"ABANG NAK KE MANA TU?"
Sambil menghampar sejadah Kamsiah bertanya laju.
"Nak naik atas kejap kejutkan Kinah. Ajak dia subuh sama-sama."
"Apa kata biar Kam yang kejutkan. Boleh?"
Sufandi baru buka mulut, tetapi Kamsiah sudah pun berkejar mendaki anak tangga. Kerisauan malam tadi masih berbaki. Besar harapannya agar Sakinah sudah berada di bilik pada waktu ini.
"Kinah.." Tombol pintu dipulas. Helaan nafas lega terhambur apabila pintu berjaya dibuka. Bunyi yang terhasil apabila daun pintu dikuak berjaya membangunkan Sakinah.
"Jangan masuk!" Sebiji bantal melayang lalu mendarat betul-betul di depan kaki Kamsiah.
"Dah subuh Kinah. Jom solat. Ayah dah tunggu kat bawah." Kamsiah mengutip bantal di lantai.
"Aku kata jangan masuk! Tutup pintu tu balik. Aku uzur!" Rambut kusut-masai Sakinah semakin menyerlahkan lagi wajah sugul gadis itu.
"Kalau macam tu tak apalah. Tapi nanti jangan lupa turun bersarapan sama-sama ya."
Sakinah mendengus kasar. Selimut diselak. Kelihatan pakaian malam tadi yang masih melekat di tubuh. Dia turun dari katil dan menyerbu Kamsiah yang lengkap bertelekung.
"Keluar!" Tubuh ibu tirinya ditolak keluar dari bilik.
Pintu ditutup dan terus dikunci. Dia berlari semula ke katil dan terus menyembam muka ke bantal. Pandai-pandailah Kamsiah beri alasan pada Sufandi nanti. Sakinah tak peduli. Ada perkara yang lebih penting harus dia fikirkan
"Sial! Tak guna! Kenapa aku? Kenapa aku???" Jeritan Sakinah tenggelam di balik tekupan wajah di bantal.
"Argh! Sial, sial sial!!!"
Perit anak tekak Sakinah, perit lagi hatinya di saat ini. Fikirannya masih enggan mengusir detik hitam yang berlaku beberapa jam yang lalu. Kesucian yang dia pelihara selama ini lenyap bersama kelalaian yang tidak disengajakan.
Apa yang Sakinah ingat, ketika itu...
"Sorrylah Kinah. Aku tak boleh hantar sampai depan rumah. Mak aku asyik call aje dari tadi. Gerenti kena bebel kalau aku lambat sampai nanti. Turun kat sini aje boleh tak?"
"Boleh aje. Macamlah aku tak biasa. Jalan sambil tutup mata pun boleh sampailah." Sakinah tersengih lebar. Rambut yang melepasi bahu disisir dengan jemari. Bedak kompak dibuka. Dalam samar cahaya lampu di dalam kereta sempat lagi Sakinah menepek bedak di muka. Nak turun kereta pun masih nak mengadap cermin lagi.
"Tapi jalan nak masuk ke rumah kau gelap tu. Lampu jalan tak menyala pula malam ni." Fifi tertinjau-tinjau. Dia pula yang lebih risau dari Sakinah. Seram juga melihat semak-samun yang tidak bertebas di sepanjang jalan masuk ke lorong yang menuju ke rumah Sakinah.
"Terbakar agaknya. Tak apa. Cahaya bulan terang malam ni."
Tanpa sebarang pra sangka pintu kereta dibuka. Skirt singkat yang hampir-hampir menampakkan seluar dalam ditarik ke bawah. Namun itu masih belum cukup untuk menutup peha Sakinah yang terdedah.
"Betul ke kau tak kisah ni? Rasa bersalah pula tak dapat hantar sampai ke rumah." Fifi bertanya untuk ke sekian kali.
"Aku okeylah. Eloklah kau tak hantar sampai ke rumah. Kantoi pula dengan ayah aku nanti. Kau tu hati-hati memandu. Kalau ada sesiapa tahan kat tepi jalan nanti jangan berhenti pula." Sakinah terkekek-kekek ketawa. Suka benar dia menyakat Fifi yang sememangnya penakut.
YOU ARE READING
GALAU
Non-FictionMemadam sejarah silam tidak semudah membuang kotoran di belacu usang. Makin dihindar makin mendekat. Mungkin hanya maut yang mampu menghalau segala musibat