Luke mengelak setiap serangan dengan tangkas tanpa ada cacat-cela. Bilangan musuh yang ramai mula bekurang. Di tambah lagi dengan kehadiran mengejut dua gadis yang entah siapa-siapa, memudahkan lagi kerja mereka. Luke menyeringai. Ekornya elok meliuk-liuk dengan ganas! Hampir kesemua musuh yang mendekat mati ditangnya. Kitsu pula sudah lama kepenatan.
"Kau dah tua. So tak hairan kuasa pun macam siput aje. "
"Siput-siput pun, banyak jugak ahh yang tempah maut. " balas Kitsu dalam nada geram. Suka hati mak nenek Luke aje kata dia tua! Umur dia baru berapa ratus aje..
"Apa-apa jelah musang tua."
PAP!
PAP!
PAP!
Satu tepukan yang tiba-tiba kedengaran menyentakan Luke dan Kitsu. Mereka tergamam dikala melihat susuk tubuh Riz dan Yuki. Yuki hanya tersenyum kelat manakala Riz tersenyum dengan lebar.
"Mak.. "
"Hahaha…wow! Pertemuan yang tak dijangka!"
Luke memandang bengis kearah lelaki bernama Riz itu. Lelaki yang menjadi punca ibunya terpaksa mencuci tanganya dengan darah manusia yang tidak bersalah! Riz pula hanya membalas dengan nyalaan mata merahnya.
"Kau memang tak ingat aku budak?" Soal Riz tertiba. Luke pula mendengus lalu pedang emasnya muncul ditangan kiri. Pedang itu diangkat paras bahunya.
"Kau hanya manusia yang dah jahanamkan hidup mak aku! "
"Hahahaha....! " tak semena-mena, Riz ketawa. Apa yang Luke katakan seperti bahan jenaka buatnya. Dia melapkan air matanya lalu kepala diangkat memandang muka keliru Luke
"Mak kau memang tak bagi tahu eh siapa aku?"
"Hentikannya Riz-"
"No. Budak tu patut tahu siapa aku. " tegas sekali nada suara yang digunakan oleh Riz. Luke semakin bengang apabila melihat wajah sunggul ibunya. Pedang emas digenggam erat.
"Siapa kau dalam.. hidup aku? " soal Luke walaupun agak payah untuknya. Seperti ada sesuatu yang merobek hatinya. Jiwa musangnya juga meronta-ronta.
"Kau rasa? " soal Riz berteka-teki. Psycho. Matanya yang berwarna merah kembali kepada warna emas. Peluh mula menitik. Luke tak tahu kenapa dia seperti takut untuk menelan apa yang bakal terungkap.
"Kau bukan sesiapa. Kau.. kau bukan sesiapa." Tutur Luke. Riz mengeleng kepalanya bersama ketawa. Tak sampai beberapa saat dia hilang daripada pandangan. Luke tersentak tetapi tidak sempat untuk melakukan apa-apa tindakan apabila perutnya tiba-tiba terasa senak! Darah mula keluar daripada mulut!
"I'm your brother... "
BBAAMMM!!
Terbeliak mata Luke dikala itu! Badanya mula melayang sehingga terhempas beberapa depa diatas tanah. Darah mula keluar daripada celahan bibir dan dahinya. Tangan digenggam erat. Satu demi satu kenyataan pahit menghentam diri. Dahulu ibunya kini Abang?
"Hahaha.. kenapa? Kau tak percaya? " soal Riz yang kini elok mendarat dihadapanya. Yuki pula hanya membisu dan menggenggam erat tanganya. Ibu mana yang mampu melihat anaknya dibelasah teruk?
"Tipu.. " bisik Luke. Matanya mula berbalang-balang. Berselang seli dengan air mata dan darah.
"Aku tak tipu little bro. Aku abang kau. Kita ada ayah yang sama tetapi berlainan ibu. " terang Riz dengan nada selamba. Dia berjalan kearah Luke. Riz melutut sebelah kaki. Dagu Luke diangkat untuk melihat wajahnya. Dia tersenyum sinis dikala melihat mata Luke yang berselang-seli bertukar warna oren dan merah.
YOU ARE READING
ELEMENTAL KEGELAPAN [C]
FantasyAccept the things to which fate binds you, and love the people with whom fate brings you together,but do so with all your heart. By Marcus Aurelius Di Dunia Angkasia Manusia mampu mengunakan kuasa yang ada pada diri mereka. Banyak hidupan yang ting...