وبتنا لا نعرف من أين تأتي الخيبات فَ الکُلُ يبحث عن نصيبهُ من مدامعنا. ..
كانت فريدة راقدة بالفراش لا حول لها ولا قوة مُعلق بیدها محلول طبى ليمدها ببعض الفيتامينات فقد استنزفت قوتها لتحمل العذاب يوماً بعد يوم. ...
دخل فارس إلى الطبيب. ..
_مالها يا دكتور ....اردف فارس بجمود..أجاب الطبيب بهدوء :-
_حاجة بسيطة نقص فيتامينات ،،وأنا علقت ليها محلول وان شاء الله هتفوق وتكون كويسة..بس حضرتك لازم تهتم بيها كويس جدا وخصوصا فى حالتها دى. ...._ عفوا. ..هيه ايه حالتها؟! ..
_ المدام حامل فى الشهر الأول. ..
_ نعم. ...صرخ بها فارس. ..
ارتعب الدكتور من رد فعله المبالغ فيه وحاول أن يطمئنه ظناً منه أنه خائف على زوجته!!!!
_ حضرتك متخافش هيه لسه فى المراحل الأولى من الحمل يعنى دا طبيعى. ...._تمام شكرا ....اردف فارس بجمود. ..
خرج الدكتور من الغرفة مع الخادمة، ، وتركوا فارس يلعن حظه على تهوره. .
_ كان لازم اعمل حساب لكدا. ..الطفل دا مستحيل يعيش لازم يموت. ..
وقف ينظر إلى هذة الوردة التى ذبلت نضارتها وجمالها على يده. ..فهو بالنسبة إليها مثل الجلاد بل الجلاد أرقى منه بالمكانة. ....
لفت انتباهه تملل فريدة بالفراش ...
_حمدالله على السلامة .... قالها بجمودهَبت فريدة واقفة بخوف منه مُوجه انظارها إلى الأسفل. ...
_اممم دا انا طلعت بخوف اووى كدا...
سمع صوت بكائها المرتفع. ..
_ لا لا مش ينفع تعيطى دا انا لسه معملتش حاجة. ...ويكون فى علمك الولد دا هتنزليه. ...
الجمتها كلماته...ماذا. .ولد؟!
_ ولد ايه؟ ! قالتها بهدوء. ..
_ ما الف مبروك حضرتك حامل. ..بس مش مبروك اووى يعنى لانو الولد هتنزليه. ..
_ انا مستحيل اسمح بكدا انا عمرى ما هفرط فى ابنى دا حته منى. ..وإذا حضرتك هتفرط فيه فأنا مش هعمل كدا وانا بس اللى هرابيه وانتَ مش ليك علاقه بيه. ...
_ مش تنسى انو انتى عايشه فى بيتى وانا بس اللى اقولك تعملى ايه وانتِ مش ليكى حق تقررى اى حاجة. ..لأنك هنا عبارة عن خدامة. ... قالها فارس مشدداً على اخر كلمه. ..
_ ودا ابنى وانا حره فيه وبقولك مش هنزله. ...
_ تمام كدا الوضع أحلى من الأول. .بمعنى أصح هنتقم منكم انتو الاتنين. ..ولما البيه بتاعك يشرفنا انا هعذبه بطريقة اخليكى تندمى انك مش نزلتيه. ...
أنت تقرأ
لن انهار
Romantizmقصة فتاة فقدت الثقة بكل من حولها....ولكنها أرادت الرجوع للعيش بدونهم وتبنى كيان خاص بها. ..