الفصل العشرون

12.7K 260 6
                                    

الفصل العشرون ،،،،،،

في فيلا الصيد ،،،،....

"ممكن أعرف عملتوا ليه ده كله ؟؟؟"

كان هذا أول سؤال تسأله سارة ليوسف وسليم الصياد...،حدق كل منهما في بعضهم لثواني...ثم ..

زفر سليم الصياد بضيق قائلا:الحكايه بدأت من وقت.....

وبدأ يسرد لهم...

¤¤¤قبل خمس سنين ،،،
في المستشفي ،،،

علم سليم الصياد بحادثه يوسف ابن صديق عمره فقرر أن يزوره في المستشفي...رمق هو هذه الفتاة الجالسه تبكي بجوار يوسف سمع هو كل حديثها حتي شعر بأنه يبكي ما أصعب انك تترك اقرب الناس ليك لتحميهم...رمق هو سارة وهي دالفه خارج غرفه يوسف...ثم بسرعه اختفت من أمامه..دلف هو الي الداخل لكي يطمئن علي يوسف ...

هرول سليم الي الداخل ثم جلس علي اقرب مقعد واذا لكي  يجد يوسف مستيقظ..جحظ بعينيه اكثر...قام يوسف بأبعاد جهاز التنفس..وحدق في سليم الصياد وهو علي وشك البكاء....

سليم بأستغراب : عملت ليه كدا؟ ؟!

يوسف بضعف:قصدك اييه ؟؟

سليم :قصدي علي البنت اللي كانت قاعدة هنا ليه مقولتش ليها انك أصحيت!!!

حدق يوسف في نقطه وهميه ثم رد بضعف بادي علي قسمات وجه:الضعف شين..والخوف رعب ..بأختصار لأنها جبانه وانا مش عايزها اتكون جبانه لأن الضعف عامل زي المرض مرض قوووي بينهش في جسم الإنسان لوقت ما يموت والضعف كدا بالظبط ...هي ضعيفه وعايزة ادنها ضعيفه بس انا مستحيل اسمح ليها انها تكون ضعيفه...

سليم متسألا:هي مين ؟!!

يوسف بنبرة متشنجه: مراتي..سارة ،،!!

سليم متسألا:مش هي دي بنت قاتل ابوك ..متزوج بنت قاتل ابوك ..!!

يوسف :بس انا بحبها..،يهمني في ايه بقي اكانت بنت قاتل ابوي ولا غيري ،،

سليم:بس شكلها كانت زعلانه عليك قووي...

يوسف: تعرف هي عملت ايه مشيت وهربت مني ومن نفسها..،عشان أنا أعيش..بس انا مش عايزها اتكون كدا مش عايزها تهرب من الواقع دايما وتهرب من مشاكلها...!!!

سليم:يوسف يا ابني اوقات الانسان بيضر انه يهرب من الناس ومن نفسه عشان يقدر يعيش...وينسي اللي حصل معه..!!

يوسف:بس ده ضعف وانا بكره الضعف..!!!

سليم: وانت هتسيبها تمشي!!!

يوسف هامسا بضعف:عمي سليم انا عايز اطلب منك طلب...

سليم:اكيد يا ابني ..؟!

حطمتي كبريائي(الجزء الثاني )حيث تعيش القصص. اكتشف الآن