"Cleaner"

276 21 2
                                    

Malam tu aku kena duduk hospital sebab penyakit aku yang mengada ngada tiba-tiba datang tak kira waktu.. Rasa rimas,tapi nak buat macam mana dah memang sakit. Aku tadah nyawa je ibu ayah aku bawa pergi hospital. Dah tak larat nak buat apa-apa. Lemah.

Seminggu jugaklah kena tahan. Aku kalau boleh nak balik awal. Bayangkanlah suasana hospital. Bau ubat,dengar katil sebelah merengek malam-malam. Seram? Tak tu tak seram.. Orang sebelah tu merengek sebab sakit. Ye lah,dah kalau berapa kali kena cucuk sana sini. Siapa yang tak sakit?

Yang seram nya bila aku pergi tandas malam-malam dekat wad tu. Aku nak tak nak,pergi lah jugak. Takkan nak tahan nanti doktor marah. Aku pun pergi lah tandas yang ada berdekatan dengan wad tu. Suasana dia...sunyi. Yang aku dengar bunyi pesakit lain berdengkur. Macam biasa,ada yang merengek. Aku nampak la jugak 3-4 orang nurse tengah bebel ke gosip,aku pun tak tau..tak nak la pulak jadi busy body. Aku pun masuk tandas nak buat apa yang patut.

Dah selesai,aku pun buka pintu. Tiba-tiba! Ada seorang makcik cleaner ni betul-betul depan muka aku. Face to face. "Allah! Terkejut saya makcik ni" aku cakap dengan makcik cleaner tu.
Dia pun cakap. "Minta maaf dik..makcik nak cuci toilet ni jap." Jawab makcik tu dengan penuh senyuman. Aku pun maafkanlah dia. Mungkin aku lama sangat kat dalam,sampai ganggu waktu kerja dia. Aku anggukkan kepala sambil senyum dekat makcik tu. Aku pergi katil aku sambung balik tidur.

Pukul 2.00 pagi aku terjaga lagi. Tak selesa sebab bukan rumah sendiri. Lagipun badan aku rasa tak selesa. Mungkin effect ubat. Aku pun pergi tandas nak basuh muka. Yang buat aku terkejut, makcik tadi tak habis-habis cuci toilet lagi?! Lama betul,memang pembersih,fikir aku.
Tiba-tiba, mata aku bertentang dengan makcik tu. (Ni bukan first love ke apa ye..haha)
Yang aku pelik,makcik tu cakap benda yang sama masa mula-mula aku jumpa tadi. "Minta maaf dik...makcik nak cuci toilet ni jap.."
Aku dengan muka blur nya...aku jawab "ok2..maaf ganggu" aku dah blur,pelik semua ada masa tu. Tapi disebabkan sakit. Aku malas nak fikir sangat. Biar jelah.

Esoknya tu, aku terdengar makcik² cleaner lain bercerita tentang sorang kawan mereka ni yang baru meninggal semalam. Katanya meninggal sebab kemalangan. Masa tu baru balik kerja. Aku curi-curi dengar lagi. Aku dah ter jadi busy body dah ni... Tapi aku nak tau kebenaran. Aku pun tanya salah sorang dari makcik tadi yang baru angkat bakul sampah bawah katil aku. "Makcik,maaf sy nak tanya..kawan makcik tu selalu bertugas dimana ye?" (Buat pengetahuan semua. Aku memang lembut dengan orang yang lebih tua.)
Eh..ok sambung balik.
Makcik tu kata "kawan makcik tu selalu bertugas cuci tandas hujung tu..tak sangka makcik dia dah tak de...bla bla bla.." Biasalah,makcik kan..kuat sembang tanya sikit jawab dengan penuh perasaan..hehe. Dia sambung lagi. "Kenapa kamu tanya ye? Kenal ke?" Aku masa tu hanya senyum dan jawab "kenal kot..hehe" makcik tu mengangguk dan mulutnya berbentuk 'O'.

Kesimpulan dia kat sini,makcik cleaner yang aku jumpa tu mungkin roh dia. Yelah,dia baru meninggal. Roh dia tak pergi lagi. Nasib baik dia muncul dalam keadaan muka yang elok. Senyum je. Kalau tak..mungkin aku jerit. Mungkin lah. Sebab kadang aku tak kisah, sebab dah biasa nampak. Kah kah!

•••••Tamat••••••

Aku lupa nk bgtau...ni kisah benar ye.
Aku dalam kisah tu adalah aku. Kejadian berlaku bulan lepas....tak nak percaya sudah...tak paksa. Yang penting ni kisah benar.

TANDAS •[COMPLETED✓]Where stories live. Discover now