kau okay. itu pun sebab jari aku luka kena pisau. dia tolong bersihkan." jawabku pula. padahal mana ada kotor sangat pun jari aku masatu.

kim tengah lap muka aku dengan kasar hurm. rasa nak tertoreh kulit muka aku. aih ini tak ikhlas ke amacam ni. dahlah woi dahlah.

"aih marilah aku lap sendiri. taulah muka aku lawa, tak payah nak burukkan." kataku lalu merampas gulungan tisu di tangannya.

perempuan yang dengan kim tadi tu tengok je aku dengan kim. boleh pula dia senyum hurm. penyabar betul dia ni. kalau pakwe aku kena kacau, kau pikir aku duk diam senyum-senyum macam dia? plislah. kalau aku tak patahkan gigi dia, patahkan jari dia pun cukuplah.

"okay ke dik?" soalnya sambil senyum lagi. ya Allah happy bebenor hakak ni. janganlah buat aku rasa bersalah.

"okay je." jawabku. hah lagi satu, sejak bila aku jadi adik dia ni haha.

"dahlah. bagus kita balik dari layan minah tak tahu bersyukur ni ish." kata kim. heh dia badmood pehal ni hurm. over pula.

"heh apa cakap macam tu?" kata perempuan muslimah lagi sopan lagi baik hati lagi penyabar itu. aduh jeles lak haha.

kim yang tengah malu sebab kena tegur tak jadi nak badmood lama-lama jadi dia cover dengan gosok belakang leher dia dan sengih. comel je hohi.

"sorrylah dik, si hakim ni memang cakap main lepas sikit." kata perempuan itu lagi. ya Allah berilah aku keimanan yang kuat supaya tak tertarik dengan perempuan sempurna ni waiseh.

woah betullah sopan gila. tengok tu, dia panggil si kim ni guna fullname woah. nama penuh si kim ni pun aku tak berapa nak tau. hakim je ke? hakimi? hakimsss? eh pedulilah dia.

"eh sorry tin. okay bai korang. jumpa kat kuliah." katanya lalu melambai aku dan far.

"aish sikit bersemut meja ni tau. saling lap-mengelap pula member kita ni." kata far.

"kau jangan merepeklah. sebelum aku semutkan dompet kau tu, baik kau bayar cepat. aku nak jenjalan ni. nak melilau jap." kataku.

"ish yelah. nak joking joking pun tak boleh." jawabnya lalu memanggil abang baba pujaan hati jantung peparu limpa dan usus sederhana aku.

abang baba pun mula mengira,

"teh tharik panash duah, roti thelur duah. shemuanya 12.50."

abang baba ni nak dah tukar jadi kasim baba ke hah? ke dia nak berubah jadi baba kistan ni?

♚♚♚♚♚
"weh far far far." jeritku.

"kau kenapa tin jerit-jerit macam monyet kena belacan ni?" soalnya.

"so far away~ so far away~" nyanyiku. sebenarnya aku bosan tahap tak boleh bendung dah ni haih.

"hanatlah ada kawan macam kau ni." katanya lagi. ya saya tahu saya hanat. tak payah bagitau.

"weh, daripada kau kacau akukan, baik kau pergi beli makanan. shuh shuh pergi sana, aku nak buat assignment ni." katanya lalu menghulurkan not berwarna merah.

aku dengan rela hati menyambut hulurannya. keep the change lah pelagi.

sebenarnya taklah jauh sangat tempat nak beli makanan ni tapi aku tak tahulah kenapa kaki aku nak sangat ikut jalan jauh. sambil berjalan, sambil cuci mata. lama dah tak merayau ni sejak kewujudan kim kat kuliah ni.

tanpa diduga, dijemput, dan dipanggil kim muncul kat depan aku. waha malaslah.

"eh sorang ke tin?" soalnya. ini aku tak suka kalau jumpa dia ni.

"takde soalan lain ke kau nak tanya aku? tanyalah aku dah makan ke, nak pergi mana ke, nak minta belanja ke. ini soalan yang sama je." jawabku. lagipun jawapan dia dah terang lagi berspotlight.

"hah yelah. kau nak pergi mana?" soalnya lagi.

"nak beli makanan." jawabku.

kalau naz soal aku berapa banyak pun, aku sanggup jawab semua waha. nampak betapa gatalnya aku kat situ?

"lambat juga kau balik harini." katanya sambil berjalan beriringan denganku.

heih jangan dekat-dekat boleh tak? nanti lain pula orang fikir.

"ha'ah, far nak buat assignment katanya. lagipun aku bosan kat rumah." jawabku. yang aku ringan mulut nak bercakap dengan dia ni pehal?

sedang aku berjalan beriringan berirama dengan kim, tiba-tiba aku dilanggar oleh sorang lelaki yang setinggi galah dan muka sehensem jodoh aku ehek.

sedang aku berjalan beriringan berirama dengan kim, tiba-tiba aku dilanggar oleh sorang lelaki yang setinggi galah dan muka sehensem jodoh aku ehek

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

yang membuat aku tersandar kepada kim.

"hey, jalan tengok depanlah." kataku.

"memang saya tengok depan. masalahnya kalau nak tengok awak, mesti pandang bawah ehe." jawabnya lalu tersengih.

baru nak marah lama-lama, dia dah buat semyuman kucing dia pula dah

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

baru nak marah lama-lama, dia dah buat semyuman kucing dia pula dah. ya Allah comel je.

"sorry ehe." katanya lagi. hah nasib ada sorry. tapi kalau takde pun takpe kot, muka dia pun dah menunjukkan dia menyesal ehe.

"takpelah." kataku lalu berlalu pergi. aku toleh belakang tengok lelaki galah tu. takku menduga kau berlalu pergi~

"wah, dah jumpa mamat tadi tu terus lupakan akulah." kata kim.

hok aloh, kim bukannya penting pun. aku abaikan kim yang terjerit-jerit kat belakang aku. dengan tiba-tiba dia muncul sebelah aku.

"dah tu tinggalkan orang pula tu." sambungnya lagi.

aku masih abaikan dia dan teruskan perjalanan aku ke kedai runcit depan aku ni.

"hoi!" jerit kim lalu mencengkam kepala aku. aduh sudahlah tudung ni susah gila nak main peranan dia.

ya Allah kau berikanlah aku keimanan yang tinggi supaya aku tak terajang mamat suku minta sekeh kat depan aku ni.

"ish apa ni main kepala orang?!"

"kim, janganlah main kepala makwe aku. taulah pandai, jangan buat dia bodoh." kata satu suara yang sangat kukenali.

kami berdua toleh sebelah dan nampak jodoh aku kat sana ecewah.

PINKEUWhere stories live. Discover now