🌟22

635 34 0
                                    

🌻🌻🌻

"Hey grandma, I miss you, et toi aussi, grand-mère."

Kedua-dua orang wanita tua itu dipeluknya erat. Itulah nenek kepada Adham.

"Only grandma and grand-mère? How about us?"

Adham tergelak kecil mendengarkan apa yang dikatakan oleh sepupunya, Harry. Dia memandang Harry yang sedang memandang ke arahnya yang memeluk kedua-dua orang neneknya.

"Oh come on. Come! I miss you a lot, dude! Et toi aussi grand-père." Adham memeluk erat tubuh datuknya. Betapa rindunya dia dengan ahli keluarganya itu. Sudah lama tidak menjejakkan kakinya ke bandar France dan Canada.

"Where is you wife?" Madam Shen bertanya kepada Adham. Adham tersenyum manis kepada neneknya yang merupakan ibu kepada Dato' Faizul.

"Come. I'll show you."

Tangan kanannya menggenggam tangan kiri Madam Greck manakala tangan kirinya menggenggam tangan kanan Madam Shen. Dia berjalan menuju ke wad yang menempatkan Aisyah.

"Hey honey. What are you doing?"

Masuk sahaja ke dalam wad, Adham terus mendekati Aisyah yang sedang berbaring di atas katilnya lalu dahi Aisyah dikucupnya.

"Baring jelah." Aisyah tersengih menayangkan barisan giginya.

"Okay. Guys. She is my wife. Aisyah. Honey, they are my family. Mummy and daddy's parents and my cousin."

Aisyah mengangguk faham. Madam Shen dan Madam Greck mendekati Aisyah. Aisyah menyalami kedua-dua orang wanita itu.

"She is so pretty. More pretty than in the picture."

Aisyah tersenyum malu mendengarkan pujian daripada madam Greck. Dia memandang Adham yang sedang memandang ke arahnya.

"How are you? Adham said --"

Belum sempat datuk Adham, Mr. Friez menyambung ayatnya, pinggangnya dicubit oleh isterinya, madam Greck. Aisyah tergelak kecil melihat ia.

"I'm fine but Doctor said I still need more rest. I can't be more active like before."

Adham memalingkan tubuhnya ke belakang. Entah mengapa tetapi dia tiba-tiba rasa sebak. Aisyah yag ternampak akan pergerkan Adham itu tersenyum nipis.

"Hubby. I'm fine. Don't worry." Adham menundukkan kepalanya.

"Come." Adham berjalan mendekati Aisyah. Dia melabuhkan punggungnya di hujung katil. Kepalanya masih ditundukkan memandang lantai.

"My boy. Why? Don't sad you are strong."

Hiks! Hiks!

Bunyi esakan tangisan Adham bergema di dalam wad yang sunyi itu. Tubuh Adham, Aisyah peluk erat.

"Janganlah nangis. Honey tak suka. I'm fine. I'll be fine if you always by my side. I love you." dahi Adham, Aisyah kucup lama sebelum bibir mereka bertaut.

"She is the one. I know she can make our boy happy." Madan Shen berkata sambil memandang Madam Greck.

"I'm sorry. I just.. Ha.. I don't know but I think I can't." Adham memeluk Aisyah. Wajahnya disembamkan pada leher Aisyah.

"You can. You can live without me, you can find someone that more better than me. You'll be fine. Don't cry anymore. I just want you be happy fo-

Uhuk!

Kata-kata Aisyah terhenti saat Aisyah tiba-tiba terbatuk dan terus memuntahkan cecair merah pekat. Adham tergamam.

"Harry! Go! Get the doctor!"

Harry berlari keluar dari wad dan pergi mendapatkan doktor.

"Ho-honey! Honey! Don't close your eyes! Look at me! Look at me!"

Kedua-dua bahu Aisyah Adham genggam. Matanya merenung kedua-dua mata Aisyah yang seperti mahu tertutup. Dia takut.

"Grandma. What I need to do? I don't want lost her. Help me."

Sekali lagi air mata Adham mengalir membasahi wajahnya. Rasa takut dan risau kehilangan isterinya melebihi segalanya.

"Hub-by. I'm. I'm sorry.. For-forgive me."

"Ya.. Hubby sentiasa maafkan honey. Don't worry. Please. Don't leave me."

Dahi Aisyah dikucupnya lama.

"Encik! Encik sila tunggu di luar."

Tubuh Adham ditarik oleh Madam Greck. Mereka keluar dari wad itu untuk memberi ruang kepada doktor untuk memeriksa Aisyah.

"Ad. Don't cry.."

"Hiks! Hiks! I.. I need her. I scared.. Hiks! Grandma.. Help me." Adham menyandarkan tubuhnya pada dinding. Air matanya masih jatuh mengalir membasahi wajahnya. Wajahnya yang putih melepak berubah kemerahan kerana terlalu menangis.

"I want my wife."

Buk!

"Adham!"

Adham secara tiba-tiba rebah. Binirnya terlalu pucat. Harry mendekati Adham lalu wajah Adham ditepuknya berkali-kali. Lalu, beberapa orang jururawat mendekari mereka dan membantu Adham.

🌻🌻🌻

(Faiq Adham's POV)

Mataku aku buka walaupun sesikit sukar kerana cahaya yang tersuluh tepat pada wajahku. Aku memandang sekelilingku.

Aisyah!

Aku bangun dari baringanku dan berlari keluar dari wad itu dengan keadaanku yang terasa begitu lemah.

Aku berlari menuju ke wad isteriku yang berada di tingkat yang sama denganku. Dari jauh, kelihatan ahli keluargaku serta ahli keluarga Aisyah berkumpul di hadapan wad Aisyah. Apa jadi?

"Mu-mummy.. Aisyah macam mana, mummy? She is fine, right?" Mummy tersenyum nipis. Tubuhku dipeluknya.


"Mummy harap Ad tabah, sayang." Kakiku terasa lemah dan aku hampir jatuh namun sempat tubuhku ditahan oleh Harry.


Apa dah jadi, weyh?

🌻🌻🌻
Jeng! Jeng! Jeng!

Rasa chapter ni membosankanlah...
I'm sorry. Out of ideaaa.

Btw,apa yang dah jadi pada Aisyah?

Saya decide nak tamatkan cerita ni dalam masa terdekat. 😭 Sorrey

Vote+Comment

😘😘💕

[C]Mrs. FaiqWhere stories live. Discover now