"Mitä?" kuulen oman ääneni kysyvän. Ajatus tuntuu niin mahdottomalta, kaukaa haetulta. Ei Emilyllä voi olla syöpää.
"Mun olo on siis ihan hyvä ja sun ei tarvi huolehtia", Emily kertoo. Ei tarvi huolehtia? Mun siskolla on syöpä ja se sanoo, ettei mun tarvi huolehtia?
"Entä hoidot?"
"Älä sä murehdi niistä", Emily pyytää. Tunnen paniikin nousevan sisälläni.
"Onks tää joku huono pila?" varmistan vielä.
"Ei oo", Emily vakuuttaa. Mä en oikeestaan tiedä mitä sanoa.
"Mun pitää lopettaa", valehtelen, koska haluan sulatella tietoa kaikessa rauhassa. Yksin.
"Okei, pärjäile. Moikka"
"Moikka",vastaan ja lopetan puhelun.
Emilyllä on syöpä. En halua uskoa sitä. Entä jos hän kuolee? Eikö syöpää hoideta jotenkin? Ei helvetti, kun hän ei kertonut hoidosta mitään.
Painan kasvoni käsiin, kyykistyn maahan ja yritän hengittää rauhassa, siitä ei meinaa tullu yhtään mitään. Hengitys muuttuu jotenkin vaikeammaksi ja tuntuu, kuin ilma ympäriltä olisi vain kadonnut jonnekkin.
"Rauhoitu", käsken itseäni, mutta se ei auta. Nousen ylös ja alan kävellä ympyrää. Jalkojani ja käsiäni kihelmöi.
Kaikki tuntuu epätodelliselta. Paniikkikohtaus? Ehkä.
"Rauhoitu nyt ihan oikeasti!" huudan itselleni, mutta en vain pysty siihen.
Rauhoitu.
Hengitä.
Rauhoitu.
Rauhoitu.
Purskahdan itkuun.
=======
Makaan sängylläni. Jack ja Andrew kuiskivat keskenään.
"Mutta kun se ei osoita muhun mitään kiinnostusta", Andrew valittaa kovaan ääneen. Mistäköhän ne puhuu?
Kuka ei osoita? Brunoko?
"Mä sain idean!" Andrew huudahtaa innoissaan. Sitten se kuiskuttelee taas Jackille. Tunnen oloni hiukan epämukavaksi ja yritän olla salakuuntelematta. Otan puhelimen esiin ja alan selata Instagramia. Kuuluu koputus ja Gael avaa oven.
"Jack, alatko seurustella mun kanssa?" kysyy Andrew. Mä kohotan katseeni puhelimesta, mitä vittua?
"Joo!" Jack suostuu ja he halaavat. Olen tyrmistynyt.
"Mitä?" Gael kiljahtaa ovelta. Se näyttää siltä, miltä musta tuntuu. Eli erittäin järkyttyneeltä.
"Tulin kysymään, että haluuko joku tulla mun kaa lakkaa kynsiä?" Gael pyytää, mutta kukaan ei suostu. Hän lähtee huoneesta, jättäen mut Andrew'n ja Jackin kanssa.
He molemmat kääntyvät tuijottamaan mua.
"Ai, moi James", Andrew huikkaa, kun tajuten vasta nyt mun olemassaolon. Olen liian hämmentynyt saadakseni sanaa suustani.
"Okei oon paska näyttelijä, jos vaan pyydetään Jamesia apuun?" Jack ehdottaa.
"Mihin?" onnistun viimein sanomaan.
"Tee palvelus, eti Bruno ja kerro sille, että mä ja Jack seurustellaan", Andrew pyytää. Olen taas ihan hämilläni.
"Me yritetään saada sen reaktio, kun halutaan saada tietää tykkääkö se Andrew'sta", Jack selittää minulle. Oh god, hän on hyvännäköinen.
"Tee se pliis ja tuu kertoo reaktio", Andrew anelee. Katson Jackia, joka tuijottaa minua.
"Okei?" sanon hiukan kysyvästi. Lähden etsimään Brunoa ja huomaan ovenraosta hänen olevan Benin kanssa oleskelutilassa.
"Arvatkaa mitä, arvatkaa mitä!" huudan ja ryntään huoneeseen.
"Andrew ja Jack seurustelee!" kerron.
"Mitä?" Ben kiljahtaa, äänensävy saa minut nauramaan, mutta lopetan nopeasti, koska Ben näyttää murtuneelta. Bruno taas näyttää huolestuneelta Benistä eikä muuta.
"Ette ollu paikalla ku se tapahtu, mut Andrew kysy sitä Jackilta tuolla ja Jack suostu!" selitän. Tuijotan Brunoa, mutta hän ei näytä yhtään siltä, että ajatus haittaisi häntä jotenkin.
"Eihän ne oo tuntenut ku vähän yli viikon", Ben parahtaa ja juoksee pois huoneesta. Mä en taidakaan olla ainoa, joka on ihastunut Jackiin.
"Hienoa James, katso nyt mitä sä teit", Bruno tuhahtaa.
"En mä tehnyt mitään", sanon, mutta sydäntäni pistää väkisinkin. Onko Benin huono olo minun vikani?
"Ai et? Voisit kerranki pitää suusi kiinni"
Mutisen jotain vastaukseksi ja häivyn huoneesta takaisin Andrew'n ja Jackin luo.
"Se ei reagoinut mitenkään, mutta Ben ryntäs huoneesta ja oli aika maansa myynyt", kerron ja lysähdän mahalleni sängylle.
"Ben?" Jack toistaa huolestuneena. Mutisen vastauksen. Miksi Jack on yhtäkkiä niin kiinnostunut Benistä? Eihän hän nyt Benistä tykkää, eihän? Toisaalta, ei hän minusta ainakaan tykkäisi, koska kuka muka tykkäisi minusta?
"Muru, kaikki hyvin?" Andrew kysyy. Aivan, paitsi Andrew, joka tykkää kaikista.
"Joo on", valehtelen ja käännyn selälleni sängyllä. Kaivan laukustani nappikuulokkeet ja tungen ne korviini, laittaen samalla musiikin täysille.
YOU ARE READING
Rakas sydän, älä päästä häntä lähelle
Romance"Painu vittuun, mä en tarvii sua. Okei? Mene." "James, mä vaan.." "Enkö mä käskenyt jo sun häipyä?" Jamesin sydän on saanut särkyä jo kaksi kertaa, hän ei enää uskalla luottaa sitä kenenkään käsiin. Voiko toinen ihminen auttaa Jamesin takasin oikeil...