الفصل الثاني عشر :
بعد سبع ايام .....انتهي علاج ندي الكيماوي ......وسمح لها الدكتور بالخروج .....
وقف حاتم مع الدكتور يتحدث معه بخصوص علاج ندي ....
حاتم بنبرة قلق : طمني يا دكتور ....
الدكتور بنبرة جاده : متخافش الحمد الله ان حالتها اتحسنت وفي أمل في انها أطيب ..
حاتم بفرح : صحيح يعني مش انسافر ..
الدكتور : مفيش داعي بس طبعا من فتره لفتره لازم تيجي المستشفي عشان العلاج .....
حاتم : اكيد وشكرا الك يا دكتور
تركه الدكتور ...بينما هرول حاتم الي الداخل لكي يطمئن علي ندي والتي كانت في هذا الوقت تقوم بأرباط حذائها تقدم نحوها حاتم ثم جث علي ركبتيه وساعدها في ارباط حذائها نظرت له بغضب شديد ثم نهضت من مكانها لكي ينهض هو ايضا ليكونوا في مواجهه بعضهم البعض .... رفعت ندي حجابها : جاي هنا ليه .....
نظر لها حاتم ثم تقدم نحوها لكي ترجع هي خطواتين للخلف ...حدقت هي في عينيه ثم شاورت بسباتها نحوه قائله : اوع اتفكر ان ممكن علاقتنا ترجع زي ما كانت لا يا حاتم لأن الجرح اللي بنفتح اكتر من ميه مرة محدش بيقدر يقفله تاني ...وانت جرحتني كتير ودوست عليا كتير وانا انسانه مش بتستحمل اكتر من طاقتها ....وانت خلاص الكلام معك معدش بيفيد ....
تقدم نحوها ثم وضع هو يده علي كتفها نظرت هي الي يديه التي علي كتفها بعيون خاليه من اي مشاعر كمل هو بحزن بادي علي وجه قائلا : عارف يا ندي عارف اني اغلطت معكي ودوست عليكي ...عشان كدا انا اسف ..
رغم ضعفها الذي كان ظاهر علي وجهها دفعت يديه بعيد عنها ثم استرسلت حديثها بوجع : أسف ..ويا ترا امفكر ان كلمه اسف ده مبرر ....علاقتنا مستحيل ترجع زي ما كانت ...؛ انا اصلا واحده هتموت انت لسه متمسك بيها ليه ...واحده بعد شهور مش هتكون موجودة في الحياه ولا موجودة في حياتك ...انت بضيع وقتك علي الفاضي زي ما ضيعت سنين من عمرك مع واحده مبتتخلفش مش كدا برضو يا حاتم بيه ..
مسك هو ذراعها بقسوة شديده ...ضغط هو علي يديها بقسوة متحدثا : حتي لو كنتي هتموتي انا هديني متمسك بيك للأخر نفس في حياتي وحياتك واوعي اتظني ان ممكن اسيبك في الظروف دي ...
ترك هو يديها نظرت هي له بشراسه ثم عقدت ذراعها امام صدرها قائله بقسوة : طلقني يا حاتم ....
تشنجت عضلاته واصبح في قمه غضبه منها ...جحظ بعينيه التي تشتعل نارا اتجاهها قائلا : طلق مش هطلق ...؟أفهمتي ولا اعيد تاني ......
هرولت اتجاه .....وألقت عليه نظرة كره قبل ما ان تكمل حديثها : بس انا بكرهك ومش عايزاك ....
أنت تقرأ
حطمتي كبريائي(الجزء الثاني )
Romanceعندما اخذت قرارا بالرحيل لم يكن هذا حماقه مني بل ارد ان اتخذ بعض القرارت بنفسي ارد ان اكون انثي ليست تحتاج لغيرها ،انثي بطبعها ؛انثي بعيدة عن مجتمع الذكور ،ارد ان اتحرر من أغلال الحقد والكره ،ارد ان اصبح مثاليه ،ارد ان اصبح قوية...اعود كما كنت في ا...